Jaja, jag har tagit mina första steg i klockskruvandets värld
Problem uppstod för någon dryg vecka sedan när min Squale började spinna som en hiskelens helikopter när jag försökte vrida upp klockan.
Raskt ut på nätet för att identifiera problemet. Och snart kunde jag tratta ner problemet tills jag hade en lösning klar.
Eftersom jag är en stollig tok, så fick jag för mig "Hur svårt kan det vara att fixa detta själv"?
Givetvis påverkade detta något förhastade beslut att jag skulle få köpa nya grejer!
Ska man skruva klockor då behövs bra saker!
Vilket snabbt och lätt löstes på Cousins.
Det handlades raskt nya skruvmejslar, blås, boettkudde, verkhållare, peg-wood, olja, visavtagare (kan vara bra att ha..) och en andra massa helt oumbärliga saker.
Givetvis handlades en förstoringshistoria som sätts på huvudet så jag kan se de små delarna.
Jag kittade upp mig helt enkelt. För någonstans lite drygt i krokarna var en normal service av en klocka landar på.
Detta var den enkla biten har jag konstaterat nu.
Upp med grejerna på och nu kör vi!
Det här blir lätt som en plätt tänkte jag..
Skruvar av baklocket glad i hågen och kikar ner i urverket.
Och konstaterar "Satan vad smått allt är"...
Men har forfarande en tro att "Det här kommer gå bra"
Iofs. något lite mer tveksam..
Nåja. Jag skruvar av rotorn och lossar de 2 skruvarna som håller anläggningen där helikopterproblemen sitter. Lyfter av denna del försiktigt som attan och lägger klockan under lock.
Har ju läst att damm och elende i verket skapar problem och det ska jag undvika.
Nu jädrar i mig börjar det bli smått på riktigt! Inte alls så enkelt jag hade tänkt från början..
Men nu har det gått lite för långt, det är bara att fortsätta kämpa.
Lite mer pressad och nervös än tidigare. På nivå att svettpärlorna började tränga fram i pannan..
Nu är det koncentration som gäller. Eländes vad pilligt och smått.
Får iaf av bryggan som håller fast dessa små hjul utan några som helst problem.
Och det är dags för en rengöring av dessa.
Nu är jag faktiskt såpass nervös och koncentrerad att jag glömmer fota hela rengörningsprocessen..
Men jag kör iaf med kemiskt ren bensin och en pensel och tvättar varje litet hjul i flera minuter.
Tar upp, lägger på kaffefilter och blåser rent delarna en efter en.
Sen blir det dags för 2st isopropanol bad och ytterligare rengöring.
Blåser allt rent och börjar montera ihop när jag ar säker på att allt är 110% torrt.
Jaja, här kommer en skakig bild som attan. För nu var jag jösses i havet pressad och nervös.
Men på något sätt får jag ihop allt och delarna snurrar fritt och fint.
Nu kommer det till själva oljningen....
Men va i hela havet..?
HP-1300 var införskaffat enl. rek från nätet.
Jag trodde ju man skulle SE oljan.
Inte en chans, trots stark förstoring på glasögonen..
Så det var att göra som jag läst mig till.
Doppa oljaren lite snett uppifrån i oljan och lägg på den illa mängden som fastnat på den lilla pinnen.
Juvelerna fick sig var sin droppe. Och så snurrade jag runt lite.
Eftersom det verkade funka ua så skruvade jag ihop allt igen.
En sista blick innan baklocket skruvades på igen. (Packningen givetvis nyoljad med silikonolja)
Sen körde jag upp klockan på Timegraphern och kollade så jag inte förstört urverket helt.
Ser helt ok ut enl. mig iaf.
Sen till sanningens minut. Funkar klockan att vrida upp utan att rotorn hittar på helikoterbus?
Ohh yes!!
Mot alla odds så funkar klockan jädrar i mig som den gjorde innan problemen uppstod!
Inga konstiga ljud.
Utan den vrider upp som den ska
Kommer det hålla?
Det får tiden utvisa.
Dock har jag konstaterat att jag ska byta ut spärrhjulet då detta är lite väl slitet. (är beställt)
Och till den gången då detta ska bytas ut ska jag ha skaffat mig en ultraljudstvätt så jag kan göra detta arbete på ett mer riktigt sätt nästa gång.
Vad har jag lärt mig?
Att det är satans så små delar i en klocka.
Att det krävs koncentration.
Och noggrannhet.
Samt att det är svårare än beräknat.
Men även att jag fixade det.
Och jag har lärt mig något nytt
Blir det en egengjord helservice framöver??
