• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemförsäkring och klockor...

D

Deleted member 1265

Guest
Om vi nu (nästan) alla här har klockor för stora belopp, kunde vi då inte få någon sakkunnig avseende försäkringsfrågor på forumet att förhandla sig till en bra försäkring som täcker klockor för forumets medlemmar?
Det finns väl andra "specialföreningar" som har bra villkor och priser för just sina medlemmar, eller är jag helt fel ute?
Du har helt rätt, t ex porscheklubbens försäkring, mkt bra villkor. (Ursäkta svamlandet, kräftskiva)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Pratade precis med Folksam, de kräver Originalcertifikat, box, bild på klockan, kvitto på köpet av klockan osv osv osv.

Jag berättade att jag jag för nuvarande är kund hos Trygghansa men kundtjänstarbetaren hos Folksam visade inget intresse av att försöka värva mig till Folksam..

Jag nämnde även att jag köper och byter klockor ibland och vill därför inte hålla på att specialförsäkra varenda klocka. Då fick killen på Folksam för sig att jag hade en "rörelse" (företag) där jag köper och säljer klockor i syfte av vinst..... Jag försöker nu förklara för honom att så inte är fallet, men dom vill inte hjälpa mig längre.

"Jaha så det finns ingen lösning som ni kan hjälpa mig med?"

"- Nej jag tror inte det tyvärr.."

Har någon tips vart man kan vända sig istället för Folksam?


Haha vad är detta? Omedgörliga handläggare?
 

Patrik B

Breitling
Hej,

Jag har just blivit medlem, så ni får ursäkta ifall detta har besvarats på annat sätt än i tråden.

Har en KS-klubbförsäkring kommit i hamn? I annat fall vore det ju helt fantastiskt med en sammanställning av åtminstone listpriser för de olika försäkringsbolagens försäkringar som passar för klockor. Jag själv har spanat in en dyr klocka, men man blir ju ledsen ifall försäkringspremien är på samma nivå som den en 18-årig grabb betalar i försäkringspremie för sin Porsche.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bah, triumphs märkesförsäkrning låter mig parkera var jag vill, när jag vill med enbart styrlåset låst och jag kan köra naken iförd ändats hjälm om jag vill och ändå vara fullförsäkrad. Min passagerare kan också vara naken+hjälm om hon vill. :p
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
vilken syn... yonsson naken, endast iklädd en GS och hjälm...
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skönt att min telefon ändrade endast till ändats, som om den visste att det var nakenhet jag skrev om. :D

För att tillägga lite till debatten har jag IF och de täcker upp till 50 loppor utanför hemmet om jag kan styrka ägande. Krävs tydligen inget värderingsintyg eller dylikt och det räcker med foton för att styrka ägande (enligt den jag pratade med).
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Nu har jag Länsförsäkringar Norrbotten och dom ersätter upp till 50 000kr i lösöre när klockan inte befinner i bostaden. Tydligen räckte det bara med en bild på certet och klockan för att den ska "ingå" i försäkringen. Betalar ingenting extra utöver det.
 

MariaE

Panerai
Jag har haft Folksam och har sen ca 8 år tillbaks haft Länsförsäkringar. Knepigheten hos Folksam var bevisbördan, det var originalkvitton och en "trovärdig historia" som visade på att händelsen inte kunde förutses. När alkohol kom in i bilden blev det ett jädrans gnissel... Förhoppningsvis har de bättrat sig de senaste åren.

Hos Länsförsäkringar kan jag skriva precis som det är, visa foton istället för kvitton och ett stort plus för att de alltid är trevliga och professionella trots att jag kostat dom en faslig summa under dessa år.

Hoppas att ni får en bra deal med ett försäkringsbolag, i väntan hade jag undvikit Folksam, iaf om ni tänkt förtära alkohol. ;)
 

Clocksauce

Cartier
Jag betalar en slant extra i månaden så min "allriskförsäkring" täcker lösöre upp till 80k. När jag köpte min begagnade AP fick jag med ett värderingsintyg där klockan värderas till nypris (ca 147k) de 3 första åren. Ringde mitt försäkringsbolag igår och frågade vad det skulle kosta med en sakförsäkring på klockan med ett värde på 147k. Det skulle kosta mig ca 7560 kr/år.



Innan du betalar den premien så tänk på är vid skadeärenden med dessa summor så kommer försäkringsbolagen att göra en egen bedömning, oftast via externa experter som kaplans, osv och då kommer de alltid utgå från då dagens nuvarande marknadsvärde eller dagsvärde. Detta därför att din uppskattade värderingen när du tecknar försäkringen är inte bindande på något sett vid en skadehantering.
Nu vet ju jag inte åldern på din klocka men de flesta ur hinner ju tappa en hel del i marknadsvärde på ett par år.

Tex (116660 från 93000kr-70000kr på 2-3 år)

Så det är bättre att vara mer försiktigt och själv försöka sätta försäkringsvärdet så korrekt som möjligt då är en ev. övervärdering bara mer pengar för samma risk från bolagets sida och ett sämre pris för dig.

Samma sak gäller för andra sakförsäkringar som tex båtförsäkringen.
 
Topp