• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabygge frågor.

ponnenilsson

Breitling
Hej hopp. Jag är ny här, hoppas detta kom till rätt forumdel.
Jo jag har fått för mig att jag ska bygga en egen klocka. Vill lära mig mer om klockor efterhand som projektet pågår. Jag kan inte så mycket om det här och tänkte göra det så enkelt som möjligt för mig.
Tanken är att köpa ett urverk, boett och urtavla (och eventuella andra delar som behövs, som sagt jag får lära mig efterhand) och sedan knåpa samman det hela. Men det finns ju tusentals olika urverk. Hur vet man tex vilka urverk som passar till vilka boetter? Finns det någon standard vad gäller storlekar eller modeller på boett och urverk osv som måste vara samma för att passa?

Då jag är sugen på ett 24-timmars urverk (sånt som visar ett helt dygn på ett varv) har jag hittat ett urverk som verkar rimligt:
http://www.esslinger.com/harley-ron...4-hour-quartz-movements-overall-height-4-8mm/
Kan det vara ngt?
Hur hittar jag isåfall en boett och urtavla som passar till det där urverket?

Ja för att inte göra detta för långt, fråga ett i mitt projekt: Hur vet man vilka grejer som passar ihop med vilka andra grejer? Finns det ngt man bara måste veta innan man påbörjar jakten på delar?
 

rogart-63

Patek
I de flesta fall brukar man nog välja ett välkänt verk som används i homage byggen. ETA 2824-2 eller liknande kina kopior. Typ sellita eller seagull verk . Finns många fallgropar. Finns många som säljer boetter och sådant till hemmabyggen så det bästa är nog att utgå därifrån. Ebay eller liknande. I fallet 24 timmars verket . Betyder att den har en extra visare. Som snurrar ett varv på 24 timmar.
 

Bollkallen

Breitling
Låter som ett roligt projekt. Lägg gärna upp bilder på vad du lyckas pussla ihop! Jag har själv varit inne på att göra samma sak. Beställt urverk med passande (förhoppningsvis) visare. I mitt fall fick det bli ett 2813 (en billig rolex kopia). Har ännu inte bestämt mig för vilken boett jag vill använda. Funderar på att försöka svarva en egen. Men det är antagligen bäst att beställa ett som passar från Ebay eller liknande. Tror inte 24 eller 12 timmars urverk skiljer sig så mkt när det gäller montering. Principen borde vara densamma. Något som är viktigt är att ha riktiga verktyg. Utan det skulle jag säga att det är lika bra att ge upp. De finns att köpa billigt så det borde inte vara några hinder. Aja, önskar dig lycka till och hoppas få se din kreation här i framtiden!
 
Topp