Laddar...
Erikson Urhandel

Hemma hos: Zenith i Le Locle

Diskussion i 'Diskussion' startad av Anders Forsberg, 16 juli 2017.

  1. Anders Forsberg
    Trådstartare

    Anders Forsberg AT-ST driver

    Inlägg:
    1.346
    Från:
    Malmö
    Så. Spola tillbaka någon vecka, eller så...
    Jag och frun skulle neråt Italien för att skrapa ihop de D-vitaminer som man inte kommer åt i Sverige.
    Eftersom vi skulle köra ner så började jag fundera lite över hur man bäst drog körsträckan. Helt och hållet raka vägen blev det väl kanske inte, för både Le Locle och Frankfurt (mer om det i den andra tråden) prickades in.
    Företagsam som jag är så hade jag nämligen skrivit till ett par olika klockhus längs resvägen. Man kan ju inte bara köra...
    Min fru, som inte nödvändigtvis är på samma nivå som jag när det gäller klockor, suckade och pustade högljutt. Men lät mig hållas - det blev trots allt inte fler än två besök, p.g.a. tajt schema. Lyckligtvis blev det två av de mer intressanta (om än på helt olika meriter).
    Och, skulle det visa sig, t.o.m. frun var imponerad efter de båda fabriksvandringarna.
    Men nog om det...

    Hemma hos: Sinn i Frankfurt
    https://klocksnack.se/threads/hemma-hos-sinn-i-frankfurt.76603/

    Zenith är, vad jag förstått, ett relativt ovanligt märke på KS. Trist, då det är ett av de mer spännande - men samtidigt ett av de med tyngst historik.
    Tyngst historik säger du - whatever do you mean?
    Nåja. Även om det råkar vara någotsånär ovanligt på KS så antar jag att det inte är någon som har missat grejen med El Primero - världens första automatiska kronografverk (jo, jag vet att det tvistas...).
    Men. Vi tar det från början!

    1865
    Georges Favre-Jacot startar den manufaktur som sedermera kommer att bli Zenith.

    1899
    Man tillverkar sin första kronograf i fickursformat.

    1900
    GFJ tilldelas en guldmedalj vid världsutställningen i Paris.

    1911
    Namnet Zenith tas officiellt i bruk.

    1925
    Zenith sysselsätter 1.000(!) anställda i Le Locle och La Chaux-de-Fonds.
    Det gör man inte idag...

    1948
    Klassiska kalibern 135 börjar tillverkas. Innan produktionen avslutas 1962 så har den hunnit vinna hela 235 priser.
    Populär ännu idag, uppenbarligen. För ca en vecka sedan gick en ej fungerande Port Royal för ca 40.000kr på Tradera.
    http://www.tradera.com/item/1917/28...tre-zenith-port-portugal-aldre#view-item-main

    1969. Året.
    Världens första kronograf kommer till världen. Året är sant oavsett om man anser att Zenith/Movado, Breitling/Heuer eller Seiko(?) var först.
    For sake of argument så säger vi att det var Z som var först.
    Oavsett så är det en fantastisk kaliber som, som bekant, suttit i Daytona och som fortfarande är under tillverkning.

    1975.
    Några år tidigare, 1971, så hade American Zenith Radio Corporation of Chicago blivit majoritetsägare i Zenith.
    Den förstnämnda var vid tiden USA:s största tillverkare av hemelektronik. Tanken var att varumärket Zenith (det vi pratar om här, alltså) skulle användas som försäljningsplattform för quartz-ur tillverkade i USA. Yep.
    Beslut tas om att mekaniska klockor ska sluta tillverkas, och sedermera också att verktyg för att framställa, bl.a., El Primero ska skrotas.
    Lyckligtvis så gömde Charles Vermot ritningar och verktyg för tillverkningen (mer om det nedan).

    1984.
    Zenith ägs inte längre av American Zenith Radio Corporation of Chicago. Mekaniska urverk är åter efterfrågade.
    Charles Vermot går till sina gömmor - El Primero är åter i produktion! ;)

    2000.
    Zenith köps upp, och inkluderas, i modejätten som är LVMH - Louis Vuitton Moët Hennessy group.

    2003.
    Man börjar med sitt "Open Concept", vilket innebär att man öppnar upp delar i tavlan för att se verkets rörelser när klockan sitter runt armen.

