• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller dissa en gråhandlare

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har noterat att det lätt uppstår en diskussion om gråhandlares vara eller icke vara i tid och otid. Det tycks dessutom finnas ett allmänt behov av frågor och svar, tips, hiss eller diss av olika gråhandlare. Jag tänker mig således att forumet skulle må bra av en feedbacktråd för gråhandlare, som komplement till den nu eminenta motsvarigheten på AD-sidan.

Jag har tyvärr inget eget att bidra med eftersom jag aldrig har handlat från en gråhandlare men jag hoppas att det finns andra som kan bidra i tråden med egna upplevelser av handel i grått.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Synpunkter på diverse säljare/köpare finns även att hitta under avdelningen Good/Bad Guys.
Här finns även en tråd för säljare på C24.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Synpunkter på diverse säljare/köpare finns även att hitta under avdelningen Good/Bad Guys.
Här finns även en tråd för säljare på C24.
Jag tycker ju personligen att en sån här tråd gör sig bättre på denna delen av forumet (precis som AD-tråden), men är någon moderator av annan åsikt så får väl tråden tas bort.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag tycker ju personligen att en sån här tråd gör sig bättre på denna delen av forumet (precis som AD-tråden), men är någon moderator av annan åsikt så får väl tråden tas bort.
Min avsikt var inte att få tråden borttagen, utan bara meddela framtida läsare av tråden att omdömen avseende köp/sälj även finns i en separat avdelning.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Köpte en 114060 för knappt ett år sedan av Showcommerce i Italien. Snabb kommunikation, trevligt bemötande och mycket snabb frakt. Allt var som det skulle så har bara gott att säga om dem. Att jag handlade av dem var för att många här på KS rekommenderat dem. Sparade ca 11500 mot listpris.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Köpte en 114060 för knappt ett år sedan av Showcommerce i Italien. Snabb kommunikation, trevligt bemötande och mycket snabb frakt. Allt var som det skulle så har bara gott att säga om dem. Att jag handlade av dem var för att många här på KS rekommenderat dem. Sparade ca 11500 mot listpris.
Det är precis sånt här vi vill höra mer av! Så fort något går snett i en gråhandlaraffär är olyckskorparna framme och kraxar sig hesa. Men alla gånger det går bra då, vad blir det av dessa? Inte en jävel som hissar gråhandlarna! Nej, fram för fler hissningar! Allra helst borde vi föra statistik över alla inköp i gråhandlarvärlden där köparen känner att denne gjort en bra affär som denne är nöjd med! Då får vi med tiden någon form av underlag där det går att tyda hur ofta köpet motsvarade köparens förväntningar, eller kanske ännu hellre överträffade köparens förväntningar. Och naturligtvis en bild av när så inte är fallet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är precis sånt här vi vill höra mer av! Så fort något går snett i en gråhandlaraffär är olyckskorparna framme och kraxar sig hesa. Men alla gånger det går bra då, vad blir det av dessa? Inte en jävel som hissar gråhandlarna! Nej, fram för fler hissningar! Allra helst borde vi föra statistik över alla inköp i gråhandlarvärlden där köparen känner att denne gjort en bra affär som denne är nöjd med! Då får vi med tiden någon form av underlag där det går att tyda hur ofta köpet motsvarade köparens förväntningar, eller kanske ännu hellre överträffade köparens förväntningar. Och naturligtvis en bild av när så inte är fallet.
Fast folk förväntar ju sig få korrekt klocka i korrekt skick, inte jättekonstigt om det lyfts när det inte sker oavsett om det är en gråhandlare eller en AD som slarvat.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fast folk förväntar ju sig få korrekt klocka i korrekt skick, inte jättekonstigt om det lyfts när det inte sker oavsett om det är en gråhandlare eller en AD som slarvat.
Visst är det så. Är den förste att skriva under på det. Men eftersom vi som regel inte hör när det går bra, utan bara när det går dåligt, kan man om man är lite konspiratoriskt lagd lätt förledas att tro att risken för att det skiter sig när man handlar med gråhandlare är hög. Det tror inte jag. Men har jag något konkret att vila denna tro mot? Nope.
Om man köper klockan för livet kan man väl pröjsa några tusingar mer från en svensk AD för att vara safe (nåja), men om man misstänker att den kommer att få vandra vidare, då finns det ju all anledning att jobba för att minimera inköpskostnaden.
Min bild är att många här på forumet är av den senare typen.
Jag handlar gärna hemma om "möjligt" (det är det ju oftast), men money talks. Så enkelt är det.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Handlat två klockor av uret.se En oris och en g-shock. Båda köpen löpte problemfritt och levererades inom den angivna leveranstiden. Har även haft mailkontakt med dem angående andra klockor och alltid fått snabba och bra svar.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Det är precis sånt här vi vill höra mer av! Så fort något går snett i en gråhandlaraffär är olyckskorparna framme och kraxar sig hesa. Men alla gånger det går bra då, vad blir det av dessa? Inte en jävel som hissar gråhandlarna! Nej, fram för fler hissningar! Allra helst borde vi föra statistik över alla inköp i gråhandlarvärlden där köparen känner att denne gjort en bra affär som denne är nöjd med! Då får vi med tiden någon form av underlag där det går att tyda hur ofta köpet motsvarade köparens förväntningar, eller kanske ännu hellre överträffade köparens förväntningar. Och naturligtvis en bild av när så inte är fallet.
Jag tror det är lite så med allt. När man inte är nöjd med något så skriker man alltid ut det på sociala medier och när man "ratear" restauranger osv. När man är nöjd säger man ingenting.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Köpte en 115200 av ArtofTime i stockholm via C24. Fungerade hur bra som helst, trevligt bemötande och snabb på svar. Köpte en tisdag, tror jag,(spelar mindre roll) och hade den redan på armen på onsdag förmiddag, inget klydd, jux eller annat skit. Utmärkt, Bergströms kunde ge mig den 950 kr billigare men valde istället att få den 17 000 kr billigare.
Sånt ska lyftas fram!
 
Topp