• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Havererad Oris Aquis

Alex H

Basic
Hej!
Min Aquis från 2016 gick sönder häromdagen. Jag skulle vrida upp den efter några dagars stillestånd. När jag vridit ett par varv och urverket gick igång så knäppte det till i klockan och allting stannade. Rotorn på baksidan ”dinglar” fritt. Är detta en bra känt problem eller någon som har en idé om vad felet är?
Mitt dilemma nu är att jag vet att den behöver en service (ca 5000kr) samt reparation, oklar kostnad. Jag personligen är tveksam om det är motiverat att lägga 7-10 000kr på en klocka som kostade 18 000kr ny?

blir ju typ samma att köpa ny, alternativt något annat i den klassen.
Tips mottages varmt!

Med vänlig hälsning,
Alex
 
Du får väl börja med ett besök hos urmakaren och få reda på vad som hänt? Och vad det kostar att laga. Sedan kan du ta ställning till service.

Går kanske inte att jämföra men mitt ETA 2824-2 i min Sinn U1 fick gå nästan dagligen från 2007 till 2021 då den stannade. Service/rep kostade inte 5000:-. Det resonemang du för här om kostnad vs nypris kan du föra med urmakaren så att han förstår att du kanske söker en anpassad rep/service.

Det är ett intressant resonemng som gör att klockor i mellanregistret utan typ Rolex värdeökning kanske egentligen har ett begränsat långsiktigt intresse? Antingen en värdeökare för större peng eller en Seiko eller Certina för under 5k? Finns det anledning att tänka strategiskt här?
 
Du får väl börja med ett besök hos urmakaren och få reda på vad som hänt? Och vad det kostar att laga. Sedan kan du ta ställning till service.

Går kanske inte att jämföra men mitt ETA 2824-2 i min Sinn U1 fick gå nästan dagligen från 2007 till 2021 då den stannade. Service/rep kostade inte 5000:-. Det resonemang du för här om kostnad vs nypris kan du föra med urmakaren så att han förstår att du kanske söker en anpassad rep/service.

Det är ett intressant resonemng som gör att klockor i mellanregistret utan typ Rolex värdeökning kanske egentligen har ett begränsat långsiktigt intresse? Antingen en värdeökare för större peng eller en Seiko eller Certina för under 5k? Finns det anledning att tänka strategiskt här?
Tack för kloka inputs!
Jag har pratat med urmakaren, han visste inte vad felet är utan vill skicka ner den till Oris för undersökning. En standardservice kostar 5000kr sedan tillkommer kostnader för eventuella delar som måste bytas. Så jag gissar bara att det kommer landa mellan 6500kr upp till kanske Max 10?
Om jag ska uppåt så siktar jag isf mot typ Omega eller liknande. Dessa ”mellanur” mellan 10-20 k känns rätt så risky om något går sönder, för den kostnaden kommer alltid ställas mot nypris.
En Rolex lagar man, likaså arvegods med annat värde. En Seiko för 5 k slänger man om den packar ihop. Men en Oris för drygt 20.000kr är mer lurigt.
 
Intressant dilemma - precis som du beskriver; när blir det för mycket pengar för att vara värt att göra något åt sett till vad klockan är värd?

Jag undrar om det vore möjligt att bara byta ut verket mot ett nytt likadant hos din lokala uris - nu är jag inte säker på att det stämmer att det sitter ett sw200-1 i den modellen (vilket jag googlade mig till) men är det så så borde ju ett utbytesverk +arbete kunna vara ett billigare alternativ - dock skulle man väl tappa eventuella dekorationer och liknande men kanske bättre än att överväga att skrota klockan?

Vet inte om urisar brukar ta på sig sånt men värt att kolla kanske?
 
Klarade inte urmakaren av att öppna och se vad det är för fel? Kanske gå till annan urmakare?

@Pippis pappa låter som en klok tanke.

För min del så kollade jag med AD och dom skickar till Tyskland för kostnadsförslag - jag tror 5500:- nämndes som en gissning - jag avstod och gick till lokal urmakare utan märkesbindning. Dessa urverk är väl inte rocketsience och, som sagt, utbytesverk går väl att hitta? Min går som "en klocka" nu, men om det håller sig i 14 år tills nästa gång, det återstår att se. Jag ville behålla min Sinn för den har stor urtavla och tydliga visare, vilket passar mig.
 
