• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemförsäkring och klockor...

JoberMan

Politruk
2-Faktor
...har diskuterats många gånger tidigare på forumet. Vill dock dela med mig av dagens positiva försäkringsbolagsupplevelse.

Har sedan jag köpte hoj för ett par veckor sedan letat bolag som inte har som krav att hojen ska vara inlåst i ett garage nattetid. Bor man inte på vischan så är det nämligen kö på sådana. Folksam hade en fördelaktig försäkring utan villkor om inlåsning. När de erbjöd rabatt om jag även hade min hemförsäkring hos dem så började vi jämföra min nuvarande hemförsäkring med Folksams. Det visade sig inte bara att Folksams plusalternativ med drulle och bostadsrättstillägg var billigare, deras maxbelopp på klockor på 80K innebär att jag inte behöver ha min 1680 red tilläggsförsäkrad. I dag kostar bara det en extra tusing/år.

Drulletillägget innebär också att jag kan supa mig dyngrak, somna på gatan och vakna utan klocka och ändå få ersättning. Något det vanliga stöldskyddet inte medger.

JoberMan
 

Ninen79

Audemars
...har diskuterats många gånger tidigare på forumet. Vill dock dela med mig av dagens positiva försäkringsbolagsupplevelse.

Har sedan jag köpte hoj för ett par veckor sedan letat bolag som inte har som krav att hojen ska vara inlåst i ett garage nattetid. Bor man inte på vischan så är det nämligen kö på sådana. Folksam hade en fördelaktig försäkring utan villkor om inlåsning. När de erbjöd rabatt om jag även hade min hemförsäkring hos dem så började vi jämföra min nuvarande hemförsäkring med Folksams. Det visade sig inte bara att Folksams plusalternativ med drulle och bostadsrättstillägg var billigare, deras maxbelopp på klockor på 80K innebär att jag inte behöver ha min 1680 red tilläggsförsäkrad. I dag kostar bara det en extra tusing/år.

Drulletillägget innebär också att jag kan supa mig dyngrak, somna på gatan och vakna utan klocka och ändå få ersättning. Något det vanliga stöldskyddet inte medger.

JoberMan
Har också drulle bostadsrättsförsäkring hos Folksam som heter Stor, känner mig också trygg med att ha dyr klocka på armen när jag är ute och super:) Försäkringen täcker även när man varit oaktsam. Folksam rocks!
 

Clocksauce

Cartier
Fast nu är det tyvärr så har du isåfall fått felaktig information. Vill inte vara dryg men även om jag arbetar för en konkurrent så anser jag mig själv vara nyanserad och kan de flesta villkor ganska bra.

1. Det stämmer att Folksam har en av marknadens mest generösa ''Bortaskydd' i sin hemförsäkring Stor, det vill säga att de ersätter skada på lösöre utanför bostaden upp till 80 000kr per skadetillfälle och dessutom till en väldigt låg självrisk (750kr)

2. Folksams allriskförsäkring ersätter skada eller förlust av egendom genom plötslig och oförutsedd händelse,vilket innebär att om du exempelvis säger att du exempelvis håller i din Rolex medans ungen springer in i dig så att du tappar klockan så erhåller du ersättning. Så faktum är att du inte behöver vara oaktsam för att får minskad ersättning utan det räcker att skadan inte har varit ''plötslig och oförutsedd'' för att du ska bli utan full ersättning.

3. Bortaskyddet gäller upp till 80 000kr per skadetillfälle vilket innebär att om du exempelvis är på semester och råkar ut för en riktigt olycka så är maxersättning fortfarande 80 000kr, vilket innebär att om din klocka ligger runt 80 000kr så får du ju inte ut någon mer ersättning. Förlorad plånbok,vigselring, förstörda kläder osv hade alltså inte ersatts.

4. Det finns specifika aktsamhetsregler för Stöldbegärlig egendom, där bland annat klockor ingår, vilket innebär att jag kan ta gift på att folksam inte skulle hjälpa dig om klockan försvann på fyllan.

Nu förstår jag att du skrev så med glimten i ögat men regler är ganska tydliga, exempelvis så ersätter din försäkringen inte om någon stöldbegärlig egendom blir stulen ur resgods om är incheckat, så finrolexen bör stanna på handleden hela semestern om du vill vara säker på full ersättning.

