• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hitta något kul i Thailand?

oscaroscar

Panerai
Tja!
Snart bär det av till Thailand för mig och jag måste kolla med er om man kan hitta nåt skoj där?
Givetvis så utesluter jag all form av replikor, tänker mer på riktiga klockor (samma priser som i sverige har jag hört) eller kanske framförallt något mer ovanligt. Tänker lite på den mao-klockan som dyker upp ibland här, något i det stuket.
Kommer tillbringa ett par dagar i Bangkok och jag antar att det är där man kan hitta något (om det nu finns nåt skoj där).

Så om någon har nåt kul att dela med sig av som man kan kika på när jag är där så tar jag tacksamt emot den infon! :D
Även priser på märkesklockor är intressant..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Sist jag var i Bangkok så var det faktiskt dyrare än hemma, finns dock en hel del klockor på flygplatsen till tax-free priser. Vill du kolla klockor så gäller Siam Square, där finns mängder av butiker när det gäller lite dyrare märken och många märkesbutiker som typ AP, Rolex, PP.

Vill du hitta roligare klockor så finns det en del på MBK och även på en del på lite olika marknader dock så säljs dessa klockor ofta av samma handlare som säljer kopiorna...
 

oscaroscar

Panerai
Porsan skrev:
Sist jag var i Bangkok så var det faktiskt dyrare än hemma, finns dock en hel del klockor på flygplatsen till tax-free priser. Vill du kolla klockor så gäller Siam Square, där finns mängder av butiker när det gäller lite dyrare märken och många märkesbutiker som typ AP, Rolex, PP.

Vill du hitta roligare klockor så finns det en del på MBK och även på en del på lite olika marknader dock så säljs dessa klockor ofta av samma handlare som säljer kopiorna...
Gör inget om det är skräp, tänkte mest som en kul accessoar med en skräpig men unik klocka från Thailand. Replikor är inte av intresse dock. Kanske kan fynda lite fräcka armband som man kan ha till klockan.
Hittade du något särskilt när du var där?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nja inte direkt, men man kan säga som så att utbudet i Bangkok är enormt, bara att plöja alla shopping center runt Siem Square tar dagar. Sen som sagt så finns det ett antal marknader runt om, att du kommer hitta roliga billiga klockor och armband kan jag lova. Beror på hur mycket tid du vill spendera på shopping, Bangkok är en STOR stad.
 

oscaroscar

Panerai
Porsan skrev:
Nja inte direkt, men man kan säga som så att utbudet i Bangkok är enormt, bara att plöja alla shopping center runt Siem Square tar dagar. Sen som sagt så finns det ett antal marknader runt om, att du kommer hitta roliga billiga klockor och armband kan jag lova. Beror på hur mycket tid du vill spendera på shopping, Bangkok är en STOR stad.
Hehe, lite detta jag är orolig för. Kommer vara där totalt 3 dagar (sedan är jag i Hua hin och Ban fe) så vill få ut maximalt på den korta tiden. Eftersom det är en så ruskigt stor stad så kan det vara bra med lite vägledning så man inte missar dessa bra ställen du snackar om eller lägger massa onödig tid på annat. :geek:
Hur är övriga ställen i thailand när det kommer till klock/armband-shopping?
Målet är att väl typ att hitta en med samma karaktär som denna:

mao-watch-small.jpg


Kul grej att ha i samlingen likom!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
oscaroscar skrev:
Porsan skrev:
Nja inte direkt, men man kan säga som så att utbudet i Bangkok är enormt, bara att plöja alla shopping center runt Siem Square tar dagar. Sen som sagt så finns det ett antal marknader runt om, att du kommer hitta roliga billiga klockor och armband kan jag lova. Beror på hur mycket tid du vill spendera på shopping, Bangkok är en STOR stad.
Hehe, lite detta jag är orolig för. Kommer vara där totalt 3 dagar (sedan är jag i Hua hin och Ban fe) så vill få ut maximalt på den korta tiden. Eftersom det är en så ruskigt stor stad så kan det vara bra med lite vägledning så man inte missar dessa bra ställen du snackar om eller lägger massa onödig tid på annat. :geek:
Hur är övriga ställen i thailand när det kommer till klock/armband-shopping?
Målet är att väl typ att hitta en med samma karaktär som denna:

mao-watch-small.jpg


Kul grej att ha i samlingen likom!

