• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Heuer Autavia 1163 Viceroy, fullt set - 2021-09-26 bud välkomnas

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Pris
57000
Returpolicy
Enligt överenskommelse
Bilder Skickat
  1. Ja
Jag har svårt att veta klockans egentliga värde då jag inte har hittat någon Viceroy på marknaden i samma skick och med komplett set. Så därför välkomnar jag nu bud på den 🤗

Vad gör man som ett stort amerikanskt tobaksbolag när ens försäljning av cigaretter börjar stagnera för att orsaken förmodligen är att ens cigaretter inte anses vara lika maskulina som konkurrenternas? Marlboro hade ju redan sin tuffa “Marlboro man” ridande på sin häst rakt framåt mot ökande marknadsandelar så en tuff cowboy är ju uteslutet. Men vänta, motorsport är ju en riktigt maskulin sport (vi befinner oss runt 1971) så det kanske inte vore så dumt att använda sig av i sin reklam? Ok, vi sponsrar ett känt amerikanskt racing stall med ett verkligt superteam av förare däribland Mario Andretti m.fl. Men vänta, vi kanske ska krydda kampanjen med någonting som har anknytning till racing, kanske med en klocka från det märke som dominerar tidtagningen i motorsport?

Sagt och gjort, man kontaktade Heuer (som även de hade problem med sin försäljning) och resten är som ni kanske redan känner till historia. Skickade man in bit av kartongen från en limpa Vicerory tillsammans med den facila summan av 88 USD så fick man i utbyte en Heuer Viceroy. Detta var runt 1972, 88 USD då motsvarar 565 USD idag så det var ju ett hyggligt pris för en kronograf kan man tycka 😀

Tja, det var en liten sammanfattning av Viceroy kampanjen, mer finns att läsa bl.a. här:

Hittade även den här artikeln:

Den klocka jag säljer köpte jag sommaren 2016 NOS med helt set (vilket inte var så mycket...) från den i Heuer kretsar kände belgiske urmakaren Abel Court, hittade en artikel om honom här: https://wornandwound.com/heuertimes-abel-court-looking-after-jacks-kids/

Klockan är knappt använd och då safe-queens inte riktigt är min model så säljer jag den. Den tillhör den senare batchen av Viceroys och har som synes MH bezel isf. Tachymeter, vilket lär vara ovanligare. De Viceroy som kom med länk hade inte den “vanliga” GF beads-of-rice, de tidigare tillverkade av Hadley och de senare var märkta “Made in Hongkong”. Min har följaktligen “Made in Hongkong” länken och kommer med HLF ändlänkar. Den är ju givetvis inte NOS längre eftersom jag har använt den men den är i mycket fint skick.

2020-07-16-7.jpg

4C172CB0-A83D-41C1-9D20-969F3C04D8B9.jpeg

18D2F0DE-E9EA-4A29-B0A5-A0CB1AFE1C24.jpeg



2020-07-16 20-33-54 (B,Radius8,Smoothing4).jpeg

2021-07-29 18-17-57 (B,Radius8,Smoothing4).jpeg

7494816A-0F2E-49A8-832D-40E815BDCD66.jpeg

IMG_1125.jpeg
IMG_1124.jpeg
IMG_1122.jpeg
IMG_1121.jpeg
IMG_1120.jpeg

Jag bad Abel ta bort sticker från boettlocket och sätta den på en plastbit (eller om det är glättigt papper), såg ut så här tidigare (säljarens bild):
Screen Shot 2016-07-12 at 09.24.40.jpeg

Även de här två är säljarens bilder:
Screen Shot 2016-07-12 at 09.24.58.jpeg

Screen Shot 2016-07-12 at 09.24.49.jpeg

I sista bilden så har säljaren retuscherat serienumret så att enbart de tre först siffrorna visas.

Mina referenser:

https://klocksnack.se/threads/hasse-varg.56482/
 
Senast ändrad:
Topp