• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hey there big spenders - tillåt mig tipsa om lite alternativ till PP

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Utom att Lange fuskar i stensättningen i sina verk så är de bra.
Annars om man vill ha högst kvalité, oavset peng så finns det endast två företag, eller snarare urmakare.
Philippe Dufour, eller det jag lagt pengarna på som Engelsman; Roger W Smith.

Vet du inte vad det är?
Google is your friend, prepare to be amazed.

Hehe! Philippe Dufour räcker det ju inte ens om du har slantarna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att titta lite utanför ramarna (våga vägra Daydate! osv) är förstås positivt men samtliga förutom Vacheron Constantin Jubile 1755 såg ju på riktigt ut som nånting ett barn designat.
 

Oddset

Cartier
Vad
Utom att Lange fuskar i stensättningen i sina verk så är de bra.
Annars om man vill ha högst kvalité, oavset peng så finns det endast två företag, eller snarare urmakare.
Philippe Dufour, eller det jag lagt pengarna på som Engelsman; Roger W Smith.

Vet du inte vad det är?
Google is your friend, prepare to be amazed.


Vadå fusk? Har sett den kommentaren innan, men vad avses?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Utom att Lange fuskar i stensättningen i sina verk så är de bra.
Annars om man vill ha högst kvalité, oavset peng så finns det endast två företag, eller snarare urmakare.
Philippe Dufour, eller det jag lagt pengarna på som Engelsman; Roger W Smith.

Vet du inte vad det är?
Google is your friend, prepare to be amazed.

Jaja och därför hänger du på KS.

Tack för tipset I will call Roger i morgon.
 
Jaja och därför hänger du på KS.

Tack för tipset I will call Roger i morgon.


Vad syfter du på nu?
Roger W Smith har kanske den högsta kvalité i sina klockor och verk i världen, sen är stilen en smaksak.

Att Lange "fuskar" är att de använder sig av en enklare och billigare metod att fästa de syntetiska rubinerna, vilket jag anser är fel i en klocka för den pengen.
 

emilarne

Cartier
Vad syfter du på nu?
Roger W Smith har kanske den högsta kvalité i sina klockor och verk i världen, sen är stilen en smaksak.

Att Lange "fuskar" är att de använder sig av en enklare och billigare metod att fästa de syntetiska rubinerna, vilket jag anser är fel i en klocka för den pengen.

Hur skiljer sig Langes juvelfastsättningsmetod mot t.ex. Pateks?
MVH
/Nyfiken
 
Hur skiljer sig Langes juvelfastsättningsmetod mot t.ex. Pateks?
MVH
/Nyfiken


Studera skillnaden mellan fästet av de syntetiska rubinerna i dessa två bilder.

Patek-Philippe-Chronograph-Perpetual-Calendar-Blue-5270G-7.jpeg



a-lange-sohne-caliber-l095-1-movement.jpg




Kan vara svårt att förstå vilken skillnad detta har/hur man tycker om detta om man inte är insatt i verk samt hur de fungerar.
Den klassiska lösningen som de främsta verken i världen använder är den som visas på första bilden.
Den alternativa är den andra bilden, där en "kopp" (För att förklara det för icke-urmakarstuderande/ovanligt insatta i verkdelar) är fastskruvad, istället för att stenen i sig är satt direkt i verkbottnen.
 

par

Patek
2-Faktor
Övervägde själv Lange 1an tycker den är jäkligt snygg med vit tavla. Sen tror jag marknaden för beggade klockor(ej vintage) för 200-400 tusen är ganska liten i Sverige. Finns flera anlednngar varav en är att det givetvis är en fantastisk känsla att köpa något nytt och när du ändå är i de summorna känns det nog viktigt. Sen är det klart att det kan kännas som en större trygghet att köpa en Patek än ett udda märke för mycket pengar precis som du kanske köper en Porsche istället för en TVR som känns mer oprövat och svårservat:)

Jag köpte själv en Blancpain för ett tag sedan vilket får anses som ganska udda(De tillverkar om jag minns rätt lägre volymer än PP tex) men när den strulade och jag fick höra servicetider så blev avsmaken bitter.
 

emilarne

Cartier
Studera skillnaden mellan fästet av de syntetiska rubinerna i dessa två bilder.