    2009.
    El Primero firar 40 år. Bortsett från några tråkiga år så är den alltså fortfarande i produktion.
    Le Locle hamnar med på UNESCO:s världsarvslista på grund av sin stora påverkan på klockindustrin. På gott och på ont när Zenith, något år senare, skulle renovera sin fabrik.

    2011.
    Christophe Colomb Équation du Temps (framöver kallad "Christophe Colomb", mer om den nedan) vinner pris på GPHG.

    2012.
    Man tar fram en ny Pilot-kollektion.

    Nog historia. Mer besök!

    När vi anländer Le Locle tidigt på måndag morgon så ser jag svenska flaggan vaja utanför Zenith HQ. Ungefär här börjar jag fundera på vad jag egentligen skrivit för att få möjligheten att komma hit - och vem de egentligen tror att jag är.

    IMG_6716.JPG

    IMG_6715.JPG

    Det jag skrev tidigare om världsarv...
    ...det gäller nog inte Zeniths ganska fula sjuttiotalskonstruktion till huvudkontor - snarare byggnaderna som döljs av denna pjäs.


    IMG_2614.JPG

    Ett av Zeniths (ganska många) produktsamarbeten är med Range Rover. En annan värd att nämna är Rolling Stones(!).
    Vet inte vad jag egentligen tycker om det - men förstår samtidigt att det måste göras, och att det främjar båda parter.

    Väl innanför dörren så möts vi upp av Sophia Marietta som är våldsamt trevlig och tillmötesgående.
    Det framgår att jag inte alls farit med någon falsk information när jag "bjöd in mig själv", men att det samtidigt är förbehållet ganska få personer att få besöka deras fabriker.
    Ungefär här börjar jag ångra att jag inte tagit några ströhögskolepoäng i journalistik och att jag inte investerat i en vassare kamera (eller åtminstone en där optiken inte behagat ge upp).


    IMG_6689.JPG

    I besöksfoajén bjuds det på bubbel och croissant medan vi väntar på att Sophia snabbt skulle ordna med en grej.

    Med henne tillbaka så börjar turen genom fabriken...


    IMG_6694.JPG

    Dessa byggnader är de som man inte fick göra vad man ville med under renoveringen (som numera är färdig).


    IMG_2607.JPG

    "GFJ" gör sig ständigt påmind.


    IMG_6714.JPG

    Den enda av två ursprungliga skorstenar som nu finns kvar.


    IMG_2606.JPG

    IMG_2605.JPG


    IMG_6691.JPG

    IMG_6698.JPG

    Grejen med Zenith är urverken. Faktum är att allt annat - boett, armband, tavlor, etc - köps in från andra aktörer.
    Därför är också hela fabriksområdet fullsmockat med pressverktyg som används för att ta fram delar just till verken.
    För mig, som för inte särskilt länge sedan såg klockan som ett pimpat armband och först nu har börjat intressera mig för tekniken bakom, så vet jag knappt vad jag tittar på hälften av tiden.
    Det som slår mig är att Sophia verkligen gör det. Låt gå för att hon har varit på Zenith i tio år, men hon har ändå en tjänst (International Sales Manager & Retail operation) som inte nödvändigtvis behöver innebära att man ska kunna rabbla exakt vad varje pinal på fabriksområdet gör. Imponerande!


    IMG_6690.JPG

    IMG_2603.JPG

    IMG_2604.JPG

    När vi besöker designavdelningen så plockar hon fram en gammal (fullt fungerande) prototyp på Cristophe Colombe.
    Prototyp eller ej - detta är alltså en klocka som kostar bättre delen av två miljoner i handeln. Bortsett från detta så är den också ganska håll käften, med sin "bubbla", utskuren i en bit massivt safirglas.
    Bubblan i sig innehåller alltså en gyrokontrollerad "Gravity Control", som ser till att regulatorn alltid hålls horisontell.
    Samma som för andra tillverkare i Zeniths kaliber (get it?) så gör man nog inte detta för att det egentligen behövs för att få en så exakt tidhållning som möjligt, utan för att man kan.


