• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heur tripple calender moon phase eller Leonidas dito.?

JLC

Panerai
2-Faktor
Behöver lite expertråd.
Är detta redan avhandlat i annan tråd ber jag om ursäkt, hittade dock inget när jag sökte på "Heur tripple" bara om en Leonidas-klocka en medlem köpt.

Nån som vet om klockan nedan är original, främst intresserad av om tavlan är korrekt och orginal.

Tittade på gamla adds jag googlade fram och såg att Leonidas har halvmåneformad visare för datumindikation (like Breitling montbrilliant datora) medan Heur har en pil. När jag googlar Heur triple date moon phase ser jag bara Heur med pil och Leonidas med månformad datumvisare.

Detta är en Heur med halvmåne-visare för datum.

Kan inget om varken Heur eller Leonidas så någon men insikt och intresse får gärna hjälpa mig. Kan vara helt fel ute som sagt...

Tack för hjälp och för ett bra forum.

IMG_4240.JPG
 

Bilagor

  • IMG_4233.JPG
    IMG_4233.JPG
    126.5 KB · Visningar: 51
  • IMG_4237.JPG
    IMG_4237.JPG
    134.1 KB · Visningar: 50
  • IMG_4232.PNG
    IMG_4232.PNG
    133.7 KB · Visningar: 47

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har tyvärr inte koll på dessa men ställer mig försiktigt tveksam. Dock är det enda jag ser direkt är att boetten är nyligen rundpolerad och kronan fel. Sedan är det iaf inte den boetten som synd i reklamen. Hittar du inga likheter med andra Heuers är det förmodligen ingen. Du har inga fler bilder?
 

Btotheb

Omega
Kul tråd! Nu är ju inte vinkeln exakt densamma, men såväl boett som urtavla är ju slående lik min bortsett från loggan. Alternativ ett är väl att någon form av samarbete förekom mellan Heuer och Leonidas redan innan de gick ihop på 60-talet (vilket jag inte har en aning om). Alternativ två är att någon hottat upp en Leonidas med en Heuer-logga i hopp om att få saftigt betalt. Alternativ tre får väl vara att min klocka är keff, men det hoppas jag inte.

image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul tråd! Nu är ju inte vinkeln exakt densamma, men såväl boett som urtavla är ju slående lik min bortsett från loggan. Alternativ ett är väl att någon form av samarbete förekom mellan Heuer och Leonidas redan innan de gick ihop på 60-talet (vilket jag inte har en aning om). Alternativ två är att någon hottat upp en Leonidas med en Heuer-logga i hopp om att få saftigt betalt. Alternativ tre får väl vara att min klocka är keff, men det hoppas jag inte.

image.jpeg
Har du fler bilder på din?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Fler bilder. Förtdligande, äger inte klockan utan fått förfrågan att köpa det, och var osäker.
 

Bilagor

  • IMG_4236.JPG
    IMG_4236.JPG
    121.3 KB · Visningar: 67
  • IMG_4234.JPG
    IMG_4234.JPG
    144.7 KB · Visningar: 69

Kamelen

Cartier
Med tanke på att det är bara datumvisaren som är original så har klockan en historia och du bör titta på alla delar.

Trevlig klocka.
 

Kamelen

Cartier
Tittar du noga så ser du att det är skillnad på material på visarna,original datumvisaren som är svårast att hitta har en annan lyster.
sekundvisaren är för lång jämfört med register på tavla,samt att visarna är för feta för designen de andra exemplet som visas är orginalhänder.
Visarna är ej omöjliga att hitta men kräver arbete, men det viktiga är att det berättar att klockan någon gång har varit med om en olycka och någon arbetat på den.
Därför bör du kolla alla delar då det kan vara andra arbeten som ej är lika synliga.Värde är något som jag ej är kapabel till att bedöma då Heuer rör sig i snabb takt och det finns andra forumdeltagare som har bättre koll.
Tittar du på tavelskadorna så kan en del av de uppstått när glaset gick.
Ovanlig klocka som har charm
 
Senast ändrad:

Btotheb

Omega
Tittar du noga så ser du att det är skillnad på material på visarna,original datumvisaren som är svårast att hitta har en annan lyster.
sekundvisaren är för lång jämfört med register på tavla,samt att visarna är för feta för designen de andra exemplet som visas är orginalhänder.
Visarna är ej omöjliga att hitta men kräver arbete, men det viktiga är att det berättar att klockan någon gång har varit med om en olycka och någon arbetat på den.
Därför bör du kolla alla delar då det kan vara andra arbeten som ej är lika synliga.Värde är något som jag ej är kapabel till att bedöma då Heuer rör sig i snabb takt och det finns andra forumdeltagare som har bättre koll.
Tittar du på tavelskadorna så kan en del av de uppstått när glaset gick.
Ovanlig klocka som har charm

Så din uppfattning är att boett och tavla är original, men att visarna är utbytta? Har du sett den här modellen från Heuer tidigare? Jag har googlat runt lite grand, men inte hittat ett dugg.
 

