• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har vi några Doxa här?

S

Sulan

Guest
Skulle så gärna vilja se lite Doxa ur!

Någon som kan dela med sig?

Ligger nämligen och lurar på en ;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har en sedan någon vecka, passarounden så all info finns undersköterskans review. Det enda jag kan tillägga är att klockan är cool, kvalitén känns bra för pengen (gav 7k) och designen upplevs vintage fast som ny :)

null_zpsa7b97ebd.jpg


null_zps4dab3961.jpg


null_zps4d981900.jpg


Kul klocka, fick till och med klart godkänt av frugan så det måste vara ett gott betyg om nått! :D
 
U

urinvånaren

Guest
Här kommer en Doxa med en härligt patinerad tavla!
6pdBuIG.jpg
 
Tycker att du ska starta en egen tråd som behandlar just den frågan.
Själv är jag övertygad om att det är en DJ II som kommer presenteras vid sommar gtg 30/5 under pompa och ståt!

Kan mycket väl bli så, sanningen är att jag själv inte vet ännu, finns flera kandidater i lite olika prisklasser och bubblarkombinationer med flera klockor...

Flera märken är med i leken, Rolex, Panerai, AP och Omega m.fl...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan mycket väl bli så, sanningen är att jag själv inte vet ännu, finns flera kandidater i lite olika prisklasser och bubblarkombinationer med flera klockor...

Flera märken är med i leken, Rolex, Panerai, AP och Omega m.fl...
Ehumrr... harkel... PP ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

jaguar

Omega
Jag har en sedan någon vecka, passarounden så all info finns undersköterskans review. Det enda jag kan tillägga är att klockan är cool, kvalitén känns bra för pengen (gav 7k) och designen upplevs vintage fast som ny :)

null_zpsa7b97ebd.jpg


null_zps4dab3961.jpg


null_zps4d981900.jpg


Kul klocka, fick till och med klart godkänt av frugan så det måste vara ett gott betyg om nått! :D

Är det en NUMA? Den är så snygg! En klar favorit, går knappt få tag på dem längre, de säljs inte nya vad jag vet iaf. 7k är ju ett väldigt bra pris. Jag har inte sett någon under 12-14 på nätet.

Kul att se en så snygg klocka, å att det finns lite DOXA i Sverige.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är det en NUMA? Den är så snygg! En klar favorit, går knappt få tag på dem längre, de säljs inte nya vad jag vet iaf. 7k är ju ett väldigt bra pris. Jag har inte sett någon under 12-14 på nätet.

Kul att se en så snygg klocka, å att det finns lite DOXA i Sverige.

Jepp, sålde den för samma. Idiotiskt. Bland de stora Ågrenflipparna...

Men finns kvar på forumet :) minns inte var bara...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Du får gärna lägga in lite historia kring märket i fråga i inlägget. Så att vi som inte är så bekanta med Doxa genom forumet får lära oss och ev. bli förälskade. :)
 

jaguar

Omega
Lite historia kring DOXA, vi tar det från början.

Georges Ducommun (1868-1936), grundaren av DOXA började sin egen klockreparationsverksamhet vid 20 års ålder. En detalj är att han fick gå över 10 kilometer till La Chaux-de Fonds för att leverera sina produkter personligen, detta även i smällkalla vintern.

En detalj som var avgörande för märket var att Grundaren Ducommun blev en av regionens första ägare av en bil. Han hade ett garage byggt på sin gård och hade även en egen bensinpump. Det hade en stor påverkan då DOXA började med att göra klockor för bilinstrumenteringar, vilket klockan fick ett uppsving igenom. Bl.a. Bugatti använde en DOXA med patenterat 8-dagars verk. Även den unika bilen Bugatti 35 bar klockan på instrumentpanelen.

DOXA har sedan tagit fram flertalet modeller av såväl armbandsur som fickur.

Långt senare bestämde sig DOXA för att ta fram ett dykarur vilket var rätt ovanligt för en Schweizisk tillverkare från 1889. Redan 1967 tog DOXA kontakt med företaget US Divers som är en erkänd tillverkare av dykutrustning. Samarbetet gjorde att DOXA kunde ta in professionell expertis inom området och ta fram en dykklocka.

Det som kännetecknar klockan numera är samarbetet med den amerikanska författaren Clive Cussler som gjort flertalet romaner om den fiktiva äventyraren Dirk Pitt, vars upptåg har hämtats inspiration från författarens liv. I böckerna nämns DOXA vid namn och fictionhjälten använder DOXA som klocka.
Det är Clive Cussler som gjort modellen populär på en bred front genom att nämna den orangea DOXA SUBen i romanerna där Drik Pitt hjälten i böckerna använder en sådan som dykarklocka.

En liten historia-återblick finns säkert de som kan fylla i mängder med mer input i ämnet J
 
Topp