• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Det ska vara kul att köpa och äga klockor. Klocksnacks medlemmar har definitivt all erfarenhet som man kan begära om klockköpet. Rekommendera AD, tillverkare och urmakare. Eller var vänlig nog att varna dina fellow klocknördar för oseriösa handlare eller urmakare som röker den vita stenen.
Samla allt här. Gärna med en tydlig rubrik så det blir lite ordning på torpet. Själv ska jag genast föregå med gott exempel hylla några och köra kalsongtricket på två skojjare.

Handlare som imponerar:

Erikssons Urhandel - Som gammal Sumpabo vore det helgerån att inte ha med dem här. Men de står helt enkelt för det bästa bemötandet jag fått som kund. Richard och Kathrin är rakt igenom supertrevliga och gör det förvånansvärt smärtfritt att tömma plånboken. Nu har jag och Richard haft möjligheten att prata ut om varför de inte säljer Glycine längre och jag får nog säga att allt är glömt och förlåtet :lol: Som kompensation för det traumat så har Richard lovat att försöka göra mig till en bättre människa och få mig att förstå Sinn. Vi blev ju aldrig kompisar jag och den där U1:an. Dessutom är Richard en av de där hedersknyfflarna som väljer att stödja Passarounden vilket är stort i sig. Men framför allt finns de alltid i mitt hjärta efter att ha köpt min första Glycine Incursore där.

Engströms i Jönköping - Ja det bådar inte gott när man är bjuden på sin lokala klockhandlares 40-årsfest. Hu, vad dyrt det är att kvalificera sig för det. Nåja, sedan har vi iofs hoppat fallskärm och mellan barer ihop sedan ett slag tillbaka. MEN det här är en riktigt, riktigt bra urhandel. Rolex, IWC, Tag Heuer, Oris, Certina, Tissot, diverse modeklockor och Omega. Bra utbud, fina butiker, topp bemötande och han brukar kunna ordna fram riktigt knöliga saker. Be honom å berätta om Daytonan med urtavla i månsten. En höjdare. Men läcker en enda fyllehistoria ut från hoppklubben så åker han bort bums från denna lista.
Även här har vi en idog Passaround supporter som därmed förtjänar allas kärlek och respekt.

Hukes - Mycket, mycket trevliga. Ångrar alla köp av Fortis som inte gjordes via dem. En av få handlare som verkar kunna hålla TimeTeam i shack (se nedan). Aldrig något krångel. Alltid villiga att leta efter det där svåra och inte så lönsamma. Topphandlare helt enkelt.


Riktigt, riktigt kass handlare

Nymans Ur - Jag har jobbat med sälj och marknad alldeles för länge. Det här är ett strålande dåligt exempel på säljare. När jag sålde Lexus och Cadillac (jag var ung och behövde pengarna) lärde vi oss snabbt att aldrig tro att vi kunde se vilka som var potentiella kunder. Alla skulle bemötas på samma sätt. Och det är givetvis rätt ur alla aspekter. Det borde någon lära de här aporna. Gillar du jeans och t-shirt, vilket jag straffades för direkt, gör dig icke besvär. Skulle ställas på en väntelista för Panerai men han skrev nog i luften för det blev liksom aldrig min tur. Jag har nog varit i deras butik 100 gånger under årens lopp och knappt blivit tilltalad. Så FUCK YOU RIGHT BACK Nymans. Exklusivitet är inte synonymt med att vara otrevligt. Inte ens på Biiibliiioteeeksgaaatan. Dom är så pinsamt jävla dålig här. Amatörer helt enkelt. Puh, vad skönt att få det ur sig.

Fruktansvärt dålig agent

TimeTeam - Ja, de är danskar. Bara det är givetvis en tuff start. Sedan är de också revolutionerande dåliga på kundservice. För att göra en lång historia kort så tog det dem 6 månader att skicka tillbaka en satinerad Fortis som skulle ruckas och borstas. Då gick den mer fel och var blankpolerad. Mig veterligen finns inte Fortis B-42 blankpolerad. Dessutom så var de mer inne på spåret att det nog gick att vänja sig vid den nya finishen än att byta ut den kvaddade boetten. När jag svarade att den nog skulle se lite fånig ut på länken som fortfarande var borstad satinfinish så övervägde de ny klocka. Efter alla turer så fick vi fungerande klocka och kompensation. Gissa vad. Jorå, en keps och en nyckelring. Det ni. Strax efter åkte de ut från Magnussons i GBG som var inblandade i denna soppa. Line Hansen heter chefsapan och hon är inte bara kass, hon är otrevlig också. Synd för Fortis som jag gillar skarpt i övrigt. Men det här är en smula gamla uppgifter så förhoppningsvis har Fortis ny agent. Något som tydligen varit på g ett tag.
 