Förlåt för långdraget inlägg men blir irriterad när okunniga handläggare på kundtjänst kläcker ur sig grodor som inte stämmer överens med verkligheten när skadan väl är framme. Detta är skrivet med Folksams nuvarande försäkringsvillkor som referens:

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam Mediaarkiv/2369?encoding=UTF-8
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Fast nu är det tyvärr så har du isåfall fått felaktig information. Vill inte vara dryg men även om jag arbetar för en konkurrent så anser jag mig själv vara nyanserad och kan de flesta villkor ganska bra.

1. Det stämmer att Folksam har en av marknadens mest generösa ''Bortaskydd' i sin hemförsäkring Stor, det vill säga att de ersätter skada på lösöre utanför bostaden upp till 80 000kr per skadetillfälle och dessutom till en väldigt låg självrisk (750kr)

2. Folksams allriskförsäkring ersätter skada eller förlust av egendom genom plötslig och oförutsedd händelse,vilket innebär att om du exempelvis säger att du exempelvis håller i din Rolex medans ungen springer in i dig så att du tappar klockan så erhåller du ersättning. Så faktum är att du inte behöver vara oaktsam för att får minskad ersättning utan det räcker att skadan inte har varit ''plötslig och oförutsedd'' för att du ska bli utan full ersättning.

3. Bortaskyddet gäller upp till 80 000kr per skadetillfälle vilket innebär att om du exempelvis är på semester och råkar ut för en riktigt olycka så är maxersättning fortfarande 80 000kr, vilket innebär att om din klocka ligger runt 80 000kr så får du ju inte ut någon mer ersättning. Förlorad plånbok,vigselring, förstörda kläder osv hade alltså inte ersatts.

4. Det finns specifika aktsamhetsregler för Stöldbegärlig egendom, där bland annat klockor ingår, vilket innebär att jag kan ta gift på att folksam inte skulle hjälpa dig om klockan försvann på fyllan.

Nu förstår jag att du skrev så med glimten i ögat men regler är ganska tydliga, exempelvis så ersätter din försäkringen inte om någon stöldbegärlig egendom blir stulen ur resgods om är incheckat, så finrolexen bör stanna på handleden hela semestern om du vill vara säker på full ersättning.

Förlåt för långdraget inlägg men blir irriterad när okunniga handläggare på kundtjänst kläcker ur sig grodor som inte stämmer överens med verkligheten när skadan väl är framme. Detta är skrivet med Folksams nuvarande försäkringsvillkor som referens:

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam Mediaarkiv/2369?encoding=UTF-8
Förstår inte vad du menar. De bästa fyllorna är ju de plötsliga och oförutsedda.
 

Lage

Omega
Jag arbetar en del med samordning av försäkringsärenden i bostadsrättsföreningar och mina erfarenheter av Folksam är i princip undantagslöst dåliga. Det brukar bli sega och tjafsiga ärenden när de är inblandade.

Deras bostadsrättstillägg är avsevärt sämre än konkurrenternas vid fuktskador i badrum. Det visar sig att det i deras villkor finns ett ersättningsundantag för det ytskikt där skadan har uppstått. De ersätter inte det ytskiktet över huvud taget, oavsett hur skadan har uppstått - det får försäkringstagaren betala själv. Det tycks kunna sluta med att hela golvet får ersättas kontant av försäkringstagaren. Surt och en oväntad överraskning när man har ett nästan nytt kaklat badrum.

De kanske är bättre på hemförsäkringssidan men jag tvivlar på det. I särklass bäst tycker jag att LF brukar fungera.
 

TKVF

Panerai
Jag har bara haft IF. Men de gånger jag behövt använda försäkringen (ett par gånger pga sjukvård i utlandet, två gånger bilförsäkring) har det fungerat mycket smidigt och inga problem. Men tycker att det är intressant med detta. Klockor, mobiltelefoner, datorer, halsband m.m. som är lätt borttappat (stulet?), vilken är bästa försäkringen, och vad kan man "max" göra och ändå få ut på försäkringen?
 

Clocksauce

Cartier
Förstår inte vad du menar. De bästa fyllorna är ju de plötsliga och oförutsedda.
Haha, störskönt. Kan visualisera hur någon härifrån med en sönderhammrad Patek går i rättstvist mot sitt försäkringsbolag.

