• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High Tech vs. Tradition - Vad föredras?

Portofino

Panerai
Hej på er!

Jag tänkte slänga ut en fråga - på senare år har fler och fler klockmärken poppat upp som har gjort ett klart avsteg från det "traditionella". Märken som Richard Mille, MB&F, HYT och Urwerk till exempel. Märken som blivit mkt populära på relativt kort tid. Jag undrar lite vad andra tycker om märken som dessa? Personligen tycker jag att det är fantastiska märken och gillar kombon med high tech och ofta komplicerade urverk.

Jag minns en tid då Panerai ansågs vara STORA klockor med sina 44mm och avvikande i sin design...

Är jag ute och cyklar eller har jag stöd från flera? :)

5yo33Go.jpg


uKHkGDM.jpg


oxh0abF.jpg


PF2Gvxc.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det är bra för utvecklingen. Personligen faller denna typ av klocka mig inte i smaken men för att klockvärlden också ska utvecklas behövs dom. De mer traditionella märkena som tex Rolex tycker jag inte bidrar i lika stor utsträckning till nyskapande och att ta klockor till en ny nivå, vilket inte behöver vara något negativt. Variationen behövs den med. Men kommer inget nytt kommer det klassiska inte vara klassiskt längre.
 

Isodor

Audemars
Det är bra att det skapas nytt och haute horologie går framåt.

Tyvärr för oss vanliga dödliga ligger ju prisklassen på sådana här klockor lite utanför ramarna.

Sen, för egen del, har jag någon form av gräns när det blir liksom bara "onödigt" i slutändan och kostar shejk-pengar.

Gillar dock det som Rolex gjorde med Sky Dwellern, månadsfunktionen osv tycker jag var ett bra steg för dem.

JLC är en tillverkare jag rankar högt, men tidlös design samtidigt som urverken/funktionerna kan vara riktigt feta...
 

David

Bödeln
Jag är helt för innovation så länge den görs med stil, däremot är det ett absolut måste för mig att verket är 100% mekaniskt, hybrid-tramset från Seiko har jag ingenting till övers för.
 
  • Like
Reactions: POO

David

Bödeln
Hela vitsen med innovationer är att de ska vara banbrytande. Då måste man bryta mot vissa konventionella "regler".

Det beror helt på vad syftet är. Mekaniska armbandsur som koncept är helt förlegat, en Casio för en femhundring gör allt hybridverken klarar och mycket därtill. Innovationen sprang ifrån den mekaniska tekniken redan för 40 år sedan, det är mekaniken som sådan som intresserar mig, inte vad man eventuellt kan åstadkomma genom lägga till elektronik.
 

_jonte

Patek
Jag gillar high-tech oavsett tidsperiod. Tex när quartz, stämgaffel osv var banbrytande på (60)70-talet var det high-tech. Gillar sånt mycket! Dagens high-tech är oftast high-end, väldigt dyrt och med spektakulär design; vilket gör det svårare (för mig) att ta till sig. HYT's teknik är väldigt häftig på pappret, men tyvärr är klockorna gräsligt fula.
 

Isodor

Audemars
Jag är helt för innovation så länge den görs med stil, däremot är det ett absolut måste för mig att verket är 100% mekaniskt, hybrid-tramset från Seiko har jag ingenting till övers för.

149x238.png


När får du hem denna nu då David?

Har nämligen listat ut att det är denna du beställt..
 

Mr Chance

Kalmar
På ett tekniskt och/eller teoretiskt plan kan det vara kul. Men de ser ju för jävliga ut och är inget jag skulle vilja bära. Imho. ;)
 

P-A

Sir Spamalot
Det är bra att det händer saker, som många skriver här.

Men de modellerna som visats här är för extrema för min smak.
Jag har hellre en sub istället för någon av dem...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är helt för innovation så länge den görs med stil, däremot är det ett absolut måste för mig att verket är 100% mekaniskt, hybrid-tramset från Seiko har jag ingenting till övers för.
Elektronik eller inte, jag skulle nog säga att Spring drive är 95% mekaniskt och 5 procent elektroniskt... Eller kanske t.o.m. 97%vs3% då det bara rör sig om nanowatt i ström...

Den som kallar denna teknologi osofistikerad ljuger för sig själv...

 

Portofino

Panerai
Det handlar ju inte bara om materialval, i mångt och mycket handlar det om att föra urmakarkonsten framåt. Eller åtminstone utmana den. Därför gillar jag de ovanstående.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyvärr ofta rätt fula, asymmetriska och obärbara. Luktar lite oljepengar, custom lambos och näsgodis. Men om de var i lite sundare storlekar och något gjorde mig ekonomisk oberoende så är jag på!
 

David

Bödeln

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Säkert roligare live än på bild. Inget jag skulle bära. Kanske om jag var snuskigt rik och ville impa på polarna.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nepp, inte ens nära.



Spring Drive är lite som en Facit-räknare från 1954 med en digital display. Fullständigt meningslös.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB
SD utvecklades i första hand för att reducera slitaget i urverket, och därmed förlänga serviceintervallerna ganska ordentligt... En jämnare och mera exakt tidsgång är ju ett annat resultat av det här.

Så SD har flera funktioner/syften...

Co Axial och Spring drive har utvecklats av samma syften men på olika sätt... Sen kan ju alla ha olika åsikter om det...
 
Topp