• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Autavia 2017

Autavia 2017?

  • Shut up and take my money

    Röster: 85 51.2%
  • Tveksamt

    Röster: 59 35.5%
  • Helgerån, originalet eller inget (Aurums alternativ)

    Röster: 22 13.3%

  • Totala väljare
    166

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6176.PNG

@tobb3 har redan droppat följande länk till Hodinkee i Heuertråden men jag tycker modellen är värd en egen tråd.

Under året har fansen fått rösta på vilken modell av Autavia de vill att Tag HEUER ska återlansera och uppenbarligen vann denna. Prototypen är 42mm x väldigt tjock men det kan ju faktiskt förändras. Modellen kommer att lanseras under Baselworld 2017 och jag blir direkt sugen.

Vad säger du?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu ska jag vara motvalskärring :p Ska man göra en modern klocka i retrodesign ska den definitivt vara 40mm+ och ha datum. Vill man bara släppa en gammal klocka igen så kan den gärna vara under 40mm och sakna datum. 42 är det nya 40. På 70-80 talet när alla klockor var -36 var ju 40 helt gigantiskt och få förunnat att bära. Damklockorna behövde man lupp för att läsa av:banghead: Nu ser man 39-40 som unisex på många klockor, så 42mm är definitiv en manlig storlek på en modern klocka, tycker jag. Om man nu råkar ha smala handleder och tycker att allt över 40mm ser ut som stekpannor är det ju jätte tråkigt, men jag tror att tillverkarna har gjort sin research och följer trenden. Med detta sagt, förutom att bilden visar en något ofärdig produkt, big like från mig :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nu ska jag vara motvalskärring :p Ska man göra en modern klocka i retrodesign ska den definitivt vara 40mm+ och ha datum. Vill man bara släppa en gammal klocka igen så kan den gärna vara under 40mm och sakna datum. 42 är det nya 40. På 70-80 talet när alla klockor var -36 var ju 40 helt gigantiskt och få förunnat att bära. Damklockorna behövde man lupp för att läsa av:banghead: Nu ser man 39-40 som unisex på många klockor, så 42mm är definitiv en manlig storlek på en modern klocka, tycker jag. Om man nu råkar ha smala handleder och tycker att allt över 40mm ser ut som stekpannor är det ju jätte tråkigt, men jag tror att tillverkarna har gjort sin research och följer trenden. Med detta sagt, förutom att bilden visar en något ofärdig produkt, big like från mig :D
Jag vet inte men är inte submariner (40mm) den klart populäraste "lyxklockan" fortfarande?

Tycker inte att proportionerna är rätt, antagligen delvis pga storleken
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu ska jag vara motvalskärring :p Ska man göra en modern klocka i retrodesign ska den definitivt vara 40mm+ och ha datum. Vill man bara släppa en gammal klocka igen så kan den gärna vara under 40mm och sakna datum. 42 är det nya 40. På 70-80 talet när alla klockor var -36 var ju 40 helt gigantiskt och få förunnat att bära. Damklockorna behövde man lupp för att läsa av:banghead: Nu ser man 39-40 som unisex på många klockor, så 42mm är definitiv en manlig storlek på en modern klocka, tycker jag. Om man nu råkar ha smala handleder och tycker att allt över 40mm ser ut som stekpannor är det ju jätte tråkigt, men jag tror att tillverkarna har gjort sin research och följer trenden. Med detta sagt, förutom att bilden visar en något ofärdig produkt, big like från mig :D
Håller med till 100%. Reissue innebär inte 100% likadan. 42mm är absolut inte stort för en kronograf 2016/2017, vi ska inte glömma att Tag kallar 46mm för deras nya standardstorlek. Jag har just nu på mig en kronograf som är 44mm och JLCs vintageinspirerade kronograf (DSC) är också 42mm. :)

Datumet och tjockleken däremot låter ju :meh:
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Datumvisningen och de enorma siffrorna på insertet stör jag mig på, plus att den är på tok för tjock; läst att den är runt 15mm?! :grumpy:

/e

titta, stod t.om i artikeln fr Hodinkee hehe.. "The prototype is 42mm across and 15.6mm thick"
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med till 100%. Reissue innebär inte 100% likadan. 42mm är absolut inte stort för en kronograf 2016/2017, vi ska inte glömma att Tag kallar 46mm för deras nya standardstorlek. Jag har just nu på mig en kronograf som är 44mm och JLCs vintageinspirerade kronograf (DSC) är också 42mm. :)

Datumet och tjockleken däremot låter ju :meh:

Men tjockleken är väl inte så farlig, som Sinn 103. Den är 15,5 mm. Tror att Carreran är minst lika tjock. För att inte tala om Omega PO, mm.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tag Heuer har ju ett gediget arv i Heuer så det är kul att de satsar på att lyfta lite av den eran i klockhistorien helt klart. Tycker denna specifikt var väldigt snygg helt klart, sen får den ju inte vara för tjock så klart..

Kul att se vart det är på väg , allt kan ju inte bli bra men blir lite av det som släpps bra kan det vara gott nog...

Sen diskussionen med storleken verkar vara väldigt het i de flesta sammanhang, men det beror väl på storlek på arm och hur den sitter på den som använder den, har aldrig riktigt fattat det där... (med att en 36mm kan va fel och en 42mm rätt osv. ) alla har väl olika önskemål utifrån just sin arm
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag vet inte men är inte submariner (40mm) den klart populäraste "lyxklockan" fortfarande?

Tycker inte att proportionerna är rätt, antagligen delvis pga storleken
Det är den antagligen, kanon klocka :), men det ändrar inte faktumet att tex daytona numera anses unisex.
Ot tror jag den blir bättre när den är färdig för släpp:rolleyes:
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Ser jättefin ut. Lite trist med datumet dock. Tycker inte tjockleken är något problem. Gillar när kronografer bygger lite på höjden.
 
Topp