• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Heldag med min GMT

Tack så mycket! @Chuck @natovintage

Jag använder ett program som heter Wondershare Filmora. Jag har aldrig tidigare hållit på med detta och det tog inte lång tid att lära sig 'the basics' i det programmet.
Kameran är en systemkamera av modell: Canon EOS 600d. Den verkar inte vara optimal för filmning, den väljer lite själv hur den ska fokusera, eller så är det mina kunskaper som sviker ;)

Kul film. Rätt bra resultat tycker jag. Du kunde haft med ett på-stan-på-kvällen-clip.

Kameran är en systemkamera av modell: Canon EOS 600d. Den verkar inte vara optimal för filmning, den väljer lite själv hur den ska fokusera, eller så är det mina kunskaper som sviker ;)
Det kan vara så att den är inställd på "continuous" fokus. På min Fujifilm kan jag ändra det till "single" fokus.

I brist på annat fick jag för mig att jag ville lära mig att redigera videos... 
Känner du någon gång att du inte vill ha tid till att redigera film så skaffa barn. Been there, done that...

Härlig rulle!! Har det lätt och smidigt att klippa och redigera? Har nämligen funderat ett bra tag på stt införskaffa kamera/gopro och dokumentera mer i filmväg än att hålla på fota etc. Skapa filmer istället för fotoalbum och tråkiga bildspel. Nu kliar det lite i fingrarna!

Skoj med film!

Fimpa autofokus (antingen helt av eller "låst" fokus som @nissehult nämner) så slipper du problemet med att den hoppar under filmning, det kan vara bra då autofokus-motorn dessutom kan låta lite ifall man inte ska lägga över musik över klippet.

@nissehult @P-vakten @kungmikael @Linkan
Tack för alla snälla kommentarer, det är verkligen uppskattat!

Jag får kolla på det där med autofokus, det kan vara lösningen :snaphappy:

@P-vakten Det var faktiskt förvånansvärt lätt att lära sig bas-kunskaperna för att kunna göra en video av denna kaliber :rolleyes:
Jag använde ett program som heter Wondershare Filmora.

Har ni några roliga idér på klockvideos så antar jag gärna utmaningen!

@nissehult @P-vakten @kungmikael @Linkan
Tack för alla snälla kommentarer, det är verkligen uppskattat!

Jag får kolla på det där med autofokus, det kan vara lösningen :snaphappy:

@P-vakten Det var faktiskt förvånansvärt lätt att lära sig bas-kunskaperna för att kunna göra en video av denna kaliber :rolleyes:
Jag använde ett program som heter Wondershare Filmora.

Har ni några roliga idér på klockvideos så antar jag gärna utmaningen!
Härligt, jag är super sugen på att göra precis detta! Så ska kolla lite på programvaran så får vi se om det är något för mig. Tack för att du delar med dig :)

Ball film, kul alternativ när kompisarna är borta;)
Verkar kul o experimentera o testa nya grejer med kameran. Vad kör du med för stativ? Är 600:an utan spegel? Har o är inne (fortfarande) på Fujifilm, givetvis glömt modellnamnet just nu.

Ball film, kul alternativ när kompisarna är borta;)
Verkar kul o experimentera o testa nya grejer med kameran. Vad kör du med för stativ? Är 600:an utan spegel? Har o är inne (fortfarande) på Fujifilm, givetvis glömt modellnamnet just nu.
Tackar!
Nu förstår du vilken nybörjare jag är, spegel? Vad innebär det? :facepalm:
Stativet är från netonnet och heter Andersson CAT 1.2 på deras sida.

Tackar!
Nu förstår du vilken nybörjare jag är, spegel? Vad innebär det? :facepalm:
Stativet är från netonnet och heter Andersson CAT 1.2 på deras sida.
Spegellös optik innebär att objektivet ger en bild till sensorn, det du ser genom ögat är en bildkorrigering som träffar så jäkla bra i dagens kameror. Skulle du ha en spegelkamera så kommer du se objektet genom linsen, vilket du inte gör med spegellösa kameror. Som har en jäkla massa fördelar idag, då mycket smidigare format, lättare kamerahus osv. osv

Spegellös optik innebär att objektivet ger en bild till sensorn, det du ser genom ögat är en bildkorrigering som träffar så jäkla bra i dagens kameror. Skulle du ha en spegelkamera så kommer du se objektet genom linsen, vilket du inte gör med spegellösa kameror. Som har en jäkla massa fördelar idag, då mycket smidigare format, lättare kamerahus osv. osv
Aha! Tack för förklaringen, får kolla vad min har :)

Då min tidigare video uppskattades så tänker jag att ni kanske även uppskattar dessa två kortare klipp.
Jag har precis börjat sätta mig in i Adobe premiere pro cc och Adobe After Effects som är betydligt mer avancerade program än Wondershare filmora som jag använde först.
Dessa två klipp är egentligen bara test av funktioner och effekter i programmen som jag ville testa, därav längden på klippen.

Men frågan är, om ni tänker er den "stilen" på video med bara kortare "scener" på klockan i olika miljöer och skön musik. Hade ni velat se mer av det fast i längre videos då det vill säga? Vad tror ni om en informations/review video med sådana popups som det korta klippet nedan?

En fråga till... Kan jag inte ändra huvudinlägget i tråden?

Tillbaka
Topp