• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Niclas

Omega
Tänkte vi kan avhandla bra träningslurar i denna tråden. Ambitionen är att vi ska slippa köpa skräp för dyra pengar och istället få subjektiva omdömen från brukare istället.
Så har du erfarenheter av trådlösa in-ears eller trådlösa hörlurar så kom med och hissa och dissa.

Själv tränar jag 4 dagar i veckan på gym varav ca 50% cardio i form av löpning/crosstrainer. Alltså inga pass.
Musiken jag lyssnar på är allt i mellan Diana Krall till Dream teater med en bitrate runt 320kBit/s. Som gammal hifinörd dras jag till en neutral ljudbild.
Bemärk att jag hanterar mina prylar med omsorg och inte sällan ser dem ut att vara i nyskick när dem fasas ut.

Jag börjar med mina erfarenheter med 3 stycken blåtands in-ears : Plantronics backbeat go 2, Jabra ROX sport och Jaybird X2.

Plantronicslurarna var dem första blåtandlurarna jag köpte och dem användes varannan dag i ca 2 år. Lurarna levererades med en liten väska som fungerar som en powerbank. Praktiskt då lurarnas batteri inte håller speciellt lång tid. Ljudmässigt är dessa riktigt bra. Inte direkt lägsta basen men ett klart och tydlig ljudbild för att vara trådlöst. Billigast i sällskapet med en prislapp på dryga 700:-
Dessa lurarna har riktigt bra räckvidd och enda direkta ( med ack så viktiga ) nackdelen är passformen på lurarna. Hade ett smärre helsike att ha propparna kvar i öronen. Provade att ha sladden båda framför halsen & bakom nacken men lurarna åkte ut ideligen så fort jag vände mig eller tog i.
Slutligen hängde jag dem bak nacken och drog kablarna över öronen och då funkade det riktigt bra. Ja, jag fick trycka till dem i öronen var tionde minut, men det fungerade utan större knas och det uppvägdes lätt av att slippa bära med sig telefonen hela tiden.
Strulet började när jag skulle uppgradera. Jag köpte ett par av Beats powerbeats 2 för ca 1400:- och dem satt betydligt bättre på öronen. Inte helt 100 då jag fick trycka till dem då och då, men inte i lika hög utsträckning som med Plantronicsen.
Hur lät dem då ? Nja, annorlunda än dem förra, men inte hifiklass precis. Ungefär lika bra räckvidd och dem såg riktigt rejäla ut. Bemärk ordet såg, för kvalitetsmässigt var dem katastrof.
Redan andra dagen dem användes glappade den ena högtalaren. Dem var ju köpta på den lokala Applestore så jag gick dit och bytte ut dem mot en ny, obruten förpackning.
Döm av min förvåning när det redan satt gummiproppar monterade när jag öppnade förpackningen. Det satt det inte när jag köpte första paret… Man kan ju undra vart alla återköpslurar hamnar då Apple knappast har någon REA-låda med nersatt pris. Nåväl, spekulation, men att bara tanken dök upp är ett tecken.
Tänkte inte mer på det förrän jag fick samma strul med dessa lurarna också som resulterade i återköp.

Nästa lurar som inhandlades var Jabra ROX sport, som prismässigt ligger runt lusentappen. Sitter inte lika bra i öronen som Beatsen men betydligt bättre än Plantronicsen. Ljudmässigt stavas bas. Burkigt och med avrullad topp ligger dem långt efter dem övriga om man inte är beroende av bas, för det kan dem verkligen leverera. Jabra arbetar helst via Dolby digital så jag flyttade över låtar till deras app med samma upplösning som jag tidigare använt.
Räckvidden var nu som bortblåst, jag fick börja ha telefonen med mig till varje redskap på gymmet. Men, efter några gångers användning så började dem byta låtar av sig själv. Mao när sportlurarna blev svettiga ballade dem helt enkelt ut. Efter någon vecka och otaliga fabriksresets så bara dog dem och vägrade svara på kommando.
Tack vare en bra kundtjänst så skickades nya till mig. Under väntetiden så hade mina gamla Plantronics fått komma in i värmen igen och skall sanningen fram så låg utbyteslurarna i några månader innan jag packade upp dem.
Dem nya lät precis som dem gamla och tyvärr var det samma dåliga räckvidd och tyvärr också samma dåliga kvalitet. När träningen är över går det överhuvudtaget inte att stänga av lurarna utan dem får ligga igång tills batteriet är dött och då går det att använda dem igen efter laddning.