''Fyllan var plötslig och oförutsedd!!!''


Jag arbetar en del med samordning av försäkringsärenden i bostadsrättsföreningar och mina erfarenheter av Folksam är i princip undantagslöst dåliga. Det brukar bli sega och tjafsiga ärenden när de är inblandade. De kanske är bättre på hemförsäkringssidan men jag tvivlar på det. I särklass bäst tycker jag att LF brukar fungera.

Jag som arbetar för ett bolag stöter på anekdoter varje dag om hur X bolag är bättre än Y, så jag baserar mina åsikter på vad som står i försäkringsvillkoren. Folksams Stor HEMförsäkring har enligt mig i överall de bästa villkoren på marknaden just nu, detta gäller då inte för HUS/Byggnadsförsäkringen där de ligger långt efter konkurrenterna.

Kollar man på försäkringsvillkoren så är If och Trygghansa bäst gällande fuktskador då de ersätter ytskikt, inklusive fuktskadat tätskikt i våtrum men även läckage igenom yttertak och fasad. Inget annat bolag i sverige hjälper till om en kund får vattenskador som härstammar från yttertaket eller fasaden.
 

Lage

Omega
Kollar man på försäkringsvillkoren så är If och Trygghansa bäst gällande fuktskador då de ersätter ytskikt, inklusive fuktskadat tätskikt i våtrum men även läckage igenom yttertak och fasad. Inget annat bolag i sverige hjälper till om en kund får vattenskador som härstammar från yttertaket eller fasaden.

Det där var intressant. Vilka underhållskrav har de för att läckage från yttertak/fasad ska täckas?
 

Clocksauce

Cartier
Bra fråga, men med risk för att bli extra OT:

Det handlar väl inte om något särskilt underhållskrav förutom att det inte får vara i ''sådant skick att det varit uppenbar risk för läckage.'' Vid snösmältning så kan ju kunden inte se att det har varit uppenbar risk, men om det under sommaren saknas flera takpannor som försäkringstagaren har skitit att ordna så blir man nog utan ersättning.

Själva skadan på taken ersätter inte heller if/Trygghansa utan det är de potentiella följdskador av vattnet när det väl är inne i huset som ersätts. Du kan, hos andra bolag, i princip hålla på att drunkna i vardagsrummet och bli utan ersättning om bolaget kan hänvisa till att vattnet kommer utifrån. En annan klassiker är ju bestående fukt i fasaden. Andra bolag kan ju hävda att fukten har trängt igenom utifrån och på så sett neka ersättning.

Här är iallafall undantagen:

Detta ersätter inte Utökat läckageskydd (gäller Stor Villaförsäkring)
– skada som har samband med att byggnaden är under reparation,
uppförande, om- eller tillbyggnad
– skada som består i eller är en följd av konstruktions-, byggeller
materialfel
– om den del av byggnaden där vatten trängt in varit i sådant
skick att det varit uppenbar risk för läckage
– läckage genom putsad, oventilerad träregelväggkonstruktion
– själva skadan på det yttertak eller den fasad varigenom läckaget
skett. Med yttertak avses hela takkonstruktionen ovanför
takstolar, och med fasad avses hela ytterväggskonstruktionen
utanför regelverket
– skada på bärande tak- eller väggkonstruktion som består i röta
eller uppkommit genom annan långtidspåverkan.



Angående Folksam och de problem du har upplevt vid fuktskador:
Det är det här stycken ger bolag som folksam möjlighet att neka ersättning vid fuktskador. Detta undantag finns alltså inte hos If Stor villahem eller Trygghansas Villahem + Husplus.

