• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heliumventil i form av extra krona

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har just fått denna superba Deep Blue klocka i min ägo.

image.jpeg

Nu till min fråga: Som ni ser har den en heliumventil placerad vid kl 10/22 i form av en extra krona.
Min fråga är nu, behöver jag lossa på denna krona av och till eller ? Ja eller nej
Maximalt kommer denna klocka att befinna sig på 3 meters djup.
 
Är det inte om du dykt rätt djupt som klockan släpper ut övertryck då du stiger till ytan igen? Annars skulle den väl typ "explodera" Har för mig att detta är dess funktion.
 

Platinum

Cartier
Är det inte om du dykt rätt djupt som klockan släpper ut övertryck då du stiger till ytan igen? Annars skulle den väl typ "explodera" Har för mig att detta är dess funktion.
Vad jag vet så är dessa (alla dykklockor med en krona för heliumventilen) konstruerade så att du öppnar (skruvar ut kronan fullt) vid uppstigning för att släppa ut heliumet som kan ha tagits sig in i klockan. Exempelvis Rolex DSSD mfl har en annan konstruktion där helimvalvet är integrerat och sköts automatiskt på grund av över trycket som uppstår.

Som svar till TS, nej. Denna funktion är till för djupdykare som använder en form av gasblandning (helium) som kan tränga in i klockan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har hört om minst en som trodde att han skulle skruva ut Omegas heliumventilkrona när klockan skulle ner i vatten. Mindre bra... ;) Lär vara fler som tror att det är något man ska pilla på vid "vanlig" användning. Vilket det alltså inte är. (Som Jabla och Yonsson så förtjänstfullt förklarde i den andra tråden)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Varför väljer man att göra ventilen som en manuell krona när det är smidigare med en automatisk ventil?
Dyrare och svårare?
 

Starship

Cartier
Jag gissar att det är enklare att garantera täthet med krona + ventil än bara en ventil. Nackdelen är att användaren måste komma ihåg att skruva ut kronan. Men jag gissar att mättnadsdykning påminner om flyget med checklistor och mycket säkerhetstänk så där finns kanske en punkt om klockorna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag gissar att det är enklare att garantera täthet med krona + ventil än bara en ventil. Nackdelen är att användaren måste komma ihåg att skruva ut kronan. Men jag gissar att mättnadsdykning påminner om flyget med checklistor och mycket säkerhetstänk så där finns kanske en punkt om klockorna.
Enklare som i att det är en billigare lösning eller enklare som i att det är bättre?
 

Starship

Cartier
Enklare som i att det är en billigare lösning eller enklare som i att det är bättre?
Jag bara spekulerar, men jag tänker att det garanterar täthet på ett bättre sätt (=bättre) och därför kan man göra en mer simpel konstruktion (=billigare) med nackdelen att användaren måste komma ihåg en procedur (=sämre).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det primära är väl inte att hålla koll på tiden? Hur tråkigt blir det inte att vara helt klocklös i dykarklockan i en hel vecka eller hur länge man nu sitter där? (Ser nu att det är upplagt för ordvitsar)
Det var precis så jag tänkte. Ska man vara där nere dagar i sträck är det ju bra att ha en klocka på armen och dessutom slippa fundera på om man komihåg att släppa ut heliumet.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det primära är väl inte att hålla koll på tiden? Hur tråkigt blir det inte att vara helt klocklös i dykarklockan i en hel vecka eller hur länge man nu sitter där? (Ser nu att det är upplagt för ordvitsar)

Det var precis så jag tänkte. Ska man vara där nere dagar i sträck är det ju bra att ha en klocka på armen och dessutom slippa fundera på om man komihåg att släppa ut heliumet.

Nu är jag så att säga "ute på djupt vatten" *trumvirvel* eftersom jag verkligen inte har någon erfarenhet. Men väldigt många högriskjobb i extrema miljöer tillåter ju inte ens personliga ägodelar eller liknande. Inte alls omöjligt alltså att du inte ens får ha en klocka som inte är "issued". Men som sagt. Mycket killgissning nu.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu är jag så att säga "ute på djupt vatten" *trumvirvel* eftersom jag verkligen inte har någon erfarenhet. Men väldigt många högriskjobb i extrema miljöer tillåter ju inte ens personliga ägodelar eller liknande. Inte alls omöjligt alltså att du inte ens får ha en klocka som inte är "issued". Men som sagt. Mycket killgissning nu.
Djupt vatten för mig också men jag tror du kan ha helt rätt. Comex tog ju fram en version av Submarinern med Rolex, antagligen av just den anledningen.

EDIT: Enligt min egen trådstart så var Comex med och tog fram Sea-Dwellern för att ha en klocka som klarade större djup än Subben:
https://klocksnack.se/threads/officiella-rolex-sea-dweller-och-deepsea-tråden.48716/

DSC08365.jpg
 
Måste vara ofantligt mycket enklare med en automatisk ventil för dem som verkligen har behovet.

99,99% av bärarna till en SD, PO eller Superocean har inte behovet. Att det skulle vara ofantligt mycket svårare att komma ihåg att skruva ut en krona efter uppstigning har jag svårt att tro. För manufakturerna, och då särskilt Omega som satsat på en manuell (eller extern) ventil som därmed är mer synlig är det mest en intressant eye-catcher som bjuder in till samtal om klockan. Det är så den fungerar till vardags för den överväldigande majoriteten av ägarna (har själv fått frågor om just detta av icke-initierade som undrat varför klockan har en extra krona).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
99,99% av bärarna till en SD, PO eller Superocean har inte behovet. Att det skulle vara ofantligt mycket svårare att komma ihåg att skruva ut en krona efter uppstigning har jag svårt att tro. För manufakturerna, och då särskilt Omega som satsat på en manuell (eller extern) ventil som därmed är mer synlig är det mest en intressant eye-catcher som bjuder in till samtal om klockan. Det är så den fungerar till vardags för den överväldigande majoriteten av ägarna (har själv fått frågor om just detta av icke-initierade som undrat varför klockan har en extra krona).
Väl medveten om att det är få som har behovet. Men OM jag varit dykare och behövt en klocka hade jag valt en med automatisk ventil :)

Kan tilläggas att jag troligtvis är världens sämsta DSSD-ambassadör. Doppar inte huvudet i onödan :D
 
Topp