    IMG_6695.JPG

    IMG_6697.JPG

    IMG_6696.JPG

    Långtifrån allting hos Zenith är dock stenåldersteknik med manuella stansar och annat.
    Även om man verkligen håller hårt i sin historia och värderar hantverket väldigt högt så har man givetvis bytt ut de delar av produktionen där det är möjligt mot moderna maskiner som CNC och EDM.
    Det senare är en typ av teknik där man skär/sågar i materialet med hjälp av en elektiskt laddad tråd. För mig som inte har någon ingenjörsexamen så är det lite svårt att förstå hur en tråd som närmast kan liknas vid en tunn, tunn, fiskelina faktiskt kan skära i metall.
    Men det kan den, och häftigt är det! ;)


    IMG_2611.JPG

    Förutom CNC och EDM så har man väldigt många maskiner som syftar till att effektivisera processen. Urmakarnas arbetsbord har t.ex. en form av "löpande band" under bordsskivan.
    Färdig med att t.ex. sätta fast visarna? I med klockan på bandet på vänstersidan av bordet och plocka upp en ny (utan visare) på högersidan.
    Till skillnad från Sinn (se annat reportage) så är det, på Zenith, inte en och samma urmakare som påbörjar och avslutar sin klocka (undantaget de mest avancerade - Defy El Primero 21 och Christoph Colomb). Man har istället sin specifika arbetsuppgift.


    IMG_6699.JPG

    IMG_6700.JPG

    Sommar och sol innebär att det var lägre bemanning än vanligt.
    Rena och fräscha lokaler som sig bör.
    Bergeon bör omsätta en hel del pengar bara på vad Zenith köper in. Antistatmattor precis överallt, "fingerkondomer" i stora plastlådor på väggarna och bäst av allt - en smart maskin som automatiskt trär en "plaststrumpa" över skon.
    Slut är tiden då man var tvungen att böja sig ned för att trä på denna. Tänk om Folktandvården nu kunde anamma detta. ;)


    IMG_2609.JPG

    IMG_2608.JPG

    IMG_2610.JPG

    Eftersom verken är grejen hos Zenith så lägger man givetvis en stor vikt (förutom att de ska vara så exakta och kompakta/funktionstyngda som möjligt) vid att de finisheras som sig bör.
    Och tjejen som gjorde denna (sista bilden) var snabb.
    Och inte snabb som i "snabb och slarvig", eller så. Det gick snabbt, men blev samtidigt så otroligt exakt. Men eftersom det görs för hand (om än med mekaniskt hjälpmedel) så blir ingen del identisk med en annan.

    I och med att man tillverkar verken inhouse, men tar in allt annat utifrån och sedan sätter sitt namn på det, så kontrollerar man givetvis allt.
    Alla boetter kontrolleras efter enligt ett antal punkter, alla tavlor och visare granskas noggrant under lupp, etc.


    IMG_2612.JPG



    Fruktansvärd bild (se filmen).
    Lite undangömd i ett av produktionsrummen plockade Sophia fram detta. Verket som sitter i Academy Minute Repeater från 2012.
    Har jag inte skrivit tidigare att hantverket är sjukt imponerande så kan jag väl göra det nu.
    Hantverket i Zeniths klockor (framför allt i Academy-serien) är något av det värsta jag sett!


    IMG_6693.JPG

    IMG_6692.JPG

    Nästan häftigast var detta rum.
    Det var här som Charles Vermot gömde alla ritningar och verktyg för framställning av El Primeron. Dörren på vinden bommades då igen, för att verkligen gömmas, men öppnades som sagt upp några år efter att amerikanska Zenith sålt.
    Jag förstår att historien säkert "sockrats" något under åren, men detta var ändå något speciellt. Det är liksom klockhistoria på riktigt. El Primero, liksom.


    IMG_6703.JPG

    IMG_6713.JPG

    Åter tillbaka i besöksrummet efter fabriksgenomgången.
    Lite snabb genomgång av kollektionen...


    IMG_6704.JPG



    Zenith Defy El Primero 21.
    Centrumsekund som roterar ett varv på en sekund.
    Rent funktionsmässigt så har jag ingen användning. Men det är svårt att säga att det inte ser rätt fräckt ut! ;)


    IMG_6705.JPG

    Mer klassisk och mindre skeletterad.


    dep21_mvmt02.jpg

    Om det fanns en inofficiell tävling under Basel 2017 om snyggast rotor/baksida så tror jag att Zenith vann den med hjälp av denna!