max

Dancing Queen
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Eric Jajjamensan P skrev:
Riktigt, riktigt kass handlare

Nymans Ur - Jag har jobbat med sälj och marknad alldeles för länge. Det här är ett strålande dåligt exempel på säljare. När jag var sålde Lexus och Cadillac (jag var ung och behövde pengarna) lärde vi oss snabbt att aldrig tro att vi kunde se vilka som var potentiella kunder. Alla skulle bemötas på samma sätt. Och det är givetvis rätt ur alla aspekter. Det borde någon lära de här aporna. Gillar du jeans och t-shirt, vilket jag straffades för direkt, gör dig icke besvär. Skulle ställas på en väntelista för Panerai men han skrev nog i luften för det blev liksom aldrig min tur. Jag har nog varit i deras butik 100 gånger under årens lopp och knappt blivit tilltalad. Så FUCK YOU RIGHT BACK Nymans. Exklusivitet är inte synonymt med att vara otrevligt. Inte ens på Biiibliiioteeeksgaaatan. Dom är så pinsamt jävla dålig här. Amatörer helt enkelt. Puh, vad skönt att få det ur sig.

+1 på den, aldrig blivit så dåligt bemött som kund som i den butiken! Har exakt samma upplevelse som du och kommer aldrig sätta min fot där igen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

På Rob Engström är du alltid kung! Har kommit dit i allt från kortbyxor till kostym och alltid fått bra service! Måste tyvärr hålla med om Nymans. Min första Rolex skulle inhandlas där, de klargjorde att det var lång väntetid på klockan och många före så det var ingen ide att jag ens ställde mig i kö, tilläggas bör att jag bar kostym. Klockan som skulle införskaffas var den då helt nya 116710. Efter ett samtal med Rob så fick jag veta att skulle komma en efter tre veckor och att det var bara var att komma in. Ringde dem efter tre veckor och de sade att de just fått in ett par. Jag stegade in på Rob i camoshorts, converse och T-shirt, jag fick klockan och en espresso, sedan dess har jag varit Rob trogen..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Diss av Dr Watch, aka. Watchbernt, aka. Olle...

Jag skulle vilja placera Dr Watch i fullådan med tveksamt bemötande och tveksamma "originaldelar". Klipper in ett inlägg jag skrivit tidigare om ett bemötande hos denne man.

Tänkte dela med mig av hur min erfarenhet av Dr. Watch varit. Detta är givetvis bara min egen uppfattning och bygger inte på mycket hård fakta.

Jag skickade in min DD till Dr. Watch för helservice med specifikationen ingen polering, byta kronhals och glas. Inga konstigheter här till en början... Jag behöll kronan för att jag är snål. Den nya kronhalsen är kortare än den förra vilket leder till att kronan tar emot boetten istället för packningen och kronhalsen. Inte 100%, men skulle tydligen ha klarat trycktestet, dock hade jag velat bli informerad om detta och getts alternativet att även byta kronan. Så vad är anledningen till detta? Nya mått på kronorna? Fel modell, finns det olika? Tillverkad av Rolex?


Nästa punkt var glaset. Efter lite snorklande i medelhavet blev det lite väl fuktigt i boetten. Det visade sig att glaset spruckigt runt om i höjd med innerkanten på boetten som glaset sitter mot. Luftar uret så vi inte får allt för mycket mögel... Kontaktar Dr Watch och han går med på att jag skickar upp uret till Stockholm för glasbyte på garantin även om det är jag som "slagit till glaset" vilket inte är fallet. Varför spricker ett nytt glas frågar jag? Det händer ofta är ett svar. Får tillbaka uret men nu sitter fel glas toksnett på uret. Blir lite ond och frågar vad och hur man satte på detta glas? Är det verkligen rätt? Ja, det är det och det är ett lätt ingrepp att vrida glaset rätt. Skicka upp uret till mig igen var svaret. Jag gillar inte utseendet på glaset och besöker AD för att kolla upp det. Väl där är vi ense om att det är helt fel glas och är lite tveksamma om det är original? Bara spekulationer dock, men kanterna är inte lika vassa och plastfärgen är inte den samma.