Det veteskam, det får tiden utvisa
Problem uppstod för någon dryg vecka sedan när min Squale började spinna som en hiskelens helikopter när jag försökte vrida upp klockan.
Raskt ut på nätet för att identifiera problemet. Och snart kunde jag tratta ner problemet tills jag hade en lösning klar.
Eftersom jag är en stollig tok, så fick jag för mig "Hur svårt kan det vara att fixa detta själv"?
Givetvis påverkade detta något förhastade beslut att jag skulle få köpa nya grejer!
Ska man skruva klockor då behövs bra saker!
Vilket snabbt och lätt löstes på Cousins.
Det handlades raskt nya skruvmejslar, blås, boettkudde, verkhållare, peg-wood, olja, visavtagare (kan vara bra att ha..) och en andra massa helt oumbärliga saker.
Givetvis handlades en förstoringshistoria som sätts på huvudet så jag kan se de små delarna.
Jag kittade upp mig helt enkelt. För någonstans lite drygt i krokarna var en normal service av en klocka landar på.
Detta var den enkla biten har jag konstaterat nu.
Upp med grejerna på och nu kör vi!
Det här blir lätt som en plätt tänkte jag..
Skruvar av baklocket glad i hågen och kikar ner i urverket.
Och konstaterar "Satan vad smått allt är"...
Men har forfarande en tro att "Det här kommer gå bra"
Iofs. något lite mer tveksam..
Nåja. Jag skruvar av rotorn och lossar de 2 skruvarna som håller anläggningen där helikopterproblemen sitter. Lyfter av denna del försiktigt som attan och lägger klockan under lock.
Har ju läst att damm och elende i verket skapar problem och det ska jag undvika.
Nu jädrar i mig börjar det bli smått på riktigt! Inte alls så enkelt jag hade tänkt från början..
Men nu har det gått lite för långt, det är bara att fortsätta kämpa.
Lite mer pressad och nervös än tidigare. På nivå att svettpärlorna började tränga fram i pannan..
Nu är det koncentration som gäller. Eländes vad pilligt och smått.
Får iaf av bryggan som håller fast dessa små hjul utan några som helst problem.
Och det är dags för en rengöring av dessa.
Nu är jag faktiskt såpass nervös och koncentrerad att jag glömmer fota hela rengörningsprocessen..
Men jag kör iaf med kemiskt ren bensin och en pensel och tvättar varje litet hjul i flera minuter.
Tar upp, lägger på kaffefilter och blåser rent delarna en efter en.
Sen blir det dags för 2st isopropanol bad och ytterligare rengöring.
Blåser allt rent och börjar montera ihop när jag ar säker på att allt är 110% torrt.
Jaja, här kommer en skakig bild som attan. För nu var jag jösses i havet pressad och nervös.
Men på något sätt får jag ihop allt och delarna snurrar fritt och fint.
Nu kommer det till själva oljningen....
Men va i hela havet..?
HP-1300 var införskaffat enl. rek från nätet.
Jag trodde ju man skulle SE oljan.
Inte en chans, trots stark förstoring på glasögonen..
Så det var att göra som jag läst mig till.
Doppa oljaren lite snett uppifrån i oljan och lägg på den illa mängden som fastnat på den lilla pinnen.
Juvelerna fick sig var sin droppe. Och så snurrade jag runt lite.
Eftersom det verkade funka ua så skruvade jag ihop allt igen.
En sista blick innan baklocket skruvades på igen. (Packningen givetvis nyoljad med silikonolja)
Sen körde jag upp klockan på Timegraphern och kollade så jag inte förstört urverket helt.
Ser helt ok ut enl. mig iaf.
Sen till sanningens minut. Funkar klockan att vrida upp utan att rotorn hittar på helikoterbus?
Ohh yes!!
Mot alla odds så funkar klockan jädrar i mig som den gjorde innan problemen uppstod!
Inga konstiga ljud.
Utan den vrider upp som den ska
Kommer det hålla?
Det får tiden utvisa.
Dock har jag konstaterat att jag ska byta ut spärrhjulet då detta är lite väl slitet. (är beställt)
Och till den gången då detta ska bytas ut ska jag ha skaffat mig en ultraljudstvätt så jag kan göra detta arbete på ett mer riktigt sätt nästa gång.
Vad har jag lärt mig?
Att det är satans så små delar i en klocka.
Att det krävs koncentration.
Och noggrannhet.
Samt att det är svårare än beräknat.
Men även att jag fixade det.
Och jag har lärt mig något nytt
Blir det en egengjord helservice framöver??
Det veteskam, det får tiden utvisa