• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har: Tudor BB, Vill ha: Billigare alternativ som "krigsklocka"

Markus

Breitling
Jag vet inte om "krigsklocka" är ett etablerat begrepp, men jag brukar i alla fall säga så om en klocka som visserligen ska vara schysst, men som man inte blir knäckt om den skulle försvinna/bli stulen när man ger sig ut på en extra blöt kväll på stan, reser till länder som är lite mer oroliga än förhållandevis trygga Sverige, eller när man rör sig i mer tveksamma områden i vårt land.

Har som sagt en Tudor Black Bay (blå) som jag verkligen tycker om, men skulle vilja hitta en klocka som ligger i en lägre prisklass, typ 1000-10.000 kr, gärna i det lägre skiktet. Det måste vara en dykare, eller något liknande och den ska funka lika bra till badshorts som kostym. Har tidigare använt en Seiko SKX007 "i krig" men tycker den är lite för liten.

Alla förslag uppskattas mycket och kommer följas upp!
 

Markus

Breitling
BB är med mig 99,9% av tiden, men det finns tillfällen då det skulle kännas bättre att ha en billigare klocka på armen helt enkelt :)
 

PCB

Audemars
gillar du BB ,och även äger en,kan man ju komma undan med en hommage
aramar lunar sky?
lunar-sky_729_0.jpg
 

Djstrahl

Omega
Jag gillar Seiko SNZH55. Köpte min på Amazon för ca 1,5k. Annars finns ju alltid longines hydroconquest, men den är kanske för liten?
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Min "krigsklocka" är en Vostok Amphibia. Givetvis e klockor till för att användas, men visst är det skönt att kunna ha en trevlig mekanisk klocka utan att ta det minsta stress om den ska gå sönder eller bli stulen. Eller blir den för liten?
 

Doncorleone

Cartier
Nu är inte jag en expert men om du väldigt sällan kommer använda klockan är kanske en Quartz klocka mer optimal? En automat som blir liggandes riskerar ju, trots att den är föllandevis "billig" att stelna i oljorna.

Ett tips är nån av Citizens Eco-Drive modeller!
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar utseendet på den, tack! Rädd för att den kanske är lite för stor, men vore kul att se live.

Många bra råd här, röstar på Sumo, den kan misstänkas vara stor men är mindre på armen än måtten.
Har en och trodde att den skulle vara större på armen, perfekt klocka för vardag och jobb beroende på arbetsplats/tillfälle.
Men du kan själv bedöma, som sagt många bra tips här o välja mellan, förutom Invicta ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Låter ju som att du ska ha en Marathon gsar (eller tsar för quartz)!
hqdefault.jpg

Lånad bild
En klocka som tål det mesta, rejäl och syns på handleden, kul historia, används av staternas försvar och mellan 4-10000 (har jag för mig) beroende på modell och urverk.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Köp en beg Sjöö Sandström för 10 000kr
Jag vet inte om "krigsklocka" är ett etablerat begrepp, men jag brukar i alla fall säga så om en klocka som visserligen ska vara schysst, men som man inte blir knäckt om den skulle försvinna/bli stulen när man ger sig ut på en extra blöt kväll på stan, reser till länder som är lite mer oroliga än förhållandevis trygga Sverige, eller när man rör sig i mer tveksamma områden i vårt land.

Har som sagt en Tudor Black Bay (blå) som jag verkligen tycker om, men skulle vilja hitta en klocka som ligger i en lägre prisklass, typ 1000-10.000 kr, gärna i det lägre skiktet. Det måste vara en dykare, eller något liknande och den ska funka lika bra till badshortssom kostym. Har tidigare använt en Seiko SKX007 "i krig" men tycker den är lite för liten.

Alla förslag uppskattas mycket och kommer följas upp!
 

DrDre

Patek
Skulle slå ett slag för CWC automatic utan datum. Den klocka som ersatte Mil-Sub och Omega som tjänsteklocka. Den ersattes i sin tur av quartz varianten. Trots att den är (ganska) ny, så har den lite vintagekänsla och ger lite samma vibbar som ngt man kunde hämta ut från serviceförrådet (ni som gjort lumpen fattar vad jag menar). Använder faktiskt min rätt ofta och då inte som beater (dvs för att erätta ngt man är rädd om) utan för att jag gillar den som den är.

 
Topp