SNC16328.jpg

SNC16329.jpg


För att göra grejen lite jobbigare har Dr. Watch dragit en ordentlig repa på ovansidan av ena bandhornet in mot glasringen. Oturligt nog var det på bandhornet som redan är lägre, dvs mer polerat, än de andra. Påpekar detta och säger att efter dessa misstag/misshandel är jag inte intresserad av att skicka upp den igen. Frågar även om det är originalglas som sitter på? Utan egentligen kommentera vad som hänt går Dr Watch slutligen med på att skicka ett nytt glas som jag själv sätter in. Kommer i fin originalförpackning och passar perfekt, ca. en milimeter lägre och mycket vassare i kanterna och i rätt färg.


SNC16308.jpg


Slut på olyckorna nu? Nja, när jag tar av glasringen ser jag att även detta glas är sprucket (andra glaset). Detta spär på mina egna misstankar om originaliteten... Men jag får inte av glaset? Varför? Jo, det är påklistrat! efter en del jobb är till slut nästan allt klister och glasrester avlägsnat. Får som svar att det är inga konstigheter, vi klistrar glasen. Förklaringen är att det blir tätare... Behövs det? Tveksamt...


SNC16314.jpg



Avslutar dialogen med Dr Watch genom att han säger att repan kommer åtgärdas vid tillfälle. Lamt, trisst och oengagerat. Nu har jag lagt ner en hel del tid och kraft på detta och sitter med ett bandhorn som är ännu lägre än innan då jag var tvungen att dölja repan med lite polering.

Använder sig herrn av aftermarketdelar eller varför skiljer sig måtten och varför spricker glasen?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

max skrev:
Eric Jajjamensan P skrev:
Riktigt, riktigt kass handlare

Nymans Ur - Jag har jobbat med sälj och marknad alldeles för länge. Det här är ett strålande dåligt exempel på säljare. När jag var sålde Lexus och Cadillac (jag var ung och behövde pengarna) lärde vi oss snabbt att aldrig tro att vi kunde se vilka som var potentiella kunder. Alla skulle bemötas på samma sätt. Och det är givetvis rätt ur alla aspekter. Det borde någon lära de här aporna. Gillar du jeans och t-shirt, vilket jag straffades för direkt, gör dig icke besvär. Skulle ställas på en väntelista för Panerai men han skrev nog i luften för det blev liksom aldrig min tur. Jag har nog varit i deras butik 100 gånger under årens lopp och knappt blivit tilltalad. Så FUCK YOU RIGHT BACK Nymans. Exklusivitet är inte synonymt med att vara otrevligt. Inte ens på Biiibliiioteeeksgaaatan. Dom är så pinsamt jävla dålig här. Amatörer helt enkelt. Puh, vad skönt att få det ur sig.

+1 på den, aldrig blivit så dåligt bemött som kund som i den butiken! Har exakt samma upplevelse som du och kommer aldrig sätta min fot där igen.

Kan inte annat än att hålla med, har haft lust att säga till dom att det faktiskt är vi kunder som betalar deras lön men sedan lugnat ner mig och gått, fan vet dom om vad man har för köpkraft bara för att man glider i jeans och t-shirt. När Tudor Heritage Chronon kom så var jag där och frågade om dom hade några exemplar, fick till svar att dom hade x antal men att alla var förbokade, jaha tänkte jag och satte upp mig på "listan" än idag har dom inte hört av sig och detta var över 2 år sedan, samma dag som detta utspelade sig gick jag även förbi Krons Ur som hade klockan i skylten, slog till direkt. Personalen på Krons Ur som har samma ägare är riktigt hjälpsamma och har alltid varit bra att ha och gör med. När det gäller Rolex är det Rob E som gäller i Stockholm!
 

hans

Petrus Kenicius
Re: Diss av Dr Watch, aka. Watchbernt, aka. Olle...