Hej!
Min Aquis från 2016 gick sönder häromdagen. Jag skulle vrida upp den efter några dagars stillestånd. När jag vridit ett par varv och urverket gick igång så knäppte det till i klockan och allting stannade. Rotorn på baksidan ”dinglar” fritt. Är detta en bra känt problem eller någon som har en idé om vad felet är?
Mitt dilemma nu är att jag vet att den behöver en service (ca 5000kr) samt reparation, oklar kostnad. Jag personligen är tveksam om det är motiverat att lägga 7-10 000kr på en klocka som kostade 18 000kr ny?

blir ju typ samma att köpa ny, alternativt något annat i den klassen.
Tips mottages varmt!

Med vänlig hälsning,
Alex


Runt 5k för en klocka i den prisklassen tycker jag är rätt ok. Men börjar priset springa upp i 7-10k klassen hade jag som andra påpekat bytt ut urverket istället. Förvisso blir den nog svårsåld sen om du skulle vilja sälja den men det är ett svårt dilemma med en klocka som kostar 10-20k och där servicekostnaderna nästan är lika dyra som kanske en lätt begagnad?
 
Låter som klockan saknar sentimentalt värde. Vill du ändå behålla den kanske ett nytt standardverk är billigast? ETA 2824 eller SW200. Alternativt ett Kina PT5000 verk
 
Det är ju tiden som är den stora kostnaden, inte delarna. Således blir priset någorlunda lika mellan en Blancpain som kostar 150k ny och en Seiko som kostar 15 ny.

På billigare klockor byter man verket.
 
Låter som klockan saknar sentimentalt värde. Vill du ändå behålla den kanske ett nytt standardverk är billigast? ETA 2824 eller SW200. Alternativt ett Kina PT5000 verk
Inte helt, dock inte tillräckligt mycket för att det ska få kosta hur mycket som helst. Jag inser att alla märken och modeller kan ha mekanisk ”otur”. Men jag är rätt besviken på att en klocka för 20 k inte klarar mer än 6 års sparsam användning.
 
Ja, det blir ett dilemma på denna modell i denna prisklass. Ja, reparation kanske drar iväg till vad du kan hitta en beg Aquis för men den är inte heller ny och kan rasa ett år senare. Fixar du din klocka hos Oris blir den som ny och torde gå problemfritt lika länge som om du köper en sprillans ny (vilket ändå är avsevärt dyrare). Beror på hur fäst du är vid klockan (kan bara du avgöra), dess skick i övrigt och så. Men kolla vidare och försök hitta "rätt" urmakare, måste ju inte vara lokalt. Skicka den borde ju funka.

Tänker på gamla Aerospace som kan kosta säg från 10K idag. Oberoende urmakare kan inte fixa fram delarna och AD-urmakare skickar den bara vidare till Breitling. Byte av komplett verk överstiger där kanske vad man betalat för klockan. Min egen är lite nyare och lite dyrare men slutade pipa och hamnade där. Ny pizeo och underhållsservice landade på 3K. Var ju ingen inre diskussion om att ta detta förstås men lite äldre modeller av "finare" märken" kan som sagt bli en jäkla smäll att fixa ex en sprucken display på dessa.
 
Tyvärr får man nog räkna med stoppa undan 1000 kr/år i servicekostnad för en mekanisk klocka. Spelar ingen roll om nypriset är 20k eller 150k. Undantaget vissa märken som skippat AD och mellanhänder, tex Stowa,
Många tillverkare i mellanprissegmentet, tex Tudor, servar ju inte ens urverken när dom lämnas till AD för "service". Dom slänger bara i ett nytt urverk.
 
Senast ändrad:
Ring en urmakare som inte är AD, Kanske går att fixa mkt billigare
Tror inte många gör det billigare, om man nu inte är ute efter ett dåligt jobb, svartjobb eller en kombination. Packningar vill man gärna ha bytt på en 6 år gammal dykare.
5000 är ett rimligt pris för en service på en Oris.
 