Efter allt strul så styrde jag kosan mot Jaybirds senaste X2 för runt 1700:- som utlovar livstids svettgaranti. Kvalitetsmässigt kändes dessa bra och passformen funkar faktiskt kanon till mina hörselgångar. Räckvidden är minst lika bra som Plantronics men ljudbilden är lite för laid back sett till priset. Inte för att dem gör bort sig alls men basen är inte dess styrka.
Kvalitetsmässigt återstår att se men hittills har det inte varit några som helst problem med lurarna.

Revidering 24/10 : Nu har det gått några veckor och Jaybird X2 har verkligen visat sig vara ett par kanonlurar. har inget alls negativt att säga om dem. Behöver inte justera alls under löpning och basen som var lite stram, behövde bara en liten justering med andra pluggar. X2 levereras med 3 strl siliconpluggar samt 3 set med annat material som dämpar bakgrundsljud effektivt och därmed släpper fram basen bra.
Mottagningen är jag positivt överraskad över. Kan bara rekommendera dessa och vill man spara så finns föregångaren X för dryga tusenlappen istället för 1700 som X2 ligger på.


Slutsatsen efter ovanstående är att det troligtvis inte går att göra in-ears som passar alla öron. Likaså är ljudbilderna olika men viktigast av allt är att dem skall fungera till sitt ändamål.

Prismässigt anser jag inte att man får mer välljud för pengarna när man dubblerar prislappen men bättre ergonomi.
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Är ingen audiofil direkt men uppskattar givetvis bra ljud. Köpte för över ett år sen ett par Philips SHB9150 då jag snabbt behövde ett par trådlösa och de har hängt med sedan dess. Tappat & slagit i de ett flertal gånger och är faktiskt förvånad att de fortfarande fungerar felfritt, så jag är nöjd och har inte ens kollat på några andra lurar.

Använder de främst på gymmet och vid konditionsträning så det har blivit riktigt svettiga vid tillfällen men det är bara att torka av och fortsätta. Ett extra plus är micro-usb laddningen då jag även har det på telefonen så slipper man två olika laddningskablar.
 

Niclas

Omega
Skulle jag köpa on-ears skulle jag provat Sennheisers hopfällbara.
Har provat dem en gång, dock för kort tid och inte min ljudkälla för att ge nån bra input.

Är man riktigt kräsen med ljudet så är det sladd som gäller. Ultimate Ears & Etymotic kostar ju en slant och jag vet inte hur svettåliga dem är.
Annars tycker jag att Sennheisers trånade lurar är trevliga. Dem modellerna som hade en bygel och kevlarsladd är vattentät och låg på en dryg femhundring.
 

Johe

Omega
Köpte ett par såna här i våras:
http://www.sony.se/electronics/walkman/nwz-ws610-series
Fast versionen utan bluetooth, så just Bluetooth-kopplingen kan jag inte recensera. Min version har 8 gb lagring och jag kör gamla klassiska mp3-filer, lyssnar ändå mest på musik som inte finns hos streamingtjänsterna och telefonen har jag aldrig med när jag tränar.