Aurum skrev:
Jag skulle vilja placera Dr Watch i fullådan med tveksamt bemötande och tveksamma "originaldelar". Klipper in ett inlägg jag skrivit tidigare om ett bemötande hos denne man.

Jag har också dålig erfarenhet av Dr Watch. Köpte i somras en sub av honom. När jag haft klockan i några dagar upptäcker jag att klockan inte är samma klocka som på försäljningbilderna på sajten (även en bedömning som en urmakare gör). Tyvärr är skicket något sämre i verkligheten än på bilderna. Jag påpekar detta för Dr Watch i ett telefonsamtal där han menar att han råkat lägga in gamla bilder på klockan, då han sålt den en gång tidigare. Han säger att jag kan skicka tillbaka klockan och att jag får betala 500:- för omkostnader kring återsändandet. Jag ifrågasätter kostnaden men han står på sig. Likaså är han helt ovillig att kompensera mig för misstaget han gjort med bilderna. Hursomhelst så väljer jag att behålla klockan för det är en modell jag vill ha. Efter denna historia kan jag tyvärr inte rekommendera Dr Watch som en seriös handlare.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Håller med om Nymans ur. Förvisso är jag en alldaglig skaraborgare men inte ska man känna att man är ovälkommen.

Gick till Rob Engström där var man välkommen som en gammal vän; prova, klämma fråga, inga problem. Allt med ett leende.

Dåliga i kvadrat är Pagolds ur i Skövde. Kör efter modellen "med snygga tjejer säljer vi klockor". Som aukt. på Rolex och Omega borde tjejerna kunna någonting om klockor, men icke. De kunde inte ens svara på om det var keramisk ring på nya Omega PO. En tjej där övade runristing på ett boettlock på min Tissot. En annan glömde sätta tillbaka packningen efter batteribyte på en Casio; vattendöden var ett faktum.
 

psub

Breitling
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Instämmer, Nymans är ett gäng idioter, Rob E är kungen! Dr watch är jag lite osäker på. Min bild är att han inte har så bra koll alltid som han vill ge sken av och det hade ju känts tryggare om man visste vem som var hans urmakare. Har hittat damm och fingeravtryck på insidan av glaset på klockor jag servat hos honom..
 

Skolläraren

Panerai
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jag är lite förvånad över alla dåliga recensioner om Nymans Ur. Jag var in där under sommaren för att kolla på lite olika klockor och när jag klev in kände jag först att jag var alldeles för alldagligt klädd för att få gå in där. Det bör också tilläggas att jag är vältatuerad och t-shirten gjorde ingenting för att dölja dessa uppenbara tecken på brottslighet, missbruk och allmänt dåligt uppförande! Det här, tänkte jag, ser ut som att jag rekar inför ett inbrott.

Istället för att bemötas som en andra klassens medborgare fick jag absolut lysande service där. Säljaren jag pratade med var mycket trevlig, ställde lite frågor om min Sinn som jag lät honom klämma på och informerade mig ingående om alla deras erbjudanden i form av service etc. trots att jag sa att som lärare nog måste spara ihop ett bra tag till innan jag kan köpa något från dem. När jag väl beställer en klocka igen kommer jag absolut att köpa via Nymans, och jag åker hellre ner dit igen än beställer och får den hemskickad.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jag har inte heller någon direkt dålig erfarenhet av Nymans. Godkänt, men inte mer. Det enda negativa jag upplevde var att tjejen som hjälpte mig när jag var där sist envisades med att försöka sälja på mig en Zenith. Av mycket oklar anledning.

:cool:
 
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Skolläraren skrev:
Jag är lite förvånad över alla dåliga recensioner om Nymans Ur. Jag var in där under sommaren för att kolla på lite olika klockor och när jag klev in kände jag först att jag var alldeles för alldagligt klädd för att få gå in där. Det bör också tilläggas att jag är vältatuerad och t-shirten gjorde ingenting för att dölja dessa uppenbara tecken på brottslighet, missbruk och allmänt dåligt uppförande! Det här, tänkte jag, ser ut som att jag rekar inför ett inbrott.