Tyvärr får man nog räkna med stoppa undan 1000 kr/år i servicekostnad för en mekanisk klocka. Spelar ingen roll om nypriset är 20k eller 150k. Undantaget vissa märken som skippat AD och mellanhänder, tex Stowa,
Många tillverkare i mellanprissegmentet, tex Tudor, servar ju inte ens urverken när dom lämnas till AD för "service". Dom slänger bara i ett nytt urverk.
Hittade den här tråden lite sent. Men här förstår jag för det första inte alls vad du menar med mellanhänder. Det påverkar ju priset för klockan men knappast servicekostnaden. Vilka märken som är billiga o dyra på egen service skiljer förstås. Att Tudor alltid skulle byta verket om man skickar till dom har jag aldrig hört talas om och finner högst osannolikt. Var har du fått den uppgiften ifrån? Till TS så tycker jag det är givet att gå med klockan till en gammaldags riktig urmakare. Hen kommer inre ha några problem att svara på vad felet är och en service på 2824/Selitta skall inte behöva kosta 5000 heller givet att man inte måste byta halva urverket.
 
Hittade den här tråden lite sent. Men här förstår jag för det första inte alls vad du menar med mellanhänder. Det påverkar ju priset för klockan men knappast servicekostnaden. Vilka märken som är billiga o dyra på egen service skiljer förstås. Att Tudor alltid skulle byta verket om man skickar till dom har jag aldrig hört talas om och finner högst osannolikt. Var har du fått den uppgiften ifrån? Till TS så tycker jag det är givet att gå med klockan till en gammaldags riktig urmakare. Hen kommer inre ha några problem att svara på vad felet är och en service på 2824/Selitta skall inte behöva kosta 5000 heller givet att man inte måste byta halva urverket.
Med mellanhand menar jag en AD som tar emot klockan och skickar vidare till Schweiz eller nåt servicecenter. Den hanteringen får du såklart betala för. Jämför med ett direct-to-consumer märke som tex Stowa. Då skickar du själv din klocka till fabriken för service. Kostar jämförelsevis ca 150 euro för att serva urverket på en Stowa senast jag kollade.
Att tudor använder utbytesverk har jag löst på the internetz. 😄 Sannolikt är det väl för att kunden skall få sin klocka tillbaka snabbare. Googla tex tudor service movement replacement. Tycker det låter sannolikt och stämmer väl överens med Rolex filosofi att byta massa delar i onödan utan att bry sig om vad kunden vill.
 
Med mellanhand menar jag en AD som tar emot klockan och skickar vidare till Schweiz eller nåt servicecenter. Den hanteringen får du såklart betala för. Jämför med ett direct-to-consumer märke som tex Stowa. Då skickar du själv din klocka till fabriken för service. Kostar jämförelsevis ca 150 euro för att serva urverket på en Stowa senast jag kollade.
Att tudor använder utbytesverk har jag löst på the internetz. 😄 Sannolikt är det väl för att kunden skall få sin klocka tillbaka snabbare. Googla tex tudor service movement replacement. Tycker det låter sannolikt och stämmer väl överens med Rolex filosofi att byta massa delar i onödan utan att bry sig om vad kunden vill.
då är du felinformerad, tudor servar sina urverk.

Man ska inte tro på allt som står på the internetz.
 
Med mellanhand menar jag en AD som tar emot klockan och skickar vidare till Schweiz eller nåt servicecenter. Den hanteringen får du såklart betala för. Jämför med ett direct-to-consumer märke som tex Stowa. Då skickar du själv din klocka till fabriken för service. Kostar jämförelsevis ca 150 euro för att serva urverket på en Stowa senast jag kollade.
Att tudor använder utbytesverk har jag löst på the internetz. 😄 Sannolikt är det väl för att kunden skall få sin klocka tillbaka snabbare. Googla tex tudor service movement replacement. Tycker det låter sannolikt och stämmer väl överens med Rolex filosofi att byta massa delar i onödan utan att bry sig om vad kunden vill.
Vad gäller servicekostnad så är det inte så säkert alla gånger. Ta Sinn tex som även säljer via AD som har riktigt bra servicepriser. Det har även en del andra märken som jag just nu inte har koll på vilka. Så det beror nog lite på skulle jag säga. Det varierar friskt mellan olika urmakare också för den delen. Vad gäller Tudor så kan jag inte säga att jag VET hur dom gör men jag tror det skulle vara katastrof för deras status som inhouse tillverkare att byta ut urverken helt vid service. Det känns som en internet skröna. Slit o släng är nog inget man vilka förknippas med. Att Rolex för övrigt har som policy att byta delar som inte behövs känns också som en skröna även om det säkert inträffat någon gång.
 