Tränar alltid med musik och avverkade i snitt 2 par hörlurar per år förut. Antingen svettades jag sönder dem trots vattentäthet eller så nöttes kablarna av och började glappa. Men sedan jag köpte dessa är jag grymt nöjd. Ljudet är riktigt klart och bra, de sitter superskönt på huvudet så jag glömmer bort att jag har dem på, känns inte alls. De isolerar helt tyst så man hör knappt folk även om man inte har musik på. Batteritiden ska vara 10-12 timmar tror jag, jag har kört dem kanske 6 timmar under en tågresa utan problem iaf. Inga problem med kablar, byggkvaliten verkar bra än så länge iaf och jag har till och med simmat med dem på, så de håller vad de lovar. Användarvänliga är de också, har ett riktigt smart system som gör att jag inte saknar display alls. Mycket lättare att hitta rätt låt under löppasset utan att behöva stanna än när man måste kolla ner på displayen.

Kunde inte vara mer nöjd, de har överträffat mina förväntningar på alla plan. Det enda jag inte riktigt vet nåt om ännu är ju hållbarheten men hittills har det inte varit några problem. Och Bluetooth-kopplingen kan jag så klart inte säga så mycket om heller.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Skulle jag köpa on-ears skulle jag provat Sennheisers hopfällbara.
Har provat dem en gång, dock för kort tid och inte min ljudkälla för att ge nån bra input.

Är man riktigt kräsen med ljudet så är det sladd som gäller. Ultimate Ears & Etymotic kostar ju en slant och jag vet inte hur svettåliga dem är.
Annars tycker jag att Sennheisers trånade lurar är trevliga. Dem modellerna som hade en bygel och kevlarsladd är vattentät och låg på en dryg femhundring.
Beats nya ska ju vara bra. Seriöst alltså, läst recensioner av dom. Inte den skiten som dom spottat ut förut. Ska se om jag kommer på vad dom heter.

edit: http://www.innerfidelity.com/content/time-rethink-beats-solo2-excellent#P3WwwExr1QcjLjbM.97
 

joca

Patek
2-Faktor
Har testat Plantronics backbeat fit och tyckte de satt riktigt bra. Funderar på att köpa ett par faktiskt :)
 

Kairo

Panerai
Håller med. På Ipodens dagar köpte jag polarnas Iphonelurar för struntsummor då alla hatade ljudet. Alla utom vi två då :cigar:.
Ljudet är inte så jäkla dåligt i senaste generationen. Tycker faktiskt det är bra bas. Känns onödigt att lägga 2k på ett par lurar man ska svettas som en idiot i. Dessutom är det skönare att träna utan ljud rakt in i öronen.
 

Anton

Omega
Köpte ett par Jays in ear för några år sedan när jag hade ruttnat på att Iphone lurarna ramlade ur vid varje övning på gymmet och var helt omöjlig när man väl skulle springa. Jaysen hade bra ljud satt fast under gymmet, jag var väldigt nöjd! Tills det var dags för deffperiod och jag klev på helvetesbandet igen för cardio. Då jag svettas en del så bytte jag 3-4 par på kort tid eftersom dom inte tålde väta och började glappa. Mitt under träning på kaloriunderskott slet jag av sladden pga plötslig ilska...
Betyg bra ljud men inget för den som ska ägna sig åt allt för blöta aktiviteter.
Har nu ett par wireless hörlurar från Beats vilka sitter fast bra även vid löpning och bra ljud priset är väl värt det för att få ha ett par Beats antar jag (faller för marknadsföringsknep).
 

Osclat

Cartier
image.jpg
image.jpg
Hissar dessa lätt, fruktansvärt bra ljud och sitter riktigt bra på skallen. Skönt att inte behöva sladden när man tränar då batteriet räcker ca 13 timmar på en laddning. Priset för trådlösa ligger på cirka 1900 riksdaler
 

Niclas

Omega
- Aldrig hört talas om dem. Är dem tätslutande eller släpper dem in bakgrundsljud ?
Spännande med nya bekantskaper :)
 

Osclat

Cartier
Väldigt tätslutande och har en väldigt bra bas, värda pengarna utan tvekan. Mycket bättre än Beats by dre och hörlurar i prisklassen snäppet över dessa.
 