Istället för att bemötas som en andra klassens medborgare fick jag absolut lysande service där. Säljaren jag pratade med var mycket trevlig, ställde lite frågor om min Sinn som jag lät honom klämma på och informerade mig ingående om alla deras erbjudanden i form av service etc. trots att jag sa att som lärare nog måste spara ihop ett bra tag till innan jag kan köpa något från dem. När jag väl beställer en klocka igen kommer jag absolut att köpa via Nymans, och jag åker hellre ner dit igen än beställer och får den hemskickad.

Du vet hur det är med den passivaggresiva överklassen. Den viker sig ned sig snabbt. Åsynen av lite crime wave fick dom vanligtvis så sturska pittarna att skrumpna. Jag skulle kanske ha lite mer kåkfarartatts för att få lite service där. :D
Men tur för dig. Men en av fem är ganska usel hit rate bland klocksamlare.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Rossi skrev:
Håller med om Nymans ur. Förvisso är jag en alldaglig skaraborgare men inte ska man känna att man är ovälkommen.

Gick till Rob Engström där var man välkommen som en gammal vän; prova, klämma fråga, inga problem. Allt med ett leende.

Dåliga i kvadrat är Pagolds ur i Skövde. Kör efter modellen "med snygga tjejer säljer vi klockor". Som aukt. på Rolex och Omega borde tjejerna kunna någonting om klockor, men icke. De kunde inte ens svara på om det var keramisk ring på nya Omega PO. En tjej där övade runristing på ett boettlock på min Tissot. En annan glömde sätta tillbaka packningen efter batteribyte på en Casio; vattendöden var ett faktum.

Låter som Franks ur i sthlm... Nu ska jag inte generalisera då jag råkat ut för samma personal där alla gånger jag varit inne, men dem har då inte imponerat vad gäller kunskap.

Det är som nämndes svårt att generalisera eftersom mycket baseras på ett första intryck och villen personal man träffar. Nymans suger dock.
 

Skolläraren

Panerai
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Sensmoralen är alltså att för att få bra service på Nymans ska man se ut som Prins Daniel eller valfri karaktär från Sons of Anarchy, Sopranos eller Miami Ink. Tur att tatueringarna är permanenta (och blir fler och fler) så jag alltid kan få bra service där!

Skämt åsido: Jag får då och då blickar som tydligt säger att jag ser ohederlig och otrevlig ut just på grund av mitt val av kroppsutsmyckning. Jag är bara glad att jag inte bemöttes så på Nymans Ur.
 
Lite mer hiss kunde vara på sin plats!

Visst är personalen på Nymans arslen, men det finns ju gobitar. Jag kompletterar med två sköna lirare.

Klockia - Gute och tillika Sveriges största säljare av Certina. Handlade lite av honom via webbshoppen och hamnade sedan i direktkontakt. Ägaren heter Jens och han bangar inte på lite knöl och trubbel. Projektet då var att PVD behandla två stycken Certinor som skulle skänkas bort. Tro mig att det var strul, men Jens höll fanan högt och till slut hade jag mina svarta Certinor. Var det värt det? Absolut inte, men jag var liksom tvungen. Livet var lite för enkelt just då. Hur som haver så räds inte Jens om ni är på jakt efter Certina. Som trogen kund kan du dessutom räkna med lite gottis. Det där får ni kvalificera er för att veta mer om. Jens är själv urmakare så det brukar vara kul och lärorikt att snacka med honom

Micromy - När livet är lite för enkelt och du har tråkigt. Plötsligt får du för dig att det är dags att PVD behandla eller blästra någon trotjänare. Då vänder du dig hit. OBS klockan ska vara nedmonterad och han vill endast ha det som ska behandlas. Men min erfarenhet är mycket god.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Stjärnurmakarna Upplands Väsby

Skit butik.

Lämnade in fruns Certina för batteribyte.
Fick tillbaks den utan batteri bytt, men med hela baklocket sönderrepat.
Skällde ut kärringen och gick därifrån. Ville inte låta dom ta i den mer.
Mailade Stjärnurmakarna centralt och bad dom slänga ut butiken i Väsby ur kedjan. De svarade knappt på mitt mail.
Svaret jag fick var i stort sett "jaså"

Lämnade därefter in den hos en gammal urmakare i Hultsfred.
Han bytte ut batteriet och polerade upp den för sjuttifem spänn.
 

vekktah

Cartier
Förstår ingenting...

