• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hett stekfett skadar AR-coating?

JayLar

Rolex
2-Faktor
God lördagsafton,
Inte sällan när jag steker, särskilt om jag steker med olja, kan det skvätta rejält med riktigt hett stekfett från stekpannan som ibland hamnar på klockan. Kan detta heta stekfett skada AR-coatingen? För en tid sedan hamnade det just ett sånt där stänk på glaset till en av mina Breitling och nu är det en rund prick på glaset som inte går att putsa bort. What say you?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ja du har ju beviset. Jag tror inte på slumpen. Breitling har ju grym AR rent funktionsmässigt men den är mycket känslig och ömtåligt. Lever man hårt med sin Breitling får man "repor/märken" i glaset (AR:et) så är det tyvärr.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Inte omöjligt... Har ett liknande exempel fast när det gäller glasögon. (Fast det kanske är helt andra typer av AR-behandling). Men AR-behandlingen på mina brillor blev skadade av värme från ugn etc. en gång i tiden minns jag.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har varit rädd för just detta. Och att öppna ugnsluckan.
Glasögon, som jämförelseobjekt, kan vara väääääldigt känsliga, men det beror också på vilken kvalitet AR:en har.
Med det som bakgrund skulle jag säga, ja, du har säkert brännmärkt din älskling.:(
Sensmoral: alltid en tröjäm eller nåt annat skydd över klockan när det finns risk för varma saker på glaset.
 

jabla

Sarlacc
Så här kan det gå med stekfett men min Rolex klarde sig utan synbara skador. :)

WP_20151111_017.jpg


syns var klockan skyddade handleden.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha! Skönt Aftonbladet-stuk på trådrubriken! :D

Mindre roligtom det faktiskt blev märken på klockan. :( Går det att få ny ar på glaset eller är det bara att byta glaset?
 

dekadent

Omega
2-Faktor
God lördagsafton,
Inte sällan när jag steker, särskilt om jag steker med olja, kan det skvätta rejält med riktigt hett stekfett från stekpannan som ibland hamnar på klockan. Kan detta heta stekfett skada AR-coatingen? För en tid sedan hamnade det just ett sånt där stänk på glaset till en av mina Breitling och nu är det en rund prick på glaset som inte går att putsa bort. What say you?[/
Man ska vaska klockan när man steker. Då slipper du märken.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Bilden är väl tagen på insidan av armen tycker jag det ser ut som. Där gissar jag att det inte finns nåt glas. Väl? Bara stål. Om det ska påverkas av värme måste du upp till någonstans kring 1200 grader. Då händer det grejer. Men som sagt, då har nog Mildat redan brunnit upp... eller tja, redan vid 800 grader kan man nog se att metallen börjar påverkas, men likförbannat har margarinet blivit bränt.
 
Topp