    IMG_6706.JPG

    Tourbillon GFJ.
    Rent estetiskt är detta inte en klocka som tilltalar mig - Men på samma sätt som jag gärna haft en Richard Mille runt armen så hade jag gärna haft denna.
    Inte riktigt lika mycket håll käften som Christoph Colomb. Men nästan...


    IMG_6707.JPG

    Chronomasters med deras Open Concept.


    IMG_6708.JPG

    Chronomaster 38.
    Denna hade jag bara varit kär i på bild tidigare. Nu också i verkligheten.
    Tycker verkligen att det är en heeelt fantastisk klocka.


    IMG_6709.JPG

    Pilot Type 20 Extra Special.
    Stora pilot-ur är inte min grej. Men det beror nog mer på att mina armar nästan ser små ut mot en trettioåtta (se ovan) än någonting annat.


    IMG_6710.JPG

    Heritage 146 x3.
    Dessa var jag inte kära i på bild innan jag åkte till Le Locle - hade faktiskt knappt reagerat över dem i Basel-flödet...


    IMG_6711.JPG

    ...men numera är jag kär i verkligheten.
    Detta är verkligen den klocka jag provat som direkt känns mest "rätt". Så pass mycket så att jag nog kommer försöka se till så att detta blir den första riktiga (som i dyra) klocka jag köper ny.
    Kan se den som en keeper.
    Jag ville verkligen att Chronomaster 38 skulle kännas helt perfekt - så som jag byggt upp den i huvudet.
    Men denna var bättre. Mycket bättre!


    IMG_6712.JPG

    Elite Classic 39.
    Och inte blir tavlan mycket sämre utan småregister?


    Med det avslutades också mitt besök hos Zenith.
    Förhoppningsvis kan mitt lilla reportage hjälpa till att försöka få upp Zenith-beståndet på KS.
    Jag tycker verkligen att det är en tillverkare som är värd det.
    Man tillverkar ca 30.000 klockor om året - ca en trettiondel av Rolex. Inget ont om Rolex, på något sätt, men skillnaden känns inte riktigt rimlig.
    Stödköp, för bövelen. Stödköp! ;)



    Tävling? Tävling!

    Jag har ju tidigare skrivit att Zenith förmodligen inte är forumets vanligaste klocka. Men någon borde så klart ha en...

    Släng upp ett aktuellt WS med en Zenith runt armen så skickar jag över min goodiebag från besöket.
    Finns endast en, så det gäller att ha flinka fingrar! ;)

    IMG_6910.JPG

    Innehåll: Aktuell produktkatalog, bok om Zeniths historia, folder med vykort bestående av gamla Zenith-annonser samt ett paket med en Moleskine och en Caran d'Ache (båda Zenith-märkta, givetvis).

    Tro mig, det smärtar lite att skänka bort det. Men samtidigt vill jag gärna försöka följa idén från @yonsson och @Molle:s Basel-resor.
     

    Bifogade filer:

    Cristian, Gummo, bogeyman och 97 andra gillar detta.
  2. Joakim

    Joakim X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.831
    Tack för ett riktigt fint bidrag och kul läsning
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  3. Dr Puh

    Dr Puh X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.130
    Mycket intressant och trevlig läsning! Tack!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  4. meijlinder

    meijlinder Y-Wing pilot

    Inlägg:
    916
    Från:
    Göteborg
    Mycket trevligt reportage. Tack för att du delar med dig
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  5. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    33.947
    Från:
    Jymden
    Asbra skrivet! Nu vill jag läsa om Sinn-besöket också. :D
     
    Senast ändrad: 16 juli 2017
    AdrianO och Anders Forsberg gillar detta.
  6. Jakobb

    Jakobb X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.206
    Lysande reportage! Tackar!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  7. EssexX

    EssexX Stormtrooper

    Inlägg:
    291
    Grymt bra!