Vad gäller servicekostnad så är det inte så säkert alla gånger. Ta Sinn tex som även säljer via AD som har riktigt bra servicepriser. Det har även en del andra märken som jag just nu inte har koll på vilka. Så det beror nog lite på skulle jag säga. Det varierar friskt mellan olika urmakare också för den delen. Vad gäller Tudor så kan jag inte säga att jag VET hur dom gör men jag tror det skulle vara katastrof för deras status som inhouse tillverkare att byta ut urverken helt vid service. Det känns som en internet skröna. Slit o släng är nog inget man vilka förknippas med. Att Rolex för övrigt har som policy att byta delar som inte behövs känns också som en skröna även om det säkert inträffat någon gång.
Nu blir det lite OT, men angående Rolex, så har jag god egen erfarenhet av hur de hanteras vid service. Om du inte är väldigt tydlig med vad du vill och inte vill att dom skall göra så byter dom väldigt mycket delar. Har råkat ut för både helt onödiga tavelbyten och byte av visare till felaktig ref (!). Deras målsättning/policy vid service är att du som kund skall få tillbaka en klocka som ser "ny" ut. Det är nog också vad de flesta av deras kunder vill ha.
Att dom skulle byta till ett nytt/renoverat urverk vid tudor-service, tycker jag därför låter helt rimligt och i linje med deras policy. Men det kan ju vara fel.
Har urverken på Tudor serienummer? Nån som vet?
 
Nu blir det lite OT, men angående Rolex, så har jag god egen erfarenhet av hur de hanteras vid service. Om du inte är väldigt tydlig med vad du vill och inte vill att dom skall göra så byter dom väldigt mycket delar. Har råkat ut för både helt onödiga tavelbyten och byte av visare till felaktig ref (!). Deras målsättning/policy vid service är att du som kund skall få tillbaka en klocka som ser "ny" ut. Det är nog också vad de flesta av deras kunder vill ha.
Att dom skulle byta till ett nytt/renoverat urverk vid tudor-service, tycker jag därför låter helt rimligt och i linje med deras policy. Men det kan ju vara fel.
Har urverken på Tudor serienummer? Nån som vet?
I det avseendet har du ju rätt förstås men det gäller ju många märken att man får säga till om man vill behålla delar med patina osv. Och det kan man absolut diskutera hur det borde fungera! Det viktiga är väl att AD/service är tydliga med vad som gäller i förväg och att man har möjlighet ett välja bort tex byte av visare eller polering av boett osv.
 
Nu blir det lite OT, men angående Rolex, så har jag god egen erfarenhet av hur de hanteras vid service. Om du inte är väldigt tydlig med vad du vill och inte vill att dom skall göra så byter dom väldigt mycket delar. Har råkat ut för både helt onödiga tavelbyten och byte av visare till felaktig ref (!). Deras målsättning/policy vid service är att du som kund skall få tillbaka en klocka som ser "ny" ut. Det är nog också vad de flesta av deras kunder vill ha.
Att dom skulle byta till ett nytt/renoverat urverk vid tudor-service, tycker jag därför låter helt rimligt och i linje med deras policy. Men det kan ju vara fel.
Har urverken på Tudor serienummer? Nån som vet?
Eller såhär - de respekterade min vilja att inte polera något eller byta tavla / visare men då fick jag också vara utan servicecert och garanti. Servicen utfördes på svensk Rolex ad.
 
Tillbaka
Topp