Själv är jag långhårig, har alltid jeans och typ svarta sneakers.

VARJE gång jag varit på Nymans har jag blivit behandlad som en miljonär.

Första gången klämde jag på DSSD och SubC men säljaren gick och hämtade en gmt, I vitguld med briljanter, ruber och safirer och slängde fram (485k) . Bara för att det var kul. Enda gången under det mötet han inte log var när jag snackade om att modda Sub-C med att plocka bort datumbubblan. haha.

Andra gången: Jag och en vän hade ett extremt trevlig samtal med den långa fagra damen med en guld-daytona som jobbar där. Det handlade om rolex och deras designutveckling. Mycket trevligt.Vi hade visserligen Rolex på armen båda två, kanske spelar det roll?

Sist jag var inne och kollade fick jag klara besked om leveranser av de nyheter jag var nyfiken på. Sen kikade jag och en kille där på min 1680 och diskuterade service och polering (nej, jag ska inte polera den). När jag torkade av den med tröjan så gav han mig en sträng blick och en putsduk. Efter detta visade han mig på klockor med prislappar långt under det jag intresserade mig för initialt. Klockrent bemötande helt enkelt.

Övriga gånger har jag bara glott men alltid blivit erbjuden hjälp.

Rob Engström. Varit inne två gånger med ett ärende. (annars bara tittat)

Första gången: så dåligt bemötande från en snorkig tjej så jag tystnade och gick

Andra gången: Betydligt trevligare kille som var väldigt intresserad av mina bekymmer att välja rätt rolex till min tjej.
Vad gäller service på klocka har jag dock blivit väl bemött där på telefon med exakta priser och besked.


Franks Ur:
Blonda Tjejen som jobbar där har lite för mycket humörsvängningar. Ena dagen är du kung andra dagen vill hon att du skall gå. Samma stil som hon kör på Wohlins där hon också står ibland. Vidare så förstår jag inte hur de kan bomma att höra av sig när man är inne och vill casha för en klocka och sen skriver upp sig på en lista för att de skall pinga vid leverans. Sen ser man klockan i skylten plötsligt. inte ok. Har varit där otaliga gånger men roligast var när jag visade henne min BC3 regulator och frågade om service, då fnyste hon: "den är ju trasig, den saknar ju timvisare" och jag bara: "eh, nej det var inget"

Wohlins: Trevligt bemötande nästan alltid. (bortsett ovan nämnda humörsvängningar) har även där lämnat uppgifter för att få svar på enkla frågor om ORIS men mail/telefonsamtal har uteblivit. Förstår inte hur de har råd att lova sånt och sen inte följa upp. Som det känns nu för mig som Oris-fan så är gråhandel eller Preppyboy alternativet. Han svarar på frågor inom 5 minuter :)
 

skarvsladden

Breitling
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Ska dra mitt strå till stacken, med mitt första inlägg på klocksnack, genom att presentera mina butiker och försäljare som jag haft kontakt med senaste året!

Mollstedts ur (Karlstad)
Har aldrig haft några bekymmer med dessa. Har fått ett bra bemötande i den allt för lilla butiken varje gång jag varit där, och det är en urmakare som håller vad den lovar. Har mest haft & göra med Klas, som är entusiastisk, kunnig och en person man känner att man kan lita på. Bra! Enda man kan känna att man saknar är de lite "finare" märkena, ex Omega, men det har sin förklaring i tidigare stölder och annat.

Klockia
Som tidigare nämnts så är Klockia gediget. Har pratat mest med Jens, både i person och över mail, och alltid fått svar på mina ibland kluriga frågor. Han kommer även med förslag och man får känslan av att "ingenting är omöjligt". Klockia har dessutom en bra webshop och en fantastisk support via mail. Även dessa, likt Mollstedts, lider dock av en något underdimensionerad butik..

Dr Watch
Inhandlade en Rolex Datejust här tidigare under hösten. Bra mailkontakt, korrekt beskriven vara och rimlig transporttid är det jag kan säga om Dr Watch. Svarar snabbt, om än kort, på mail och iallafall jag fick känslan av att det var en att lita på.Tråkigt att läsa om personer som haft dåliga erfarenheter av en person man själv känner att man kan (kommer) handla hos igen.

