• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wingman

Breitling
Kära liksinnade,

Jag behöver er hjälp!
Jag är på jakt efter en stilren sportklocka, en klocka som går lika bra att bära på sin länk som på svart eller brunt läderarmband. Drömklockorna har länge varit Rolex Explorer I och Omega Seamaster Aqua terra. Jag har dock tvingats inse att min budget varken rymmer den ena eller den andra. Jag har därför börjat titta på alternativ.
Budget är 15 000kr, jag köper gärna begagnat för att få mer klocka för pengarna.

Jag har tittat på Longines Conquest Classic, men den känns inte helt rätt.
Jag har förälskat Grand Seiko, men landat i att jag bara skulle köpa den för att den är så otroligt lik Aqua Terran, och jag vill inte ha något som är second best.
Jag tittar just nu på Tag Heuer Carrera Calibre 5, men är osäker på om jag köper den av samma anledning som Seikon. Jag är också tveksam till den lilla vita rutan de lagt till runt datumet.
Ytterligare en kandidat är Bell & Ross Vintage, men även där finns något som får mig att tveka.

Men kanske är det bara tanken på vad jag eventuellt missar som får mig att tveka.

Så innan jag slår till på Tagen eller Bell & Ross-klockan vill jag därför alltså slänga ut frågan till er och höra om det finns någon modell jag missat.
Finns det ytterligare någon klocka jag bör titta på?

Jag ser fram emot era svar.
Stort tack på förhand!
 
Sinn 556i. Rolex Explorer I light.
556-I_V.jpg

Eller 556A:
img57913847.jpg
 
Senast ändrad:

Platinum

Cartier
Seiko GS är verkligen inte "second best".
Jag kan inte uttala mig om detta mer än att jag tror inte TS menar på det sättet. Jag tror det handlar om att han i så fall skulle köpa GS som ett substitut vilket kommer påminna och göra att klockan inte uppskattas eftersom man egentligen vill ha någonting annat.

Alltså, klockan kan vara hur bra som helst men det kommer alltid kännas som ett billigt substitut. En nästan-klocka typ.
 

Wingman

Breitling
Jag kan inte uttala mig om detta mer än att jag tror inte TS menar på det sättet. Jag tror det handlar om att han i så fall skulle köpa GS som ett substitut vilket kommer påminna och göra att klockan inte uppskattas eftersom man egentligen vill ha någonting annat.

Alltså, klockan kan vara hur bra som helst men det kommer alltid kännas som ett billigt substitut. En nästan-klocka typ.

Helt riktigt uppfattat, Rasmus.
Men att kalla den second best var kanske en klumpig formulering, så jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det var inte min avsikt.
 

oskarponken

Panerai
Det har du rätt i, men jag är kluven. Känns på något sätt som att jag "fuskar" till mig drömklockan. Å andra sidan så är det ju snarare design än uppvridning och urverk som intresserar mig..

Köp det som känns rätt för dig, själv gillar jag kvarts och letade egentligen efter det när jag nu har letat AT då priset tilltalade mig sen slutade det med en automat ändå.
 
Topp