Ska du shoppa armband åker du iaf till helt rätt land. :D Klockor har de väl mest en massa kopior vad jag vet. Kanske går att hitta nåt kul också. Jag fick med mig en "IWC" därifrån sist med "automatic" på urtavlan och "quartz" på baksidan. :lol:

Tre dagar i Bangkok är inte jättemycket. Åk som sagt till området Siam Square. Gigantiska varuhus med både en massa junk/kopior (MBK) och NK-liknande (Siam Paragon). Själv föredrar jag MBK då man alltid kan hitta mysko grejer där. Finns även en ok foodcourt samt bio högst upp. I Paragon kan man även bowla om man känner för det.

Som turist bör du även se Kao San Road där Leo inleder sitt Thailands-äventyr i The Beach. Också en massa junk men om det är armband du är ute efter är det helt rätt plats. :)

Edit: Såg att du ska söderut också. Hur gammal är du? Lirar du golf? Hua Hin är inte ett jättekul ställe om man inte är pensionär och vill hänga med andra pensionärer. Golfbanor har de dock en del. Fortsätt istället lite längre söderut och ta båten över till Koh Tao. Schyst liten laid back ö med bra dykning!
 

oscaroscar

Panerai
Fryken skrev:
oscaroscar skrev:
Porsan skrev:
Nja inte direkt, men man kan säga som så att utbudet i Bangkok är enormt, bara att plöja alla shopping center runt Siem Square tar dagar. Sen som sagt så finns det ett antal marknader runt om, att du kommer hitta roliga billiga klockor och armband kan jag lova. Beror på hur mycket tid du vill spendera på shopping, Bangkok är en STOR stad.
Hehe, lite detta jag är orolig för. Kommer vara där totalt 3 dagar (sedan är jag i Hua hin och Ban fe) så vill få ut maximalt på den korta tiden. Eftersom det är en så ruskigt stor stad så kan det vara bra med lite vägledning så man inte missar dessa bra ställen du snackar om eller lägger massa onödig tid på annat. :geek:
Hur är övriga ställen i thailand när det kommer till klock/armband-shopping?
Målet är att väl typ att hitta en med samma karaktär som denna:

mao-watch-small.jpg


Kul grej att ha i samlingen likom!

Ska du shoppa armband åker du iaf till helt rätt land. :D Klockor har de väl mest en massa kopior vad jag vet. Kanske går att hitta nåt kul också. Jag fick med mig en "IWC" därifrån sist med "automatic" på urtavlan och "quartz" på baksidan. :lol:

Tre dagar i Bangkok är inte jättemycket. Åk som sagt till området Siam Square. Gigantiska varuhus med både en massa junk/kopior (MBK) och NK-liknande (Siam Paragon). Själv föredrar jag MBK då man alltid kan hitta mysko grejer där. Finns även en ok foodcourt samt bio högst upp. I Paragon kan man även bowla om man känner för det.

Som turist bör du även se Kao San Road där Leo inleder sitt Thailands-äventyr i The Beach. Också en massa junk men om det är armband du är ute efter är det helt rätt plats. :)

Edit: Såg att du ska söderut också. Hur gammal är du? Lirar du golf? Hua Hin är inte ett jättekul ställe om man inte är pensionär och vill hänga med andra pensionärer. Golfbanor har de dock en del. Fortsätt istället lite längre söderut och ta båten över till Koh Tao. Schyst liten laid back ö med bra dykning!
Du säger att du köpte en fejk-IWC, har du använt den någon gång? Tycker att replikor känns ganska tacky, visst kan det vara kul att ha en "finare" klocka som man annars inte skulle ha råd med, men kommer den någonsin till användning?
Så Siam square har både billigt skräp och riktiga klockor?
Är 21 och åker med tjejen, lirar tyvärr inte golf! Jaha, det lät ju kasst! :D Det är tjejen som ordnat upp, har inte orkat lägga mig i faktiskt. Ban phe är inget du känner till då?