    IMG_6233.JPG
     
    StarMan, Brunleif, nissehult och 3 andra gillar detta.
  8. bjarne.heden

    bjarne.heden Stormtrooper

    Inlägg:
    381
    Från:
    Göteborg
    Riktigt bra och kul skrivet reportage, det tackar vi för. En Zenith El Primero står redan med på vill ha listan.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  9. Anders Forsberg
    Trådstartare

    Anders Forsberg AT-ST driver

    Inlägg:
    1.346
    Från:
    Malmö
    Snygg, riktigt snygg!
    Dra ett PM till mig med namn och adress så skickar jag över prylarna så fort som möjligt!
     
    bbits och EssexX gillar detta.
  10. P-vakten

    P-vakten AT-ST driver

    Inlägg:
    1.332
    Från:
    Stockholm
    Grym läsning, tack!!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  11. Loshin

    Loshin Y-Wing pilot

    Inlägg:
    646
    Från:
    Göteborg
    Tack för ett bra reportage. Är också sugen på en kronograf från Zenith.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  12. theargonaut

    theargonaut Rebel Commander

    Inlägg:
    9.886
    Från:
    Sthlm
    Grymt reportage! Stort tack för det!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  13. Vesper

    Vesper AT-ST driver

    Inlägg:
    1.419
    Från:
    Slussarna
    Tack för ett trevligt reportage :)
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  14. karloscar

    karloscar Rebel soldier

    Inlägg:
    145
    Bra reportage! :)
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  15. Nicklas.S

    Nicklas.S X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.009
    Tack för ett bra reportage.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  16. Warwian

    Warwian Y-Wing pilot

    Inlägg:
    585
    Från:
    Göteborg
    Senast ändrad: 16 juli 2017
    JesperO, nissehult, mega och 1 annan gillar detta.
  17. Anders Forsberg
    Trådstartare

    Anders Forsberg AT-ST driver

    Inlägg:
    1.346
    Från:
    Malmö
    Haha! You and me both.
    Frågan är om jag kan lyda mina känslor och plocka upp en Heritage 146 framför en vanlig tri-color Chronomaster.
    Den senare känns som ett säkrare bet - men den förstnämnda kändes bättre runt armen.
     
    Loshin gillar detta.
  18. Vesper

    Vesper AT-ST driver

    Inlägg:
    1.419
    Från:
    Slussarna
    Du provade inte chronomaster classic cars? :)
     
    Senast ändrad: 16 juli 2017
    Anders Forsberg gillar detta.
  19. wadbro

    wadbro Stormtrooper

    Inlägg:
    375
    Fantastiskt reportage, tack!!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  20. Fredrik.a

    Fredrik.a Ewok

    Inlägg:
    14
    Tack för reportaget, såg väldans trevligt ut!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  21. Zingo

    Zingo Y-Wing pilot

    Inlägg:
    855
    Trevligt reportage! :)
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  22. mega

    mega AT-ST driver

    Inlägg:
    1.248
    Kvalitetsreportage... Tusen tack! Har haft en Primero i siktet i många år, men alltid lyckas det komma någonting annat i vägen.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  23. Blackmore

    Blackmore Y-Wing pilot

    Inlägg:
    747
    Från:
    Göteborg
    Det var ett reportage som hette duga. Tack för det!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  24. nissehult

    nissehult Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.079
    Ett guld-reportage. Roligt skrivet och trevliga bilder. Tack för att vi fick följa med. Nu skall jag läsa om Sinn.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  25. JesperO

    JesperO AT-ST driver

    Inlägg:
    1.317
    Tack för ett mycket trevligt reportage!!!
    Blir riktigt sugen på en och det är ju ett gott betyg till dig och ditt reportage !!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  26. larsbeg

    larsbeg Rebel soldier

    Inlägg:
    178
    Mycket trevlig läsning.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  27. leben

    leben Oola

    Inlägg:
    7.811
    Kvalitetsinlägg!
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  28. Maxis554

    Maxis554 Rebel soldier

    Inlägg:
    51
    Från:
    Göteborg
    Mycket stor behållning av ditt reportage.
     
    Anders Forsberg gillar detta.
  29. Loshin

    Loshin Y-Wing pilot

    Inlägg:
    646
    Från:
    Göteborg
    Kör på den som känns bäst.
    Med det sagt, så är jag själv väldigt förtjust i tri-color Chronomaster.
    IMG_20161117_165402.jpg
     
    Moonphase och Anders Forsberg gillar detta.
  30. vikgul

    vikgul Lilla Buh

    Inlägg:
    3.956
    Från:
    Huvudstaden
    Snyggt och tack för att du tog dig tiden! Alltid kul att se :)
     
    Anders Forsberg gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield