• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Har den någon sändare då som kopplas till HDMI, eller är det blåtand?

Jag hade en mellanklass Samsung LCD tidigare.
Skulle säga att jag störde mig ungefär lika mycket på balkongdörren i bakgrunden med den som med LGn.
Oavsett LCD, OLED, QDLED eller projektor så blir det svarta näst intill lika ljust när det belyses, så kontrasten blir lidande.
Visst blir den bättre med högre ljusstyrka, men den är skit i vilket fall.
Jag köpte nyligen en Samsung NeoQLED. Upplever den som både ljusstarkare och med mattare yta än min förra Samsung QLED. Helt klart bättre än förra tvn vad gäller både reflektioner och ljusstyrka.

Någon som testat följande stativ? Enda problemet jag kan se är att den verkar ta ganska mycket utrymme (särskilt på djupet), vilket kan göra det lite krångligt att få plats med en soundbar. Mycket snyggare än de flesta alternativ. Passar in mycket bättre inredningsmässigt jämfört med alla standardsvarta stativ som finns att köpa (finns inte mycket i svart där TV:n ska placeras).

Är den bra?
Känns som en av dom minsta soundbarsen som görs nu?

OM man ska ha en ny 65a

Vad ska man ha?

Har kollat lite på oled

Tex s95f och lg's g5

Är detta de bästa om man ska ha en ny tv idag?
De lyckas kräma ur mycket ljud ur små element, lite som JBLs bärbara.
Inte lyssnat själv, men fått bra kritik.

Jag är ingen limpkille.

Behöver komplettera med en soundbar till G4:an. Kommer nog inte få plats med några sidohögtalare, så det är självaste baren som är i fokus. Vad skulle ni välja om det stod mellan Samsung HW-Q995F och Sonos Arc Ultra, bortsett från att den förstnämnda kommer med övriga inkluderade högtalare?

Läste att Arc Ultar inte stödjer DTS:X, medan Samsungen glr det...

Behöver komplettera med en soundbar till G4:an. Kommer nog inte få plats med några sidohögtalare, så det är självaste baren som är i fokus. Vad skulle ni välja om det stod mellan Samsung HW-Q995F och Sonos Arc Ultra, bortsett från att den förstnämnda kommer med övriga inkluderade högtalare?

Jag kör Arc Ultra + Sub, dels för att det spelar bra samt att det synkar med övriga hushållet, 8st "zoner" totalt. Vill du kan du ju även komplettera med bakkanaler iform av Era 100 alt. Era 300 i framtiden.

Har ägt 995B och C tidigare

Har nu Arc Ultra med sub 4 och Era 300(som bakre kanaler) till vardagsrummet nere.
Det låter bra! Men det låter inte i närheten av de 20000kr mer det kostar jämfört med 995F som man kan få för under 10k under BF

Har inte hört F live, största skillnaden mellan de Samsung-system jag haft och Sonos-setupen är subben. Sen skulle jag vilja säga Era 300orna som bakre kanaler, men två sådana kostar som hela Samsung-systemet. Ren musik är bättre i Ultran jämfört med centern i 995B och C, Men som jag förstått är inte skillnanden inte lika stor längre.

Jag hade inte ens funderat på det och kört på 995F om du/ni inte skall bygga ut med fler högtalare runtom i boendet, dessutom så har du stöd för mer protokoll och har fler HDMI portar(med pass through)

Om du skall kolla recensioner sök på Samsung HW-Q990F så kommer du få fler resultat

1763717668415.png

Senast ändrad:
Har ägt 995B och C tidigare

Har nu Arc Ultra med sub 4 och Era 300(som bakre kanaler) till vardagsrummet nere.
Det låter bra! Men det låter inte i närheten av de 20000kr mer det kostar jämfört med 995F som man kan få för under 10k under BF

Har inte hört F live, största skillnaden mellan de Samsung-system jag haft och Sonos-setupen är subben. Sen skulle jag vilja säga Era 300orna som bakre kanaler, men två sådana kostar som hela Samsung-systemet. Ren musik är bättre i Ultran jämfört med centern i 995B och C, Men som jag förstått är inte skillnanden inte lika stor längre.

Jag hade inte ens funderat på det och kört på 995F om du/ni inte skall bygga ut med fler högtalare runtom i boendet, dessutom så har du stöd för mer protokoll och har fler HDMI portar(med pass through)

Om du skall kolla recensioner sök på Samsung HW-Q990F så kommer du få fler resultat

1763717668415.png
Jag tänker inte riktigt på "prisvärdheten" i att köpa ett helt paket då det är självaste soundbaren jag primärt behöver i detta läge. :) Sonosen är nättare (och snyggare) än Samsungs dito, vilket är ett plus. Det riktigt negativa med Sonosen är just avsaknaden av DTS:X.

Svårt val. Önskar att Sonos hade stöd för några fler protokoll, så skulle det inte vara något att fundera över.

Jag tänker inte riktigt på "prisvärdheten" i att köpa ett helt paket då det är självaste soundbaren jag primärt behöver i detta läge. :) Sonosen är nättare (och snyggare) än Samsungs dito, vilket är ett plus. Det riktigt negativa med Sonosen är just avsaknaden av DTS:X.

Svårt val. Önskar att Sonos hade stöd för några fler protokoll, så skulle det inte vara något att fundera över.
Bara Arc ultra utan sub är inte tillräckligt i min mening oavsett vad alla recensioner säger om att den har tillräckligt med bas.

Om du bara ska en bar så hade jag köpt en Ambeo

Bara Arc ultra utan sub är inte tillräckligt i min mening oavsett vad alla recensioner säger om att den har tillräckligt med bas.

Om du bara ska en bar så hade jag köpt en Ambeo
Ambeon verkar dra iväg lite i pris, om inte Minin kanske räcker?

Funderade även på Theater Bar 8 från Sony som stödjer DTS:X. Är jäkligt nöjd med min Theater Bar 9. Har dock inte sett någon matcha soundbars från Sony med andra TV-märken...

EDIT: Såg nu att Ambeo Mini och Plus kostar lika mycket under Black Friday. Har inte ens tänkt på den modellen. Någon som äger en Ambeo här och kan säga något om era erfarenheter? :)

Senast ändrad:
Nu har jag kopplat upp det. Blev osynk när jag körde med både TV-högtalarna och soundbaren så nu testar jag bara soundbar + sub.

Det blir väldigt mycket bioljud och imponerande effekt i den väldigt lilla soundbaren. Ska trixa lite med inställningarna, har liiiite svårt för det där bioekot. Ljudet blev jävligt mycket bättre än bara TV dock. Kör soundbaren via wifi nu. Går att köra Bluetooth istället, har inte testat vad som är bäst än.

Nu har jag kopplat upp det. Blev osynk när jag körde med både TV-högtalarna och soundbaren så nu testar jag bara soundbar + sub.

Det blir väldigt mycket bioljud och imponerande effekt i den väldigt lilla soundbaren. Ska trixa lite med inställningarna, har liiiite svårt för det där bioekot. Ljudet blev jävligt mycket bättre än bara TV dock. Kör soundbaren via wifi nu. Går att köra Bluetooth istället, har inte testat vad som är bäst än.
Jag tror inte det hade låtit bättre med tv-högtalarna även om de synkat.
Wifi borde vara bättre än bt, men testa.
Eko låter konstigt. Kan set vara något med att den försöker studsa ljudet i taket men har fel info om takhöjd?

Jag tror inte det hade låtit bättre med tv-högtalarna även om de synkat.
Wifi borde vara bättre än bt, men testa.
Eko låter konstigt. Kan set vara något med att den försöker studsa ljudet i taket men har fel info om takhöjd?
Eko är nog fel ord. Jag menar att det blir simulerat surroundljud. Vande mig efter några minuter. Går även att slå av surroundsimuleringen för smygtv när frun somnat i soffan. Subben funkar också riktigt bra. Ser fram emot att vara själv hemma så jag kan kräma på rejält och testa olika inställningar. Är väldigt nöjd redan, detta räcker gott och väl för vårt lilla vardagsrum.

Eko är nog fel ord. Jag menar att det blir simulerat surroundljud. Vande mig efter några minuter. Går även att slå av surroundsimuleringen för smygtv när frun somnat i soffan. Subben funkar också riktigt bra. Ser fram emot att vara själv hemma så jag kan kräma på rejält och testa olika inställningar. Är väldigt nöjd redan, detta räcker gott och väl för vårt lilla vardagsrum.
Om du kopplar via HDMI så tar soundbaren det format som spelas, dolby digital går inte via blåtand iaf, vet inte hur det är med Samsungs wifi.
Kör du blåtand så skickar tv:n alltid en 2.0 signal till soundbaren som sedan simulrerar vad den tror att ljudet ska ut. Ser du på streamingtjänster som har Dolby digital och kör via HDMI så vet soundbaren vad den ska spela vart, vilket brukar blir bättre.

Senast ändrad:
Så gött att slippa sladden.😆
Får testa om det blir någon upplevd skillnad med sladd.
Optisk kabel är väl bäst. Jag köpte ny soundbar med subwoofer och 3 extra trådlösa högtalare. Vansinnigt bra ljud med olika ljudlägen och superenkelt att installera. Själva soundbaren i sig kör jag optiskt in i tv:n.

Optisk kabel är väl bäst. Jag köpte ny soundbar med subwoofer och 3 extra trådlösa högtalare. Vansinnigt bra ljud med olika ljudlägen och superenkelt att installera. Själva soundbaren i sig kör jag optiskt in i tv:n.
Bäst och bäst, Dolby Digital och DTS (som kom på 90-talet) så ska det inte vara någon skillnad mot HDMI, HDMI ger andra fördelar som HDMI-CEC dvs att tvn eller soundbaren stängs av / sätts på om den andra slås på / stängs av och man kan kontrollera volymen på soundbaren på tvns fjärrkontroll, HDMI tar även nyare ljudformat som Dolby Atmos.

Bäst och bäst, Dolby Digital och DTS (som kom på 90-talet) så ska det inte vara någon skillnad mot HDMI, HDMI ger andra fördelar som HDMI-CEC dvs att tvn eller soundbaren stängs av / sätts på om den andra slås på / stängs av och man kan kontrollera volymen på soundbaren på tvns fjärrkontroll, HDMI tar även nyare ljudformat som Dolby Atmos.
Allt det där klarar min nya via wifi.

Min soundbar sätts på och stängs av automatiskt med tv:n trots optisk kabel.

Det är mest att optiskt är begränsad till Dolby Digital 5.1 och THX.
Som @Empa säger, vill du att den ska kunna spela de nyare formaten är det HDMI som gäller, eller kanske WiFi
Edit: DTS, inte THX. THX är en certifiering och inte ett format.
Ja ok, jag kan ju alltid byta till HDMI eller Wifi men tycker den låter fantastiskt som det är. Och som sagt, stängs av och sätts på med TV:n och har inga problem att den har en extra kontroll. Kontrollen har ändå många fler inställningar och flera lägen, typ spel, film, musik, AI sound pro, basnivå för subben mm.

Ja ok, jag kan ju alltid byta till HDMI eller Wifi men tycker den låter fantastiskt som det är. Och som sagt, stängs av och sätts på med TV:n och har inga problem att den har en extra kontroll. Kontrollen har ändå många fler inställningar och flera lägen, typ spel, film, musik, AI sound pro, basnivå för subben mm.
Den enda fjärr jag använder.
1000053886.jpg

Spännande. Hur?
Visst, jag har en app också med ännu fler inställningar.
Spelas musik kommer ljudet i stereo och då framifrån frontarna, och då i högtalarinställningen frontarna är ställda som big (vilket egentligen betyder 3-vägs - bas, mellanregister och diskant) används inte subben.
Hade jag ställt dem som small vilket filmnördar ofta gör stöttas frontarna av subben när man lyssnar på musik.
Är rätt säker på att mina frontar som spelar ner till 18Hz kan stå på egna ben så skippar gärna det.
Förstärkaren har inbyggd Spotify/Tidal.

Detta är ju i ett dedikerat rum.
Har man det i mer öppen yta har man kanske fler behov än bara stereo/sorround

Tillbaka
Topp