Summa sumarum - skulle rekommendera de tre ovanstående.
 

DrDre

Patek
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jag har haft en del kontakt med tre urmakare

Lindahls i VetlandaBra priser, trevliga på telefon och smidiga när det handlar om ETA baserade klockor. Man kan skicka klockorna till dem.

Farfars klocka i StockholmInga problem alls där heller. Om jag har något vintage icke-Rolex så är det honom jag skulle vända mig av de tre på min lista.

Dr Watch/Watch BerntJag har haft inne ca 6-7 klockor för service de senaste 3 åren. Främst Rolex. Han har även hjälpt mig att skaka fram en fabriksny urtavla till en Rolex så han har tillgång till originalprylar. Alla mina ärenden har funkat perfekt. Iom att jag bor utomlands och bara stannar lite kortare perioder när jag har i Stockholm så har han även kunnat hjälpa mig relativt fort, om man bara har kontaktat honom lite i förväg.
 
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

DrDre skrev:
Farfars klocka i StockholmInga problem alls där heller. Om jag har något vintage icke-Rolex så är det honom jag skulle vända mig av de tre på min lista.

Har hört många positiva röster om dem. Får säkert chans att bekanta oss när jag vinner mögel passarounden.
 

dinkan

Breitling
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Som Göteborgare får jag väl hissa Gastons ur. Kanontrevliga samt mycket kunnig urmakare. Har ruckat alla mina klockor (med ETA verk) till gångtid ±2 sek/dygn.Saluför också riktiga Gökur från Schwarzwald, hoar fint i köket ;)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Vill slå ett slag för ABC Werner Kock på Hornsgatan. Han har tagit hand om ett antal mögliga Omegor åt mig och alltid levererat både fort o av hög kvalitet. Delar har han gott om i lådorna.
Han har även möjlighet att serva annat.
Han är ärlig o rakt på sak.
Bara positivt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Nymans Ur
Trevligt bemötande och toppservice på min AP. Lite "fina-gatan"-syndrom men jag antar det hör till. Känner mig välkommen in oavsett om jag har trasiga jeans och t-shirt eller kostym. Skulle nog dock föredra Rob E för att serva någon av mina vintage-rollar. Nymans var bra sugen på att byta ut hela klockan senast jag tog dit något som inte hade fullt fungerande lume. :)

Rob Engström
Trevlig bra service. Verkar väldigt kompetenta på Rolex. Aldrig handlat av dem men har ett positivt intryck.

Werner på ABC
Otroligt duktig, snabb och trevlig urmakare. Min go-to guy för i princip allting som jag inte tvingas göra hos AD. Rekommenderas varmt.

Farfars klocka
Helt ok även om jag håller honom något snäpp eller två bakom Werner.

DrWatch
Bernt är jag lite kluven för. Har gjort bra jobb när jag anlitat honom men jag har oerhört svårt för folk som inte kan hålla tider man lovar. Två veckor blir snabbt en månad som snabbt blir mer. Har inga problem med väntetider i sig men jag har svårt för folk som inte kan skippa skitsnacket och leverera efter vad man säger. Olle kan kanske vara Sveriges mest upptagne man ibland...
Har också bekanta som haft liknande problem som Aurum och där attityden är att det är kunden det är fel på. Även om kunder säkert kan vara knepiga så är denna mindset sällan bra hos handlare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jag vill också sätta ett +1 på Farfars Klocka. Sympatisk och kunnig! :)

Gällande Dr Watch har jag handlat av honom vid ett par tillfällen vilket har funkat friktionsfritt. Delar dock åsikterna om hans tidsuppfattning...inte jätteproffsigt att låta kunder vänta en timme när man bokat tid. Fast klockorna har varit helt ok. :|
 
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Ser att Nymans får mycket "stryk" i denna tråd, förstår att detta gäller Stockholm men ville ändå hissa deras andra butik i Västerås.
Då jag är ny i det här träsket så har jag egentligen inget att jämföra med men av alla butiker jag överhuvudtaget besökt i alla kategorier så ligger just Nymans i Västerås i det absoluta toppskiktet när det gäller bemötande.
Utan att ha handlat någonting förutom ett Hirsch band av dem så har jag varje gång jag satt foten innanför deras sluss känt mig som en kung.
Den dagen jag lyckats gneta ihop de pengar som krävs för att köpa något nytt och dyyyrt så kommer jag definitivt att handla av dom.
Tilläggas skall även att jag trots mitt tjänstemanna yrke oftast varit klädd i den bespottade lokaltrafikens uniform då jag besökt dom, så dom bedömer absolut inte folk efter utseende eller klädsel vilket i min bok är ett stort plus.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