''Försäkringen gäller inte för det yskikt (inklusive tätskikt) och dess anslutning till installationer eller
övriga byggnadsdelar genom vilket läckage uppstått.''
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gällande klockförsäkringar så vore det intressant att veta vad som gäller vid tex en plötslig och oförutsedd utekväll där man blir rånad eller helt enkelt gör något dumt. Det vore också intressant att veta hur försäkringsbolagen räknar på vintageklockor som har en klar värdering idag och som eventuellt har ett högre värde på skadedagen i framtiden. Ersätter försäkringen en likvärdig, det värderade beloppet året innan eller lyckas de indexräkna ner klockan från 70-talet till halva värdet när den gått från att vara 42 till 43 år gammal?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Gällande klockförsäkringar så vore det intressant att veta vad som gäller vid tex en plötslig och oförutsedd utekväll där man blir rånad eller helt enkelt gör något dumt. Det vore också intressant att veta hur försäkringsbolagen räknar på vintageklockor som har en klar värdering idag och som eventuellt har ett högre värde på skadedagen i framtiden. Ersätter försäkringen en likvärdig, det värderade beloppet året innan eller lyckas de indexräkna ner klockan från 70-talet till halva värdet när den gått från att vara 42 till 43 år gammal?

Min täcker i stort sett allt men då är självrisken dock på 5000:- så krogkvällen kan bli riktigt dyr efter att man vaskat några flaskor. Antar att du helt enkelt får skicka in ett nytt värderingsintyg om du anser att värdet dragit iväg.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Pratade precis med Folksam, de kräver Originalcertifikat, box, bild på klockan, kvitto på köpet av klockan osv osv osv.

Jag berättade att jag jag för nuvarande är kund hos Trygghansa men kundtjänstarbetaren hos Folksam visade inget intresse av att försöka värva mig till Folksam..

Jag nämnde även att jag köper och byter klockor ibland och vill därför inte hålla på att specialförsäkra varenda klocka. Då fick killen på Folksam för sig att jag hade en "rörelse" (företag) där jag köper och säljer klockor i syfte av vinst..... Jag försöker nu förklara för honom att så inte är fallet, men dom vill inte hjälpa mig längre.

"Jaha så det finns ingen lösning som ni kan hjälpa mig med?"

"- Nej jag tror inte det tyvärr.."

Har någon tips vart man kan vända sig istället för Folksam?
 

PP5712

Breitling
Ny på forumet och jag är ledsen att jag bumpar en gammal tråd.
Jag har köpt en lite dyrare klocka och undrar hur ni andra gör försäkringsmässigt när hem- och drulleförsäkringar inte räcker till.
Finns det någon rimligt prissatt specialförsäkring som är vettig att teckna?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag betalar en slant extra i månaden så min "allriskförsäkring" täcker lösöre upp till 80k. När jag köpte min begagnade AP fick jag med ett värderingsintyg där klockan värderas till nypris (ca 147k) de 3 första åren. Ringde mitt försäkringsbolag igår och frågade vad det skulle kosta med en sakförsäkring på klockan med ett värde på 147k. Det skulle kosta mig ca 7560 kr/år.
 

PP5712

Breitling
Tack för snabbt svar och jäklar vad dyrt.
Man kan mao räkna med att en sakförsäkring årligen kostar 5% av klockans värde vilket i mitt fall skulle vara dubbelt så mycket som jag betalar i bilförsäkring.
Försäkringsbolag...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Som en bilförsäkring i pris... Vilket bolag?

Detta var Folksam. Jag har inte kollat runt med andra försäkringsbolag. Jag gav 85k för min AP och försäkringen täcker 80k så i detta fallet kommer jag att avstå från en sakförsäkring.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ny på forumet och jag är ledsen att jag bumpar en gammal tråd.
Jag har köpt en lite dyrare klocka och undrar hur ni andra gör försäkringsmässigt när hem- och drulleförsäkringar inte räcker till.
Finns det någon rimligt prissatt specialförsäkring som är vettig att teckna?

Specialförsäkring om du har TH-hem är värd att teckna. Typ 2000 för en 275 tkr klocka.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Om vi nu (nästan) alla här har klockor för stora belopp, kunde vi då inte få någon sakkunnig avseende försäkringsfrågor på forumet att förhandla sig till en bra försäkring som täcker klockor för forumets medlemmar?
Det finns väl andra "specialföreningar" som har bra villkor och priser för just sina medlemmar, eller är jag helt fel ute?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om vi nu (nästan) alla här har klockor för stora belopp, kunde vi då inte få någon sakkunnig avseende försäkringsfrågor på forumet att förhandla sig till en bra försäkring som täcker klockor för forumets medlemmar?
Det finns väl andra "specialföreningar" som har bra villkor och priser för just sina medlemmar, eller är jag helt fel ute?

Jag pysslar redan med det..
 
Topp