• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej ska till staterna undrar om det är nån ide att köpa klocka där?

frasse

Cartier
Som sagt ska åka lite senare i år till Chicago sen bila ner genom sydstaterna till New orleans på 2veckor. ska ju stanna på många ställen.

Tänkte eftersom det är lägre skatt där är det nån ide att köpa klocka där typ en Breitling (aerospace har redan en bra mekanisk osv) eller nåt annat kul märke Bell & Ross etc.

tänkte helt enkelt bara sätta den på armen och skicka hem kvitto och låda med posten så slipper man problem i tullen.

Finns det några bra handlare även beg i sydstaterna som ni känner till.
 

David

Bödeln
Har du bara SEK att betala med är det för tillfället inte någon större idé, när du har betalat moms på din import kommer priset troligtvis att vara mycket högre än vad du skulle ha betalat hemma. Undantaget är förstås sådant som är svårt att hitta i Sverige, då utbudet är mycket större i USA.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
För att det är ett lagbrott att inte göra det. Helt bortsett från det finns det andra anledningar, exempelvis kräver i alla fall några, om inte alla, försäkringsbolag dokumentation över laglig import för att täcka en eventuell förlust.

Nu skriver ju Frasse rätt tydligt att han cit; "tänkte helt enkelt bara sätta den på armen och skicka hem kvitto och låda med posten så slipper man problem i tullen." Så då är ju den frågan ur vägen. Sedan vet jag inte vilket försäkringsbolag du har, jag har haft både Folksam och IF och ingen har någonsin frågat mig om klockan är importerad på ett lagligt sätt, så länge man har papper på den.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Med dagens valutakurs skulle jag säga att det sällan är någon poäng även utan moms. Tänk på att sales tax tillkommer vanligen också lite beroende på delstat.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som sagt ska åka lite senare i år till Chicago sen bila ner genom sydstaterna till New orleans på 2veckor. ska ju stanna på många ställen.

Tänkte eftersom det är lägre skatt där är det nån ide att köpa klocka där typ en Breitling (aerospace har redan en bra mekanisk osv) eller nåt annat kul märke Bell & Ross etc.

tänkte helt enkelt bara sätta den på armen och skicka hem kvitto och låda med posten så slipper man problem i tullen.

Finns det några bra handlare även beg i sydstaterna som ni känner till.
Utbudet på begagnat är mycket större där, vilket ökar chanserna att få tag på det man vill till en rimlig kostnad.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag bodde i Chicago för ett par år sen.
På Michigan Avenue (kallas Magnificent Mile) finns en hel del trevliga butiker att botanisera i. Rolex, Cartier, Omega och Blanc Pain har alla stora flagship stores. Längre norrut mot Gold Coast hållet till kan man hitta vintage och annat roligt i olika pant banker.

Jag var i New Orleans i början på sommaren men hittade inte alltför mycket som var intressant förutom en del vintagebutiker i Garden District.
Ha en trevlig resa!
 

UncleBear

Panerai
Om det inte är senaste modellerna som du letar efter så har Woodbury Common Premium Outlets Breitling och Tag Heuer till hyfsade priser.Kolla efter företaget på nätet så är jag övertygad att du kommer åka förbi någon på vägen.
Har varit på outletbutikerna utanför New York vid två tillfällen men köpte inga klockor då. Dollarkursen var nere i ca 6:20. Tur att Samsonite sålde ut Cubelight väskor billigt så jag fick med mig övriga saker hem...

Vill även promota min egna tråd gällande språkhjälp för köp av klockor i engelsktalande länder.
https://klocksnack.se/threads/parlör-för-er-som-köper-ur-i-engelskspråkiga-länder.43053/

Gör resan bra!
 

Johan S

Omega
Som sagt det är ofta sales taxes i flera delstater, även om priset verkar bra ska man inte glömma att den tillkommer på priset. Jag köpte en klocka i USA nyligen och utbudet är klart bättre än i Sverige. Jag köpte hos en AD och ägaren var reko och gick med på att dela på skatten. Mitt tips är alltså att deala om skatten ifall det skulle handla om en sån delstat, då den skatten betalas vid köptillfället och inte i tullen.

Lycka till!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det lär väl vara ide att titta efter amerikanska tillverkare, både mikrotillverkare och större som Ball, Hamilton, Bulova, Fossil, Nixon, mfl. Jag vill också minnas att Casio, Seiko, och Citizen var betydligt billigare. Men det var många år sen, och såväl kronor, dollar och yen, som internethandel och nätbutiker kan ha ändrat på det.
 

ozzyozzy

Cartier
Jag har även sonderat terrängen på amerikanska ebay (om du har en adress att skicka till) inför mina besök i staterna.
 
Topp