Går väldigt offtopic nu, men jag är sugen på att dyka lite. Kommer nog prova på lite, har inga erfarenheter alls inom det men gillar att kika på grejer under vattnet. Kom dock på nu att det kanske finns en drös med exotiska och framförallt skitfarliga fiskar där? Bör man vara försiktig öht när man badar där? :roll:
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
oscaroscar skrev:
Du säger att du köpte en fejk-IWC, har du använt den någon gång? Tycker att replikor känns ganska tacky, visst kan det vara kul att ha en "finare" klocka som man annars inte skulle ha råd med, men kommer den någonsin till användning?
Så Siam square har både billigt skräp och riktiga klockor?
Är 21 och åker med tjejen, lirar tyvärr inte golf! Jaha, det lät ju kasst! :D Det är tjejen som ordnat upp, har inte orkat lägga mig i faktiskt. Ban phe är inget du känner till då?

Går väldigt offtopic nu, men jag är sugen på att dyka lite. Kommer nog prova på lite, har inga erfarenheter alls inom det men gillar att kika på grejer under vattnet. Kom dock på nu att det kanske finns en drös med exotiska och framförallt skitfarliga fiskar där? Bör man vara försiktig öht när man badar där? :roll:

Hehe. Nä, det är inget jag använder så du kan vara lugn. Det säljs dock klockor i vart och vartannat gathörn men antar att det mesta är fejk. Var tämligen ointresserad av klockor när jag var där senast.

Ja, åker du med tjejen är det säkert ok där också. Det är inget festställe om man säger så och stranden är väl sådär. Ban Phe har jag inte varit i. Du kan ju testa prova på-dyk, men tveksamt om man får dyka i havet då eller bara bassäng? Annars rekommenderar jag varmt att åka på en snorkelutflykt som garanterat erbjuds på alla badorter i Thailand. Är iofs tveksam till hur det ser ut utanför Hua Hin men vid Ban Phe/Koh Samet bör det finnas. Det finns iaf haj längre söderut men det är inget du behöver oroa dig för, utan snarare vara glad om du lyckas se någon. :D I övrigt ingenting speciellt farligt. Det man kan riskera är väl att trampa på någon sjöborre om man inte har koll när man simmar ut en bit. Blir ni uttråkade i Hua Hin kan ni alltid hyra en moppe och åka runt och utforska omgivningarna.
 
V

Viggen

Guest
Att bada i tropiska vatten innebär alltid en risk, precis som att köra bil. Några saker man kan tänka på om man skall ut och dyka i havet:

1. Bada aldrig i skymmning eller gryning. Hajar jagar som aktivast vid dessa tidpunkter. Har iofs aldrig hört eller läst om hajattack i Thailand med dödlig utgång.

2. Eftersom du åker med flickvännen. Se till att hon inte badar om hon har mens. (I havet alltså).
3. Ha inga blanka saker på dig när du dyker eller snorklar. (Blanka klockor,smycken osv..)
4. Ser du en haj, ta det lungt. Ökad puls och plask associerar hajar med ett skadat byte, en enkel måltid mao.
5. Om du har tur, så får du se en haj som Fryken sa. :)

Vad finns det för hajarter?
Du kan hitta i stort sett alla arter i Indiska oceanen och sydkinesiska sjön. Vithaj är däremot väldigt sällsynt, så det behöver du inte oroa dig för. En riktig miss i filmen The Beach var att de "använde" just vithaj. En tjur eller tigerhaj hade varit mer realistiskt. :mrgreen:

Mvh/Patrik
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Thailand vimlar av kopior och säkerligen andra påhittiga/roliga klockor. I MBK kan du lätt gå vilse någon timme och bara kolla på grejer, mest junk, men det finns säkert något kul. Just MBK är väl ett av de mest klassiska shoppingcenter man nämner när man snackar Bangkok. Det har några år på nacken och är inte riktigt uppbyggt som våra svenska varuhus. Helt plötsligt kan det komma en typ av marknad på tex. våning 4 där det står folk och säljer allt möjligt. Det är där det är lätt att gå vilse ;)

De andra lite nyare varuhusen är mer moderna, riktigt fräscha och huserar mycket lyxmärken. När jag och tjejen var där förra årsskiftet spenderades en dag i alla dessa shoppingcentrum. Jag var lagom uttråkad/trött redan efter lunch :D



Så här ser det ut utanför de flesta varuhus. Där kan du säkert hitta massa roliga klockor och armband. Tänk på att pruta, ordentligt ;)


I övrigt ska du väl akta dig för maneter, finns väl några riktigt farliga, men väldigt sällsynta. Har inte riktigt koll på det men vid stränderna är det bara att bada på :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1355892725.424354.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355892725.424354.jpg
    176.7 KB · Visningar: 609

naggge

Panerai
oscaroscar skrev:
Går väldigt offtopic nu, men jag är sugen på att dyka lite. Kommer nog prova på lite, har inga erfarenheter alls inom det men gillar att kika på grejer under vattnet. Kom dock på nu att det kanske finns en drös med exotiska och framförallt skitfarliga fiskar där? Bör man vara försiktig öht när man badar där? :roll:

Nu vet jag inte hur det är där du ska men jag skulle nog rekommendera någon snorkeltur istället. Vattnet är väldigt klart och du kommer säkert få se både farliga och ofarliga fiskar/djur.
Jag stötte på en sån här tripp både på någon form av Barracuda (som man tydligen ska akta sig för), en moräna, en haj (totalt ofarlig) och sen en sån här som gjorde att jag simmade i raketfart tillbaka till båten:
banded_sea_krait.jpg

Banded sea krait heter den tydligen.

En sån rackare simmade rakt under mig, kanske tre meter ner och jag blev på riktigt jävligt rädd. Delvis för att jag hatar ormar, men särskilt för att jag vet att jag inte har en chans att komma ifrån den i vattnet om den vill mig något illa. Jag hade nog hellre sett en stor hammarhaj ärligt talat. Guiden förklarade sen för mig att den är extremt giftig men väldigt lugn och sällan attackerar människor.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Hitta något kul i Thailand?

Hua hin är riktigt trevligt tycker jag. Jag är 29 och var där förra året med familjen och åker dit den 25:e igen. Sen så har ju vi lägenhet där så man är väl partisk ;)
Jag tycker iaf att det är skönt att slippa all annan skit som finns i tex phuket.

Vi kanske ses. Ropa till isf :)
Ingen annan som ska dit?

ave3a5ug.jpg


skickat med telefonen.
 

oscaroscar

Panerai
Glömde tacka för bra svar! Tack! Blir till att besöka de marknaderna och se vad man kan fynda där. Har inte för höga förhoppningar faktiskt..

Till er som åkt dit, ska man ta med sig en så dyr klocka? Jag har ju velat ha min submariner med mig och bada lite o havet med den, ta magnifika wrist-shots osv :D Men är det inte riskabelt? Jag tänker på tjuvar. (Precis köpt min 16610 så vet inte hur man ska göra när man åker iväg!)
Sen tänkte jag även köpa Natoband, ska ja göra de innan resan eller tror ni man kan hitta det billigare där nere? Isåfall kan man ju likaväl köpa ett gäng!
 
Topp