Kamelen

Cartier
Så din uppfattning är att boett och tavla är original, men att visarna är utbytta? Har du sett den här modellen från Heuer tidigare? Jag har googlat runt lite grand, men inte hittat ett dugg.

Hej såg inlägget och noterade att visarna ej är korrekta påpekade detta och trådskaparen frågade vad jag baserade mitt uttalande på och förtydligade vad jag menade.
Min rekommendation var att titta noga på alla delar.
Utrycker mig kanske oklart men kan ej finna underlag till att jag kommenterat boett och tavla men däremot rekommenderat trådskapare att titta noga på uret.
Har ej fördjupat mig i detta men du får gärna förklara hur du kom fram till att jag kommenterat boett och tavla.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej såg inlägget och noterade att visarna ej är korrekta påpekade detta och trådskaparen frågade vad jag baserade mitt uttalande på och förtydligade vad jag menade.
Min rekommendation var att titta noga på alla delar.
Utrycker mig kanske oklart men kan ej finna underlag till att jag kommenterat boett och tavla men däremot rekommenderat trådskapare att titta noga på uret.
Har ej fördjupat mig i detta men du får gärna förklara hur du kom fram till att jag kommenterat boett och tavla.
tack för info och att NI ALLA tog er tid, uppskattar all support.
 

Btotheb

Omega
Hej såg inlägget och noterade att visarna ej är korrekta påpekade detta och trådskaparen frågade vad jag baserade mitt uttalande på och förtydligade vad jag menade.
Min rekommendation var att titta noga på alla delar.
Utrycker mig kanske oklart men kan ej finna underlag till att jag kommenterat boett och tavla men däremot rekommenderat trådskapare att titta noga på uret.
Har ej fördjupat mig i detta men du får gärna förklara hur du kom fram till att jag kommenterat boett och tavla.

Därav min undran, och av vad du citerat framgår också att det är en fråga och inte ett påstående.

Att visarna är fel och att man bör se närmare på delar som inte är lika synliga tolkade jag som att de delar som syns klart och tydligt (som till exempel tavla och boett) får tummen upp. Det kanske var att hoppa till förhastade slutsatser.

Men då kvarstår ju fortfarande knäckfrågan, huruvida Heuer någonsin producerat en sådan referens.
 

Kamelen

Cartier
Hej
Missade frågetecknet!
Det enda sättet att att få svar på din fråga är att be om kompletterande foton på boett och maskin då Heuer köpte Leonidas under denna tidsperiod.
 

Btotheb

Omega
Hej
Missade frågetecknet!
Det enda sättet att att få svar på din fråga är att be om kompletterande foton på boett och maskin då Heuer köpte Leonidas under denna tidsperiod.

Japp, hur går det egentligen med bilderna på verket? Min uppfattning fram till motsatsen är bevisad blir dock att det är en Leonidas där logon blivit ersatt med Heuer i syfte att tjäna en extra hacka. Tror att den här modellen är från mitten av 50-talet och således från 5-10 år innan Heuer och Leonidas började sitt samarbete. Hade inte lagt några pengar på den utan ytterligare bevis på att modellen existerat såsom att hitta andra klockor eller exempelvis gamla katalogbilder.
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Japp, hur går det egentligen med bilderna på verket? Min uppfattning fram till motsatsen är bevisad blir dock att det är en Leonidas där logon blivit ersatt med Heuer i syfte att tjäna en extra hacka. Tror att den här modellen är från mitten av 50-talet och således från 5-10 år innan Heuer och Leonidas började sitt samarbete. Hade inte lagt några pengar på den utan ytterligare bevis på att modellen existerat såsom att hitta andra klockor eller exempelvis gamla katalogbilder.
Hej, inte fått några bilder på verk än men inte prioritet just nu. Har mkt på jobb etc och gjort några andra mer prio inköp. Var mest nyfiken på denna då jag inte kunde så mycket samt att jag fick ett riktat erbjudande. Uppskattar all hjälp och kommentarer.
 
Topp