• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hellre UR&PENN än tom handled eller ?

UNO

Panerai
Jag gillar alla klockor och tycker att det är lite surt betr U&P ibland.
Det är tristare med tom handled än U&P tycker iallafall jag, vad tycker massan ????

I mitt jobb rör sig fokus mellan de tre färdigställande(Mao tid), kostnad och kvalité och även om vi mäter tiden i dagar,veckor,månader och år tycker jag att det sänder konstiga vibbar när folk inte har klocka på handleden.

Unga välutbildade tjejer har påfallande ofta ingen klocka vilket ger mig samma vibbar som oputsade skor på killar.

Hellre gul plast Sub från U&P tycker jag !
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Varför plastaskit, när det finns trevliga vintage för hundralappar. Som dessutom kan bäras på perlonband från classe för några tior.

Finns ingen ursäkt.
 

plattfot

Rolex
Ledsen, man jag ser ingen anledning för en klock-ointresserad att bära klocka i ett T/Q/C- jobb bara för att de hanterar eller följer en tidplan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Dravel.... hellre tom handled än skämsmössa!!

Tid finns att avläsa överallt... om inte så har vi ju en inbyggd dinka som inte brukar diffa mer än på 15 min....

Bär knappast klocka för att hålla reda på tiden....Lassefasoner!
 
C

China

Guest
Dravel.... hellre tom handled än skämsmössa!!

Tid finns att avläsa överallt... om inte så har vi ju en inbyggd dinka som inte brukar diffa mer än på 15 min....

Bär knappast klocka för att hålla reda på tiden....Lassefasoner!

Hans Wilsdorf roterade just ett par varv i graven.;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
En fin kvalitetsklocka har ju så många funktioner, assessoar, tidsinstrument, reflekterar ofta personlighet, status - (om man anser det vara viktigt) m.m...
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
ALDRIG ALDRIG ALDRIG Ur&Penn!
Har iofs, för min del, inget att göra med deras klockor utan deras personal!
 

Camo00

Patek
Inget större fel på Citizens Eco-drive?! Men när de hittar på egna märken med kopierad design och aaaaalldeles för högt pris blir man lite trött...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Så länge man har nåt man gillar på armen så är det all good i min värld. Har personligen aldrig köpt ur & penn eller liknande men väl många retrodoftande casio-digitalare och militärliknande klockor. Var totalt nöjd och glad med det fram till att jag blev nörd.


Sent from my iPad using Tapatalk 2
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Så länge man har nåt man gillar på armen så är det all good i min värld. Har personligen aldrig köpt ur & penn eller liknande men väl många retrodoftande casio-digitalare och militärliknande klockor. Var totalt nöjd och glad med det fram till att jag blev nörd.
Tänkte dra en paralell till exempelvis fotografering. Att man är nöjd med sin kamera tills man läser på och ser exempel från andra kameror och skaffar bättre grejer. Man är nöjd tills man blir nörd. Men där handlar det om teknisk utveckling eller att man lär sig att se/uppskatta skillnanden i bildkvalitet som kameran presterar. Klockor är, i mitt tycke, mer att betrakta som konst - man främst uppskattar dem för dess skönhet eller hur de känns att bära. Det tekniska blir sekundärt.
För mig handlar det inte om vilket urverk som sitter däri, utan om min upplevelse av klockan. Hur ser den ut, väger den rätt, trivs jag med den? Men samtidigt har jag ju lämnat det där stadiet av att bara bry mig om hur den ser ut och känns. Jag uppskattar att den är mekanisk. Jag uppskattar det så pass mycket att jag drar mig för att köpa en quartzklocka. Man det handlar inte om exakthet eller om megapixlar. Snarare om vetskapen att det tickar av historisk kunskap där på armen.
Fotoparallellen får bli att fota analogt med den vackraste kamera jag vet.



Sent from my iPad using Tapatalk 2
 

UNO

Panerai
Tänkvärda svar,
Klocka som ett dyrt smycke som som en assessor som armband, tatuering eller spets-BH
eller
Klocka som funktion och symbol för personlighet och karaktär.
Det tål att upprepa att vår betraktelse av tiden och vår förhållande till tiden på detta linjära sätt är sentida,länge var och är fortfarande för många tiden cirkulär.
Min i icke vetenskapliga men erfarenhetsbaserade erfarenhet är att de som saknar klockan på handleden ofta ser tiden som cirkulär, de passar inte sällan rätt illa till TQC-jobb.
Detta leder till 1. jag ska köpa ett par U&P, 2. jag kommer att fundera mer betr cirkulär resp linjär tid.
 

Mr Chance

Kalmar
Ur & Penn går fetbort (som min 10-åring skulle sagt), hellre klocklös alltså. Jag har heller aldrig fått konstiga vibbar av folk utan klocka.

Och förresten, vilka branscher mäter inte kostnad, tid och kvalitet?
 

Sond

Patek
Lite olika förgreningar i tråden.
- Heller Ur&Penn än ingen klocka = Ja
- Välja vintage istället för Ur&Penn = Ja, men det var ju inte det frågan handlade om
- Se ned på/känna tvekan inför folk utan klocka = Nej
 
  • Like
Reactions: UNO

Josef B

Bestraffaren
Som nybörjare är det godtagbart att man börjar på UP, ett insteg mot tyngre grejer. Jag började själv med ett skitmärke Myoko eller Myoto nånting. Sedan när intresset kom igång så blev det en Certina.
Men som rutinerad forumista så är det bättre med tomma handleder.
Om du ska på maskerad är det ok med en 50mm Jetset.
 

JayJay

Rolex
Jag har jävligt svårt för när folk i min omgivning inte har koll på tiden. Om de reder ut detta med eller utan armbandsur är för mig ointressant. Fattar heller inte vad kön, ålder och grad av utbildning har med detta att göra? Fattar ju i o f vad som åsyftas med oputsade skor men för mig är det verkligen inte samma sak.
 

Clocksauce

Cartier
Ur&penn har ju Seiko, Citizen och Festina (ägt av Citizen). Eller när folk kanske tänker på deras egna märken, typ jetset eller vad det nu heter.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Jag gillar alla klockor och tycker att det är lite surt betr U&P ibland.
Det är tristare med tom handled än U&P tycker iallafall jag, vad tycker massan ????

I mitt jobb rör sig fokus mellan de tre färdigställande(Mao tid), kostnad och kvalité och även om vi mäter tiden i dagar,veckor,månader och år tycker jag att det sänder konstiga vibbar när folk inte har klocka på handleden.

Unga välutbildade tjejer har påfallande ofta ingen klocka vilket ger mig samma vibbar som oputsade skor på killar.

Hellre gul plast Sub från U&P tycker jag !

Intressant frågeställning, måste säga bättre u&p än inget, har ett par kollegor som är klockintresserade men som helt enkelt inte har råd utan handlar klockor som är snygga och håller tiden,

Själv minns jag första Klockan, Certina DS First, 4795:- på nymans, vilka sjuka pengar den kändes som 19år fyllda. Så det måste ju starta någonstans..
 
Topp