• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har storleken betydelse?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag vet att yonsson mfl avskyr klockor över 40mm, men jag tycker att en 44:a kan sitta bra en lördagkväll. Någon annan som kör stort ikväl? :)

IMG_20150418_224229.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Avskyr är ett starkt ord. Har ju haft 47mm-klockor som suttit kanon, men som daglig klocka föredrar jag runt 40mm. Sen är det ju mycket annat som avgör hur en klocka sitter. Tjocklek, avstånd mellan bandhornen, bandbredd, tavlans storlek, blankt/borstat mm.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag har inga stockar direkt men tycker ändå att det ser okej ut med vissa större klockor. Tycker dock att din sitter perfekt Eurenius!

Här är min största, en m-force som jag tror mäter in runt 44mm:
DSC_1312.JPG
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har kört med en 47:a hela dagen :) tycker det fungerar bra på modellen. Samtidigt så kan jag tycka att en av mer dressad modell inte har på över 40mm att göra.

I slutändan har ju allting att göra med kontexten. En 47mm calatrava är lika fel som en 36mm luminor :p
47mm.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Avskyr är ett starkt ord. Har ju haft 47mm-klockor som suttit kanon, men som daglig klocka föredrar jag runt 40mm. Sen är det ju mycket annat som avgör hur en klocka sitter. Tjocklek, avstånd mellan bandhornen, bandbredd, tavlans storlek, blankt/borstat mm.


Absolut, det är en kombination av det du skriver som gör en klocka bekväm. Själv tycker jag att 41-42mm brukar sitta bäst.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag ogillar också över 40mm.
Jag har just nu en 42mm Seiko på mig och jag gillar verkligen inte storleken. Den är ... i vägen :/

Såg en jätte igår med en Breitling Emergency II på sig och den Bratten såg ut som en 36mm klocka på honom.
Då förstår ni nog vilken best han var!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kan bäras oerhört olika, DSOTM är de absolut minsta 44,25 som jag någonsin burit och kommer att böra, känns liten jämfört med en 40mm Rolle,
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kört med en 47:a hela dagen :) tycker det fungerar bra på modellen. Samtidigt så kan jag tycka att en av mer dressad modell inte har på över 40mm att göra.

I slutändan har ju allting att göra med kontexten. En 47mm calatrava är lika fel som en 36mm luminor :p
47mm.jpg
Ser liten ut, men du är ju en stor pöjk. 47mm ser löjligt ut på de flesta.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tillfälle och klädsel gör stor skillnad.

60mm är löjligt, men ser nästan acceptabelt ut här



För min del trivs jag helt enkelt inte med varesig min 42mm AP dykare eller 44mm GS dykare.

Vet däremot att jag till hösten med tjocka tröjor/jackor kommer behöva en större klocka igen.

I nuläget till min vanligaste utstyrsel passar 40'ich bäst

 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tillfälle och klädsel gör stor skillnad.

60mm är löjligt, men ser nästan acceptabelt ut här



För min del trivs jag helt enkelt inte med varesig min 42mm AP dykare eller 44mm GS dykare.

Vet däremot att jag till hösten med tjocka tröjor/jackor kommer behöva en större klocka igen.

I nuläget till min vanligaste utstyrsel passar 40'ich bäst


Jag tycker du har helt rätt i att klädseln har stor betydelse.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum, och skapar ofta vågor.
Det är upp till var och att ha en åsikt, men vad som retar mig är människor som anser sig kunna fastslå vad som är bra eller dåligt för alla andra.
Har man åsikten att stora klockor är bra, eller att stora klockor är dåligt, är det just inget annat än en högst personlig åsikt!
Sen blir inte sant för andra, bara för att något råkar tycka något...
Min personliga åsikt är att stora klockor är ok, och snyggt beroende på modell.:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum, och skapar ofta vågor.
Det är upp till var och att ha en åsikt, men vad som retar mig är människor som anser sig kunna fastslå vad som är bra eller dåligt för alla andra.
Har man åsikten att stora klockor är bra, eller att stora klockor är dåligt, är det just inget annat än en högst personlig åsikt!
Sen blir inte sant för andra, bara för att något råkar tycka något...
Min personliga åsikt är att stora klockor är ok, och snyggt beroende på modell.:)
Fast över 40 mm är ju fel.
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Jag som är allergisk mot mindre än 40mm, på mig själv då bör tilläggas. Ser bara fånigt ut eftersom jag är 2m lång utan att se ut som en benget. :p
 
Topp