En sak som jag just upplevt är väl att de är extremt dyra, en god vän hade förlorat pärlan på Dipsyn och då är man tvungen att byta hela vridringen, Nymans ville ha 4000 kr det vill säga 33 procent mer än konkurrenten Rob Engtröm som tog 3000 kr. Kan svårligen tänka mig att de har högre inpriser utan snarare att de gärna ta lite extra betalt..
 

Snårtas

Rolex
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

the quiet man skrev:
Ser att Nymans får mycket "stryk" i denna tråd, förstår att detta gäller Stockholm men ville ändå hissa deras andra butik i Västerås.
Då jag är ny i det här träsket så har jag egentligen inget att jämföra med men av alla butiker jag överhuvudtaget besökt i alla kategorier så ligger just Nymans i Västerås i det absoluta toppskiktet när det gäller bemötande.
Utan att ha handlat någonting förutom ett Hirsch band av dem så har jag varje gång jag satt foten innanför deras sluss känt mig som en kung.
Den dagen jag lyckats gneta ihop de pengar som krävs för att köpa något nytt och dyyyrt så kommer jag definitivt att handla av dom.
Tilläggas skall även att jag trots mitt tjänstemanna yrke oftast varit klädd i den bespottade lokaltrafikens uniform då jag besökt dom, så dom bedömer absolut inte folk efter utseende eller klädsel vilket i min bok är ett stort plus.
+1
Jag har alltid fått bra bemötande på Nymans i Västerås, till och med när jag har haft en gnällig 2-åring med mig i butiken. På helgerna är det dock lite väl junior personal som knappt känner till produkterna de säljer. Extrajobbare?
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Charles_ skrev:
Ingen som har något att säga om Bo Berggrens urhandel? :)

Bo Bergren
Har aldrig köpt klocka hos dem, men jag har haft ögonen på flertalet Hublot. Har kommit dit i jeans, shorts och piké, och får ett korrekt bemötande och fått bra svar på mina frågor. Jag känner att om jag skulle köpa ny Hublot så blir det hos dem.
Tyvärr så har en kompis till mig en annorlunda erfarenhet, han tycker att han får bra bemötande men svaren som han får är rent sagt "Kalle Anka". Han ville ha Hublot King Power Maradona men det tog en månad innan han fick svar om kostnad och leverans. Men han är rätt hetsig också :)
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Nymans Ur
Jag har alltid gillat Nymans Ur. När jag köpte min första Sub och skulle in och skaffa äkthetsintyg så har jag fått hur bra bemötande som helst trots att jag bara var 20 år! Även alla de hundratals gånger efteråt jag besökt affären så har jag bara blivit bemött med 100% respekt.
Men lite dryghet fick jag när jag skulle köpa orginalband till min Omega PO år 2005, fick uppåtnäsa av en dam och bad mig gå till Kroons Ur istället.
Jag kan tänka mig bara för att jag haft Rolex på mig, trots shorts, piké och sneakers, så det är väl därför de tror att jag är en potentiell kund med lite köpkraft. Men även att jag gick dit nästan varje vecka under hösten/våren för att prata om Panerai förra året, plus att jag sedan köpte en Panna hos dem, så blir man ju hyfsad känd.
Men jag måste också säga att, som nån annan skribent innan skrev, när man vill skriva upp sig på en lista så verkar det som de skriver ens namn i luften. De hade fått in en AP Safari men inte fick jag någon mess om det utan jag fick titta in då och då? Jag vet att de brukar messa eftersom jag har beställt band och dyl från dem och fått mess i mobilen. Hade jag fått ett kungligt bemötande och att de verkligen ville att jag skulle titta på APn så hade jag nog spontanköpt den. Men nu blev det så att jag kände ånger när jag väl provade den och det blev en Hublot istället.

Min personliga erfarenhet så kan jag rekommendera Nymans.
 
Topp