Patek-Philippe-Chronograph-Perpetual-Calendar-Blue-5270G-7.jpeg



a-lange-sohne-caliber-l095-1-movement.jpg




Kan vara svårt att förstå vilken skillnad detta har/hur man tycker om detta om man inte är insatt i verk samt hur de fungerar.
Den klassiska lösningen som de främsta verken i världen använder är den som visas på första bilden.
Den alternativa är den andra bilden, där en "kopp" (För att förklara det för icke-urmakarstuderande/ovanligt insatta i verkdelar) är fastskruvad, istället för att stenen i sig är satt direkt i verkbottnen.

Ok då förstår jag vad du menar. Trodde det var så man "ska" göra efter att ha sett denna youtube-serie där Roger w. smith verkar förespråka det ganska ivrigt.


Vet inte vilket del det var i men länkar första så finns resten som föreslagna..
 

Oddset

Cartier
Ok då förstår jag vad du menar. Trodde det var så man "ska" göra efter att ha sett denna youtube-serie där Roger w. smith verkar förespråka det ganska ivrigt.


Vet inte vilket del det var i men länkar första så finns resten som föreslagna..

Ping China - Kan du reda ut det här? Verken har ju helt olika uppbyggnad så jag förstår inte det konstiga med att använda en annan metod...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Studera skillnaden mellan fästet av de syntetiska rubinerna i dessa två bilder.

Kan vara svårt att förstå vilken skillnad detta har/hur man tycker om detta om man inte är insatt i verk samt hur de fungerar.
Den klassiska lösningen som de främsta verken i världen använder är den som visas på första bilden.
Den alternativa är den andra bilden, där en "kopp" (För att förklara det för icke-urmakarstuderande/ovanligt insatta i verkdelar) är fastskruvad, istället för att stenen i sig är satt direkt i verkbottnen.

Vad är skillnaden i funktion då? att det går att byta de fastskruvade lite lättare när rubinen är utsliten efter 100 år? :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vi kan väl fråga Feskarn och par401 hur "lite" research dem la ned..

Sen är det också så att du missar en viktig detalj. VC säljs av Nymans Ur och otroligt många användare här bojkottar den aktören pga dess ägare som varit inblandad i inte bara en utan flera fall av sexuella trakasserier och till och med våldtäkt. Finns flera här som bojkottar den aktören och istället väljer att handla på Rob Engström som också är forumsponsor.

Tror det är möjligt att VC skulle ha fler anhängare om dem inte hade Nymans som AD. Tyvärr.


Blev det någon dom?
 

leicaphile

Panerai
Vad syfter du på nu?
Roger W Smith har kanske den högsta kvalité i sina klockor och verk i världen, sen är stilen en smaksak.

Att Lange "fuskar" är att de använder sig av en enklare och billigare metod att fästa de syntetiska rubinerna, vilket jag anser är fel i en klocka för den pengen.

Öh, är det inte så att chatons är _dyrare_ att använda? På vilket sätt är det "fusk"? Snarare är det väl så att de använder de för dekoration, då det är en traditionell metod att fästa rubiner som inte längre behöver användas för de syntetiska.
 

emilarne

Cartier
Ping China - Kan du reda ut det här? Verken har ju helt olika uppbyggnad så jag förstår inte det konstiga med att använda en annan metod...

Skulle vara kul att höra chinas syn på detta, men tänker ur ett rent instinktivt sätt att det borde vara väldigt mycket mer arbete och hantverk bakom att montera Chatons med guld"kopparna" och skruvar osv än att pressa fast juvelerna.
 

leicaphile

Panerai
Skulle vara kul att höra chinas syn på detta, men tänker ur ett rent instinktivt sätt att det borde vara väldigt mycket mer arbete och hantverk bakom att montera Chatons med guld"kopparna" och skruvar osv än att pressa fast juvelerna.

Dessutom gör det att Langes 3/4 plate ser lite spiffigare ut. :) Pressa fast juvelerna gör Seiko på klockor som kostar en femhundring så vet inte om jag skulle se det som en premium feature ;)
 

emilarne

Cartier
Dessutom gör det att Langes 3/4 plate ser lite spiffigare ut. :) Pressa fast juvelerna gör Seiko på klockor som kostar en femhundring så vet inte om jag skulle se det som en premium feature ;)

Bra poäng, tydligen är det bara ALS och independent urmakare med klockor för fantasisummor som "fuskar". Medan eta/selitta/Miyota jobbar på enligt traditionen :pompus:
 
Topp