• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Herrklocka för runt 10k?

DrejgUlf

Basic
Fick en fråga vilken klocka för runt 10k jag skulle rekommendera av en bekant som ska köpa en morgongåva till sin blivande man. Som jag har förstått det är han inte biten av klocksjukan än så han har inga givna preferenser.
Själv är jag insnöad på Seiko så det finns ju mängder av riktigt bra dinkor att rekommendera från deras sortiment. Men jag skulle vilja få tips på klockor från något märke som för den breda massan kanske är lite kändare?
Hittade en äldre tråd där någon tex rekommenderade Longines HydroConquest, gillar inte den själv men är kanske lite mer igenkänningsfaktor på en sådan?
Sport eller dressare spelar ingen roll.
Några tips?

Jag tror att gemene (ej klockintresserade) man mest uppskattar något nytt. Inte vintage. Åtminstone för egen del har det tagit lång tid som intresserad att få upp ögonen för vintage.
Med det sagt skulle jag titta på Longines, Tissot eller Certina. Allt schweziskt, därmed innebär det att "alla" vet vad det är. Gissar att det skulle uppskattas. Säkert mer än en Seiko också, som man "vet finns på Ur och Penn". Inget ont om Seiko, men i sammanhanget icke klockintresserad tror jag en schweizare smäller högre.

Senast ändrad:
Så otroligt svårt att ge rekommendationer med så lite information om herren i fråga. Men skulle jag hugga till med något skulle jag säga Longines Conquest (ej hydro) - mer mångsidig (och snyggare enligt mig). Seiko skulle jag undvika även om jag gillar själv.

Jag tror att gemene (ej klockintresserade) man mest uppskattar något nytt. Inte vintage. Åt minstone för egen del har det tagit lång tid som intresserad att få upp ögonen för vintage.
Med det sagt skulle jag titta på Longines, Tissot eller Certina. Allt schweziskt, därmed innebär det att "alla" vet vad det är. Gissar att det skulle uppskattas. Säkert mer än en Seiko också, som man "vet finns på Ur och Penn". Inget ont om Seiko, men i sammanhanget icke klockintresserad tror jag en schweizare smäller högre.
Jag tror du har rätt med det du säger. Finns det någon given goto modell som slår högre för initierade inom dessa märken?

Jag tror du har rätt med det du säger. Finns det någon given goto modell som slår högre för initierade inom dessa märken?
@Bagarebergstrom är helt rätt ute. Den är lite större, vilket ligger i tiden, samtidigt som den flörtar med forna tider. Ser ut som en riktig fullträff. Tror den blir riktigt bra. Frågan är väl om tiden räcker till, den släpps i oktober tror jag.
Annars tycker jag att du ska gå in på Uret.se och botanisera i rätt prisspann.
Själv har jag insett att kronograf ser emellanåt fränt ut. Men används så gott som aldrig.
Vridring med enklare tidtagning används åtminstone någon gång i veckan. Datumet tittas på flera ggr om dagen.
Så m a o ska klockan användas till vardags skulle jag gå på någon form av dykarklocka. Praktisk, passar till det mesta om man inte har finkläder till vardags, är robust och tål vatten.

Finns ju knappt märken som är mer kända än SEIKO, skulle vara Rolex i så fall.
Ja där har du rätt.
Kanske mer menar: "vilket märke skulle gemene man förstå att det var en lite finare klocka?"
Upplever att Seiko inte riktigt har den statusen i min umgängeskrets även om jag försöker ändra på det ;)

Finns ju knappt märken som är mer kända än SEIKO, skulle vara Rolex i så fall.

Det är väl som med all konsumtion - du måste vara insatt i produkten för att förstå värde-pris relationen (prisvärdhet) - alla andra (”gemene man”) använder priset som en signal på värde (en relation som gäller generellt men inte universellt). Har träffat många som tror Seiko är en asiatisk skitklocka utan historia...

Det är väl som med all konsumtion - du måste vara insatt i produkten för att förstå värde-pris relationen (prisvärdhet) - alla andra (”gemene man”) använder priset som en signal på värde (en relation som gäller generellt men inte universellt). Har träffat många som tror Seiko är en asiatisk skitklocka utan historia...
Beror på vilken generation man frågar. 50-talister tycker SEIKO är kvalitet.

Någon variant av Sinn 556 röstar jag för.
Går köpa direkt från Sinn's hemsida för runt 10k.

17509397546_3c14894e3a_b.jpg
SI-379.jpg
fancybox_b232_sinn_556_anniversary_2.jpg
SI-443-alt1.jpg

Jo jag vet, men genom att knega ihop endast 3 lax extra får man ju en såpass mycket bättre klocka tänkte jag.
Jaja allt är relativt :)
Ja det är klart.
Men ibland får man respektera TS's budget :p
Men är budgeten några tusen upp säger jag självklart Tag Aquaracer. Dock svårt att få en helt ny för dom pengarna, förutom den ovan.

Håller med tidigare, Longines Conquest. Mycket trevlig klocka men kan uppfattas som en liten klocka. Tror att de flesta tycker 35mm är för litet.

Inte i relation till vad som är vanligt/trendigt just nu?

Jag föredrar själv lite mindre klockor men det här handlar ju inte om mina preferenser utan vad som är en bra rekommendation för en person som inte är klockintresserad.
Den har långa jäkla luggar, så 41mm är inte riktigt talande för det verkliga måttet.

Tillbaka
Topp