• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemkomsten av en gral, CER1A002W (äks vit delfin)

Spindel

KS vulkanolog på Island
Äntligen har den kommit min gralklocka!

Jag själv "upptäckte" modellen först 2013, blev kär direkt och har sedan dess letat med ljus och lykta efter en orörd klocka. Då och då (inte särskilt ofta) dök man på en begagnad, oftast i fel färg, men då jag inte är en fan av beggat utan ville ha en ur restlager fortsatte sökandet och jag kom till insikten att få tag på en NOS med största sannolikhet aldrig skulle hända...

...tills nu :D

En orörd (NOS) Orient CER1A002W även känd som vit delfin (white dolphin).

Vissa kanske tycker det är underligt att jag betraktar just denna klocka som en gral, då det är en klocka i samma prisklass som de mer kända Orient Mako- och Orient Raymodellerna. Med andra ord en klocka som inte var särskilt dyr (när den tillverkades).

Klockan började tillverkas någon gång mellan 2004-2007 (har inte lyckats få fram när) och slutade tillverkas 2010. Den åtnjöt aldrig samma popularitet som Orient Mako, av någon anledning, ett faktum som jag tycker är märkligt. Eftersom den aldrig massproducerades i samma omfattning som Makon är det en relativt ovanlig klocka (med ovanlig menar jag jämfört med de flesta andra Orientmodellerna). Bland Orientnördar är detta numera en eftertraktad modell och de begagnade, som jag sett, går för mer än vad nypriset för klockan var när den fortfarande producerades.

Modellen kom i tre versioner:

CER1A001B - svart delfin
CER1A002D - blå delfin
CER1A002W - vit delfin

Lite specifikationer

Urverk: 48743
Typ: Automatiskt
Stopp av urverk: Nej
Manuell uppdragning: Nej
Gångreserv: cirka 40 timmar
Övriga funktioner: Datum med snabbinställning
Glas: Konvext mineralglas (repmagnet)
Glas diameter: 31 mm
Boett diameter: 41 mm
Diameter med krona: 44,5 mm
Bandhorn till bandhorn: 47 mm
Bredd mellan bandhorn: 22 mm
Tjocklek: 14 mm
Vridring: 60 klick, en riktning
Vattentät: 200 m
Krona: skruvad

Urverket 48743 är en vidareutveckling av Orients klassiska 469xx urverk och är samma urverk som återfinns i några av de lite äldre Orient Star-modellerna, dock utan någon form av dekoration i Orient Dolphins fall. Detta kan jämföras med Orient Mako och Ray som är utrustade med 46943, ett urverk som är i princip oförändrat sedan 1971 (dock ett mycket bra och tillförlitligt urverk).

Klockan såldes över hela världen (var alltså inte en JDM modell) och smeknamnet "Dolphin" myntades 2008 av en av WUS medlemmar i recensionen av klockan, på dennes blogg. Namnets "inspiration" kom av de två delfinerna på boettlocket, som då enbart återfanns på denna modell. Namnet har sedan spritt sig och blivit synonymt med modellen både på och utanför WUS. Numera finns delfinerna även på någon eller några av Orients kvartsdykare, Orient Ray och på sidan av det gummiarmband som följer med bland annat Orient Mako och Orient Ray.

Den lite egna boettformen tilltalar mig och det konvexa glaset flyter sömlöst ihop med vridringen på ett snyggt sätt. Detta blir troligen den enda klockan jag kommer använda på länk, dels för att jag antar att jag måste ha minst en klocka på länk ( :p ) och att denna länk är ganska snygg och avviker från de 2 standardutseende av länk Orient oftast använder sig av (har aldrig sett denna länk på någon annan Orient). Länken är solida bitar, viklåset är fräst och ändlänkarna är ihåliga. (Länk är annars usch och fy!).

Vissa forummedlemmar har attribuerat köpet av denna klocka till att jag släppte en SII (en mycket mycket mycket ovanligare klocka) till yonsson. Hur sinnessvaghet och klockköp hänger ihop låter jag vara osagt :p

Bilder!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Nu är det så att det även kom upp en svart NOS hos samma säljare som jag köpt då jag agerar bulvan åt en annan forummedlem, så ett litet smakprov får ni (med tillåtelse av denna KS medlem) ;)
image.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kul med en så annorlunda graal! Grattis! Skönt att den inte behöver kosta skjortan för att fresta. Hoppas att lyckan består!
 

Havre

Omega
Wow! Väldigt läcker klocka som helt gått under min radar. Lite udda, mycket snyggt, lite eget... Orient helt enkelt. Det är väldigt kul att se och läsa en så hängiven berättelse som du förmedlar! Bakgrundsinformationen gör att i alla fall jag uppskattar bilderna så mycket mer. Tack!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Du kan för övrigt lägga ut hur många bilder du vill på den andra.
Jag är så usel fotograf att det är lika bra jag låter bli.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du kan för övrigt lägga ut hur många bilder du vill på den andra.
Jag är så usel fotograf att det är lika bra jag låter bli.
För dåligt ljus nu för mobilkameran så nån annan dag om jag inte hinner lämna den till dig innan :)

Måste säga att sunbursttavlan på den svarta gör sig djävligt bra dock.
 
