• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Heuer Pasadena - tips på Service sökes!

Hej!

Jag är ny på forumet. Har gillat klockor länge och samlat och skruvat isär sen jag var i sjuårsåldern typ.. Mest enkla grejer, en del digitalt vintage, men också ett par lite schysstare mekaniska klockor. Nu behöver jag hjälp! Min favorit, och utan tvekan bästa klocka är denna Heuer Pasadena, eller "Non Pasadena" om man ska vara petig, har börjat krångla. Efter ca tre års fin gång på armen har den nu börjat dra sig kraftigt (långsam ca 5 min per dygn) och även gångreserven känns sämre än brukligt. Jag lämnade in den på Jarl Sandin i Göteborg för prisförslag på service/reglering. Jag måste erkänna att jag satte kaffet i vrångstrupen när de ringde och lade fram prisförslaget 15 000 - 23 000 kr. Ärligt talet - finns det någon rimlighet i den kostnaden? I fint skick är klockan värd ca 20 tkr. Att då spendera eventuellt mer än så känns befängt. Hade varit arvegods kanske men nu...
Jag var beredd på att det skulle kosta, kanske 5 tkr eller där i krokarna, men inte 23. Har ni några tips på andra bra urmakare i Göteborgsområdet? Helst någon som själv kan plocka isär den och inte behöver skicka den till Heuer (vilket J Sandin tänkte göra)?

Verket är ett Valjoux 7750.

Mycket tacksam för tips!

Erik
IMG_9127.jpg

Hej!

Jag är ny på forumet. Har gillat klockor länge och samlat och skruvat isär sen jag var i sjuårsåldern typ.. Mest enkla grejer, en del digitalt vintage, men också ett par lite schysstare mekaniska klockor. Nu behöver jag hjälp! Min favorit, och utan tvekan bästa klocka är denna Heuer Pasadena, eller "Non Pasadena" om man ska vara petig, har börjat krångla. Efter ca tre års fin gång på armen har den nu börjat dra sig kraftigt (långsam ca 5 min per dygn) och även gångreserven känns sämre än brukligt. Jag lämnade in den på Jarl Sandin i Göteborg för prisförslag på service/reglering. Jag måste erkänna att jag satte kaffet i vrångstrupen när de ringde och lade fram prisförslaget 15 000 - 23 000 kr. Ärligt talet - finns det någon rimlighet i den kostnaden? I fint skick är klockan värd ca 20 tkr. Att då spendera eventuellt mer än så känns befängt. Hade varit arvegods kanske men nu...
Jag var beredd på att det skulle kosta, kanske 5 tkr eller där i krokarna, men inte 23. Har ni några tips på andra bra urmakare i Göteborgsområdet? Helst någon som själv kan plocka isär den och inte behöver skicka den till Heuer (vilket J Sandin tänkte göra)?

Verket är ett Valjoux 7750.

Mycket tacksam för tips!

Erik
IMG_9127.jpg
Prisförslaget du fått är direkt löjligt. Det sitter ett helt vanligt valjoux 7750 i den och därmed borde i princip vilken vettig urmakare som helst kunna serva den. Nu kan jag tyvärr inte urmakarutbudet i Göteborg men det finns säkert andra som kan det. Jag har en Heuer Autavia med Calibre 12, som rimligen borde var svårare eller i alla fall mer udda, på service i England och betalar ungefär 4 tkr för det. Så 5 tkr borde du absolut kunna få den servad för.

Befängt och rena skojjeriet. Snacka om att vilja blåsa kund. Jag har servat flertalet kronografer med Valjoux 77xx här på forumet med bländande resultat. Skicka PM så kan jag förmedla kontakt.

Tack för tips! Skönt att höra också att Sandins pris var orealistiskt som jag trodde. Märkligt ändå att de drar till med det? Det är ju en seriös handlare, med tre egna urmakare i huset, som borde förstå bättre.

/E

Tack för tips! Skönt att höra också att Sandins pris var orealistiskt som jag trodde. Märkligt ändå att de drar till med det? Det är ju en seriös handlare, med tre egna urmakare i huset, som borde förstå bättre.

/E
Skickas ned till TAG i Schweiz. Skulle aldrig göra det med en vintageklocka, jag hörde efter med ADs i Stockholm för en Heuer autavia (cal 12) och fick prisförslag på 10-12k utan garanti på att orginaldelar som visare, boett, knappar etc. inte skulle bytas ut. Ingen höjdare med andra ord.

Fristående urisar med bra reservdelslager eller möjlighet att vaska fram det är bättre alternativ. Varierar ifrån urmakare till urmakare vad de har i lager och möjlighet att ta fram med ett valjoux 7750 borde de flesta ha möjlighet att lösa delar till.

Tillbaka
Topp