• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Bund - behov av hjälp!

Litto

Breitling
Hej KS,

Köpte denna Heuer Bund för några år sedan av Jensab här på forumet. Har nu lite problem med kronan som lossnat (se bilder).

Är det någon här som kan rekommendera en vettig verkstad (helst i Stockholm) som kan förbarma sig över en stackars Bund?

Tacksam för tips!

/Litto


E7D06E2D-8FCF-4607-91B2-BB3E5ACAF20B.jpeg
65D485F8-3B79-4DE5-B41F-40A6FABAFE5E.jpeg
11761AEC-9D58-465A-BC61-6C5DB139298E.jpeg
 

McGyver

Rolex
Hur menar du lossnat? (Delarna ser hela ut på bild)
Vad händer när du sätter i den innersta delen av bommen och skruvar fast?
 

Litto

Breitling
Hej!

Well, när jag sätter ihop delarna och stoppar tillbaka dem så sitter de inte fast utan faller ut igen, exempelvis när jag ska ställa om tiden.

Hade lite problem i början när jag precis köpt klockan. Då nämnde säljaren Jensab att det var en skruv som tidigare hade behövts skruvas till i kronhalsen, men det känns som ett annat fel denna gång. En annan kunnig person hade som hypotes att det är något fel med ställaxeln och att det hade något att göra med en slits.

Själv vet jag inte...
 

McGyver

Rolex
På din näst sista bild har du en liten skruv närmst hålet till uppdragsaxeln ("några minuter över tre")
När du lossade axeln skruvades denna ca. 1.5varv moturs och trycktes sedan ner en liten bit varpå axeln gick att ta loss
Den monteras i omvänd ordning - tryck ner skruven lätt när axeln sätts på plats och skruva sedan åt ca. 1.5varv.
Fungerar inte detta så är risken att blecket som skruven sitter i har lossnat. Detta sitter på tavelsidan av verket och gör så att axeln låses i rätt position.
För att få tillbaka den i rätt läge krävs vanligtvis att tavla och visare demonteras men ibland kan man ha tur och det går att ordna utan demontering - dock inte så vanligt.
Får du inte rätt på det - knalla in till närmsta uris, de fixar det lätt!
 

Litto

Breitling
Guldstjärna till dig McGyver, ska försöka ta på mig "urmakarhandskarna" och prova. Återkommer kring resultatet!
 

Exxet

Rolex
Guldstjärna till dig McGyver, ska försöka ta på mig "urmakarhandskarna" och prova. Återkommer kring resultatet!
Om du skruvade bort krona o axel själv bortse från detta, annars är det den här skruven (inringad) som ska dras åt, vet inte hur mkt du skruvat tidigare.
Är ju ett Valjoux 230, har själv en klocka med 22 verk och dom är ju i grunden lika.
Valjoux 230.jpg
 

Litto

Breitling
Tusen tack - har faktiskt inte skruvat något alls på klockan så kanske är det just denna skruv som är lösningen! Extra guldstjärna till dig Exxet som visade på bilden, mycket pedagogiskt.
Återkommer när jag hittat lite extra tid i byrålådan för detta.
 
Topp