Stort grattis, skön känsla när man får hem en klocka man väntat riktigt länge på att hitta!

Räknade dock att få se en sån här när det stod "White Dolphin" i trådrubriken ;)
6494089415_9a4d7570c0_b.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kul, uppskattar när jag ser dessa inlägg med en djupdykning och en historia som jag själv har noll koll i.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Stort grattis, skön känsla när man får hem en klocka man väntat riktigt länge på att hitta!

Räknade dock att få se en sån här när det stod "White Dolphin" i trådrubriken ;)
6494089415_9a4d7570c0_b.jpg
Haha så fel det blir när man rör sig i olika begreppssfärer. För mig är dolphin+klocka = denna orientmodell :)

Sedan finns det väl även nåt gamalt klockmärke som heter Dolphin om jag inte missminner mig ;)
 
Haha så fel det blir när man rör sig i olika begreppssfärer. För mig är dolphin+klocka = denna orientmodell :)

Sedan finns det väl även nåt gamalt klockmärke som heter Dolphin om jag inte missminner mig ;)


Alltid kul att bli överraskad, så inga problem... Gillar grejjen med att vissa klockmodeller får smeknamn, det skapar lite karaktär, Tuna och Mako för att ta några näraliggande exempel.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Errrr inser att jag bör tillägga till första inlägget att urverket är 6 Hz precis som alla andra moderna Orienturverk förutom 88X00 som är 8 Hz. (För mig som inbiten Orienttönt är detta så uppenbar information att jag helt förbisåg att nämna det).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kan informera att min inte längre är NOS då jag upptäckte att jag råkat patinera armbandet lite vid flytt av en länk från kl 6 till kl 12 :D

Skumma är att slitaget inte är på de länkbitar jag flyttade utan på de översta länkbitarna direkt under ändlänkarna som jag troligen böjde bak lite mycket så ovansidan nöttes lite mot ändlänkarna :D

Men vem fan bryr sig :)
 

Limpas

Cartier
Bra skrivet och trevlig klocka! Älskar historier där man jagar rätt på en graal och till slut hittar den. I det här fallet var det ju en lite annorlunda klocka också, vilket bara gör det bättre! Kul att du fick tag på en :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kul att man inte gör bort sig helt varje gång man blir utsläppt utanför Orienttråden ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för din post och inblick i Orientvärlden som är helt ny för mig!:)

Kul också när en graal är en äkta graal och inte bara något man skall ha!

Grattis till din vita delfin!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det fanns ju som sagts (och visats) en klocka till i paketet så det är väl lika bra att jag gör någon sorts minirecension i samma tråd.

Min är alltså den svarta versionen av samma klocka, cer1a001b.
Jag får väl börja med att skriva att klockan på förhand var väldigt långt ifrån någon graal här.
Egentligen var jag inte så förtjust i bilderna på den och fattade inte varför jag skulle ha en då jag redan har en Ray.
Hatade t.ex Bezeln med sitt lilla typsnitt.
Det var egentligen mest det faktum att den är fruktansvärt svår att få tag på, och att Spindel var väldigt tydlig med att man är dum-i-huvudet som Orientnörd om man inte tar tillfället i akt, som till slut gjorde att det blev affär.
Sagt och gjort så skulle jag lägga ett bud på bukten. Vilket givetvis gick åt helvete.
Tur att KS finns i såna situationer.
Några PM senare och pengar Swishade var klockan på väg till mig via ombud.

Efter denna lilla meningsfulla utläggning är det så dags för mina intryck.

Bildintrycken var ju helt fel och det glädjer mig att jag gillar klockan - mycket!

-Boetten är mycket mjukare än den på Ray och ger ett dressigare intryck.
-Bezeln känns mer integrerad i klockan.
-Tavlan får en cool sunburst effekt i ljuset som nästan går mot brunt.
-Tavlans typsnitt känns även det mjukare och behagligare än det på t.ex Mako.
-Jag älskar det välvda glaset.'
-Länken måste jag säga är klasser bättre än den brukar vara på billigare Orient.
-Ett roligare urverk än standard 469 som sitter i de nyare varianterna.

Givetvis finns det lite negativa saker med klockan också

-Att göra ett mineralglas så välvt över bezeln kanske inte är det bästa om man vill undvika repor.
-Bezeln har ett i mitt tycke något litet typsnitt.
-Bezeln är även något svårgreppbar och lite hård i vridningen.
-Jag hade ett defekt bandstift på min (även om det kanske är att greppa efter halmstrån).

Summan av det hela blir att klockan snarare är ett komplement än konkurrent till Ray/Mako, även om den blivit ersatt av just dessa.
Jag skulle kalla klockan för dressdiver.
En dressigare form av dykarur som funkar i alla sammanhang förutom just dykning, då jag inte ser det som praktiskt möjligt att vrida ringen med under såna förhållanden.
 
Topp