Niclas

Omega
Beats är ju tacksamma att köpa då Applebutikerna har öppet köp med "no questions asked".

Jag tror inte att en "audiofil" har samma ljudideal som mängden då dem flesta ljudnördar snöar in på hela kedjan, dvs ljudkälla, hörlursförstärkare, kablar och lurar.
Det ljudet är ganska långt ifrån mp3 via mobilen som dem flesta av oss använder i vår vardag.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Köpte Jabra Move wireless främst för att det är sjukt snygga, minimalistisk design och stilrena. Bra ljud var det också. Känns mer gedignare än mina Philips SHB1150 som mestadels är plast. Bra köp för ~700kr.
2790725.jpg
 

Wemb

Cartier
Nån som testat Urban ears plattan adv wireless vid träning/löpning?
Eftersom att de inte är IP-klassade så skulle jag inte köra på dem, inte på Jabra Move heller...
Det finns relativt många träningshörlurar med IPX4 som är trådlösa, både in-ear samt on-ear.

in-ear
- Urbanista Boston, rek 699sek
- Jaybird X2, rek 1690sek
- Jabra Pulse, rek 1790sek

On-ear
- Monster iSport Freedom, rek 1990sek
 

Ebbot

Cartier
Eftersom att de inte är IP-klassade så skulle jag inte köra på dem, inte på Jabra Move heller...
Det finns relativt många träningshörlurar med IPX4 som är trådlösa, både in-ear samt on-ear.

in-ear
- Urbanista Boston, rek 699sek
- Jaybird X2, rek 1690sek
- Jabra Pulse, rek 1790sek

On-ear
- Monster iSport Freedom, rek 1990sek

sant men jag undrar hur mycket det gör. Körde med ett par WESC lurar för 300 spänn i typ 2 år och gick hur bra som helst. Men visst, kanske inte använda i ösregn.

in ear har jag gett upp- har ett par Bose med sladd som är grymma men lurar med BT har en benägenhet att bli för stora..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Eftersom att de inte är IP-klassade så skulle jag inte köra på dem, inte på Jabra Move heller...
Det finns relativt många träningshörlurar med IPX4 som är trådlösa, både in-ear samt on-ear.
Lugn, det är inte så att du ska bada med lurarna.. Fungerar utmärkt till träning m.m. Kört över en timmes svettiga cardio-pass utan någon som helst påverkan på dem. Bara för att en klocka är tryckt till 50m så betyder det inte att du inte kan bada med den, tex...
 

Wemb

Cartier
Lugn, det är inte så att du ska bada med lurarna.. Fungerar utmärkt till träning m.m. Kört över en timmes svettiga cardio-pass utan någon som helst påverkan på dem. Bara för att en klocka är tryckt till 50m så betyder det inte att du inte kan bada med den, tex...
Nu råkar jag sitta som CPO på ett av företagen och kan därav inte annat än betona vikten av träningslurar för just träning.
IP-certifieringen finns av en anledning och jag själv skulle tycka att det är tråkigt om ett par nyköpta hörlurar för x-antal hundra kronor går sönder pga svett.
Det täcks inte av garanti och det är frustrerande att ett par hörlurar går sönder under ett träningspass.

Det sagt - Många hörlurar klarar av regn, svett och hård träning utan att vara klassade för det och det finns fåtalet träningshörlurar som tilltalar mig rent utseendemässigt.
Dock är jag prylnörd och ser varje nischad produkt som ytterligare något jag behöver ha...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag var precis på branchmässa och kunde rätt snabbt konstatera att Jaybirds nästa släpp (Jaybird Freedom) till slut (äntligen!) kommer döda den trådade in-ear-hörluren. De sista invändningarna är borta, nu är det bara sladdlöst som gäller.
 
20160521_131628.jpg

Bästa köpet jag gjort på länge. Bekväma, grymt ljud och och fyllig bas. Svettåliga kuddar, lätta att rengöra. Kontroll på sidan för musik/samtal.
 
Topp