• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hirsch Deployment Buckle (Clasp) Riskabelt?

F

frazie

Guest
Har precis fått hem ett enkelt vikspänne från Hirsch.
Har likaså monterat detsamma på siliconarmbandet från Tissot och allting passade perfekt.

Har dock ett problem, upplever själva snäpplåset som mkt osäkert, man behöver knappt dra upp
det för att öppna spärren som låser, ska det vara så? är det kanske bättre att beställa ett dubbellås
med två tryckknappar som öppnar upp låset?

Har likaså monterat detsamma på siliconarmbandet från Tissot och allting passade perfekt.

Har dock ett problem, upplever själva snäpplåset som mkt osäkert, man behöver knappt dra upp
det för att öppna spärren som låser, ska det vara så? är det kanske bättre att beställa ett dubbellås

Ja de där är kass enligt min mening, känns inte alls OK. Leta upp bättre grejer är mitt råd!

OSäkert? Det verkar ju sitt riktigt bra?

Kan det vara så att bandet är lite för tjockt för viklåset? Så att det inte låser ordentligt?

Watchobsession säljer två modeller av Hirsch viklås, så man kan anpassa till armband.
https://www.watchobsession.co.uk/collections/buckles-deployments
klicka in och välj höjd

Ja de där är kass enligt min mening, känns inte alls OK. Leta upp bättre grejer är mitt råd!

Watchobsession säljer två modeller av Hirsch viklås, så man kan anpassa till armband.
klicka in och välj höjd

Bandet i gummi är inte för tjockt då det finns en marginal i höjd med ca 1-2 mm. (snarare för mkt utrymme)
Det är själva snäpp låset som är för lätt öppnat, och det finns ingenting att justera, samt inga små metall kulor
som spänner åt låset (haken) mot metallen. detta lär nog slitas ut på nolltid. Har beställt det större dubbla Hirsch Deployment buckle.
Får hoppas det fungerar lite bättre eftersom det har två styck tryckknappar som öppnar upp låset.

Bandet i gummi är inte för tjockt då det finns en marginal i höjd med ca 1-2 mm. (snarare för mkt utrymme)
Det är själva snäpp låset som är för lätt öppnat, och det finns ingenting att justera, samt inga små metall kulor
som spänner åt låset (haken) mot metallen. detta lär nog slitas ut på nolltid. Har beställt det större dubbla Hirsch Deployment buckle.
Får hoppas det fungerar lite bättre eftersom det har två styck tryckknappar som öppnar upp låset.
Är det detta lås du beställt?
99A26109-783C-486D-A7CA-AC22E4C67B34.jpeg

Köpte det för ca 1 år sedan. Gillar det inte alls. Känns riktigt billigt. Har för mig att jag betalade ca 700:- Ska inte säga att det öppnas av sig själv men den allmänna kvalitetskänslan är inte något vidare. Bytte tillbaka till det vanliga spännet efter bara någon dag.

Är det detta lås du beställt?
99A26109-783C-486D-A7CA-AC22E4C67B34.jpeg

Köpte det för ca 1 år sedan. Gillar det inte alls. Känns riktigt billigt. Har för mig att jag betalade ca 700:- Ska inte säga att det öppnas av sig själv men den allmänna kvalitetskänslan är inte något vidare. Bytte tillbaka till det vanliga spännet efter bara någon dag.

Vad trist att höra, jag har precis beställt ett likadant Hirsch spänne då jag är ute efter versionen med knappar som öppnar upp låset, mitt befintliga lås saknar
knappar, inte bra alls. Hur upplever du att fjäderpinnen är ersatt med två långa skruvar?

Vad trist att höra, jag har precis beställt ett likadant Hirsch spänne då jag är ute efter versionen med knappar som öppnar upp låset, mitt befintliga lås saknar
knappar, inte bra alls. Hur upplever du att fjäderpinnen är ersatt med två långa skruvar?
Har använt det lite för lite för att göra någon bra bedömning men det känns inte som den konstruktionen ska vara något problem. Teoretiskt skulle ju skruven kunna lossna såklart men inget jag upplevt. Mina största problem va att det kändes ganska lätt och rasslig samt att det är lite för tjockt under själva bandet om du förstår hur jag menar. Det kan säkert bero lite på vilket band man har också. Jag hade det på ett Hirsch Arne. Kan sätta på det igen lite senare ikväll och se om det går att fånga på bild. Hoppas det bara är min personliga preferens och att du blir nöjd.

klicka in och välj höjd

Hoppsan, när jag beställde mitt viklås från Hirsch så var det endast möjligt att väja bredd: 18, 20, 22mm.
Visste inte om att det likaså var möjligt att välja höjd också. mitt befintliga gummiband är 3mm tjockt och det finns gott om
utrymme där gummibandet sitter placerat/låst med metallpinnen som går in i armbandshålet, men med lite otur så är det fullt möjligt
att bandet hakar ur från metallpinnen som inte alls bottnar uppåt i själva stängningen.

Jag kom faktiskt inte ihåg om jag någonsin fick frågan om höjd eller tjocklek. Köpte i butik men fick inte se själva låset då det va beställningsvara. Här är bilder som ska illustrera vad jag menade tidigare.
269117B4-06F6-47B4-A44F-D68ED488D9F6.jpeg

61741EFE-F03A-41C3-A520-0706C231FD4E.jpeg

Vad hygglig att du ordnat fram bilder på Hirsch låset, jag tycker det ser riktigt bra ut, fast precis som du själv nämner så bygger det lite mkt på höjden. Undrar om det sluter 100% tätt i den delen där armbandet med alla justerings hålen trycks in, undrar likaså om den lilla metallpinnen som låser bandet sluter tätt mot överdelen i metall som avslutningsvis viks över och låser fast.

På mitt enkla Hirsch lås är glipan så stor mellan metallpinne o överdel att armbandet riskerar
att glida över metallpinnen och lossna, det finns säkert en 1,5mm stor glipa. Har funderat på att montera dit en passande liten gummibit för att minimera spelutrymmet.

Jag upplever inte att det ska vara någon risk att bander lossnar. Beror nog lite på hur tjockt och styvt bandet är samt hur små hålen är i själva bandet.

Tillbaka
Topp