• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer tidtagarur??

johan905

Omega
IMG_2672.JPG
IMG_2671.JPG
Hej är det nån som sitter på information om detta tidtagarur?
Mycket udda med tanke på sekundskalan som är 100.. troligtvis nåt militärt syfte och vad? /Johan
 

johan905

Omega
Sekundvisaren gör ett varv på 60s inte 100s det känns lite fel!?
Den andra sekundvisaren visar split/mellantid
Lilla tavlan går ett varv på 30 min!
Urverket är ett 736R
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det måste ju ha varit användbart så fort den uppmätta tiden skulle in i en matematisk formel för att få ut hastighet eller frekvens. Tidsstudier vid industriell tillverkning måste också underlättats av att få ut mätvärden i en enhet istället för två.
 
Den visar centiminuter. Jag har ett själv som jag använde rätt flitigt på min förra arbetsplats i samband med tidsstudier. Som Highvalley skrev, mycket användbart när tiden ska in i en formel.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Som flera redan nämnt så är det decimal tid och väldigt användbart om man ska räkna på tiden. Om man någon gång behövt göra det så inser man att decimal är mycket mera lätthanterligt än vanliga 60/60/24.
 
Topp