• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har Sistem51 något samlarvärde tror ni?

Fredgusta

Panerai
Kommer Sistem51 klockorna någonsin bli något mer än "Swatch-designer" samlarobjekt? Jag tänker att tekniken och historien bakom klockorna måste väl ändå få fler klockentusiaster att hänga på intresset och på så sätt öka efterfrågan på dessa klockor. Jag har en liggandes men är rätt å sugen att riva av plasten och använda den :D.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på hur många de pumpar ut, just p.g.a. att de kan tillverkas utan att en människa behöver röra klockan ...så nej.
Men det är en kul milstolpe att ha som klocksamlare.

Min säger hej. :)

Skärmavbild 2016-03-09 kl. 23.15.38.png
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Tveksam på ifall plast får något slags samlarvärde... Så använda den hade jag gjort om jag tycker om den nu :)
 

Kojan

Omega
Med tanke på att den aldrig kommer gå serva och de stora antal som har sålts så är mitt svar nej. Men en väldigt trevlig sommarklocka då den finns i många roliga färger.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Samlarvärde i framtiden är svårt att sia om. Om många köper den för ett eventuellt samlarvärde kommer den inte få något samlarvärde. Det är lite av en paradox.

Dags för en analogi:

I serietidningsvärlden har den första tidningen med Stålmsnnen, Action Comics #1 daterad Juni 1938, ett högt samlarvärde. Det höga samlarvärdet har lite att göra med Stålmannens ikoniska status men inte med att att tidningen i sig är särskilt bra. Det har inte heller att göra med att tidningen trycktes i en, för den tiden, liten upplaga (originalupplagan var stor). Anledningen till att den har ett högt samlarvärde är för att ingen sparade tidningen. När barnen växte upp/flyttade hemifrån städades serietidningarna ur husen och slängdes. Det var ingen som hade en tanke att spara dessa "skräptidningar för barn". De få exemplar som överlevde till idag blev därmed eftertraktade och värdefulla. Under 80- och 90-talet när värdet på dessa tidningar uppmärksammades blev det en boom med specialutgåvor av diverse serietidningar som folk köpte och inte ens öppnade för att "säkra sin pension". Dessa tidningar är inte värda ett skit idag just för att folk sparade dem. Denna boom är även en av de bidragande orsakerna till serietidningskraschen som den branschen ännu ek återhämtat sig från.

Vad är då kontentan av detta:
Jo det som får samlarvärde i framtiden är det som ingen sparar på idag. Vilket innebär att det blir ovanligt och därmed värdefullt. Just med S51 har jag läst om många som har en obruten förpackning för framtida "samlarvärde" och just av denna anledning tvivlar jag på att den kommer få något monetärt värde i framtiden. Men det är min gissning.
 
Topp