• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hitta vintage inspirerad dykare???

Finns många mikromärken också som gör mer vintageinspirerade dykare. Maen och Lorier tex (finns såklart ännu fler). Lägre prispunkt dock, men då kan du ju köpa två istället ;)
Kika lite i mikromärkestråden om du finner det intressant så kan du säkert få lite inspiration.

En Sinn EZM3 kan ju smyga under skjortan om den är lite vidare på vänsterarmen.
Kanske lite stor med sina 41 mm men annars en cool dykare i mina ögon.
1AD87D53-E9FE-44DA-A37C-4337936149B0.jpeg

Nä, jag tolkade ingenting utan enbart var av åsikten att du svarade otrevligt.

Aurum däremot ställde två frågor, och du tog det som att han kritiserade din personliga stil.

Ett tips i all välmening är att tagga ner litegrann och ta in det folk skriver, istället för att bita tillbaka. Folk ifrågasätter detaljer för att hjälpa dig, inte för att få förklara att du inte har koll. Pallar du inte det så är det nog bara att sätta sig och googla istället för att be människor om hjälp.

On topic de vanligaste förslagen, fast ta 36mm LLD istället.

Då kanske vi alla tolkade lite fel, för jag tog verkligen inte illa upp att någon kritiserar min personliga stil eller val. Jag tyckte endast det va irriterande att behöva bemöta icke relevanta saker när jag vart väldigt tydlig med vad jag letar efter. Jag må va lite anal kring detta. Det är sant, jag ville bara inte att tråden spårade ut direkt, vilket många trådar har en tendens att göra. Men du har nog rätt, jag ska ”tagga ner” något. Är medveten om att det finns bättre sätt att bemöta off topic. Som att inte ens svara på det, så jag lägger ner det här nu :p

För att återgå till topic så gillar jag såklart alla de tre klockor på första bilden. Även Seamastern, men mest för att jag har en grej för Omega. Önskade att det kunde vara rätt klocka, men tyvärr är det inte det. Har sneglat en del på Seamaster 300 som egentligen är helt spot on. Det är just priset och några småsaker som fått mig att fortsätta leta med ljus och lykta. Sedan är det väll begränsad upplaga om jag inte har fel, så om ett tag är den väll omöjlig att få tag på?

Du har fel.
Ska du dessutom dyka med klockan så finns det saker som är viktigare än WR.
Skulle du kunna vidareutveckla ditt inlägg lite? Du som är mycket kunnig får mer än gärna förklara vad som är viktigt på en dykarklocka. Jag tror nämligen att det skulle skapa ett lite roligare klimat i tråden. Jag själv hade åtminstone hellre lärt mig ny konkret fakta istället för att bara få höra om jag har rätt eller fel. :cigar::D

Skulle du kunna vidareutveckla ditt inlägg lite? Du som är mycket kunnig får mer än gärna förklara vad som är viktigt på en dykarklocka. Jag tror nämligen att det skulle skapa ett lite roligare klimat i tråden. Jag själv hade åtminstone hellre lärt mig ny konkret fakta istället för att bara få höra om jag har rätt eller fel. :cigar::D
Råkade trycka på send, lägger in ett exempel snart.

För att återgå till topic så gillar jag såklart alla de tre klockor på första bilden. Även Seamastern, men mest för att jag har en grej för Omega. Önskade att det kunde vara rätt klocka, men tyvärr är det inte det. Har sneglat en del på Seamaster 300 som egentligen är helt spot on. Det är just priset och några småsaker som fått mig att fortsätta leta med ljus och lykta. Sedan är det väll begränsad upplaga om jag inte har fel, så om ett tag är den väll omöjlig att få tag på?
Mitt tips till dig om du tycker att Seamaster 300 är spot on är att du borde lägga köpsuget på kyl den tid det tar att spara ihop stålarna till klockan du VERKLIGEN vill ha.
Om du nöjer dig med en "nästan-klocka" är risken att du efter ett halvår tröttnar och aldrig får den connection du skulle fått med i det har fallet en Seamaster 300.
Å andra sidan har jag full förståelse ifall du inte vill spräcka budgeten. Och isåfall är det bara att leta vidare till dess att du hittar något inom budget du gillar lika mycket :)

Finns många mikromärken också som gör mer vintageinspirerade dykare. Maen och Lorier tex (finns såklart ännu fler). Lägre prispunkt dock, men då kan du ju köpa två istället

Kika lite i mikromärkestråden om du finner det intressant så kan du säkert få lite inspiration.

Ja! Fick precis upp ögonen för just Lorier tex. Skoj att ha något som inte alla andra har heller. Tack!

En Sinn EZM3 kan ju smyga under skjortan om den är lite vidare på vänsterarmen.

Kanske lite stor med sina 41 mm men annars en cool dykare i mina ögon.

1AD87D53-E9FE-44DA-A37C-4337936149B0.jpeg

Sinn ska jag verkligen kolla upp! Insåg att jag läst alldeles för lite om företaget. Tack!

Förstår jag rätt så klarar en klocka som har 50m vattenresistens klarar egentligen endast att man plaskar lite i ett badkar med den. Om ens det. Samma sak gäller för de med 200m vattenresistens. Dessa lämpar sig max för 5m fridykning. Jag både fridyker djupare än så och dyker med tuber många gånger djupare än så. Här har du en guide: watch water resistance guide

Varför inte ha en dressad/stilren dykklocka till kavaj? För det första ser det okej ut i de flesta tillfällen. Att ens ha kavaj idag är i många sällskap och sammanhang tyvärr för uppstressat. Många både klär sig bra mycket konstigare och gör konstigare saker med sin kropp än att ha en stilren Longines dykur (eller random annat märke) till en fin kavaj. Det inte inte som att jag tänkt ha en Seiko Monster till kavajen. Förstår inte problemet och finner det helt ärligt väldigt skitnödigt att ens ställa frågan. Var och en till dess preferenser helt enkelt. Men absolut att du har rätt att ställa den och nu när jag tycker att jag svarat på frågan; så anser jag att vi återgår till ämnet.
Trevlig stil! Jag trodde du sökte dig hit för hjälp och kunskap?

Anledningarna till mina frågor är enkla, den specen du har känns inte helt logisk. Läser man dina kriterier är de inte tydliga dykarursdetaljer du söker. Därför tänkte jag tex att det kanske var en vridning du var ute efter? Finns en hel del medlemmar här som har mer erfarenhet och kunskap om vad det finns för ur än vad du verkar ha.

Fråga nummer två var uppenbarligen befogad då du inte riktigt förstått hur vattentäthet fungerar. Du är verkligen inte ensam och väljer man inte rätt källor finns det mycket felaktig information om detta på internet. Problemet med 200m+ är att klockorna blir tjocka. Speciellt om du söker lite nättare dykarur blir de snabbt oproportionerligt tjocka.

Kanske inte klockren vintagestuk., men en prisvärt Dykare äre iaf! :)

A4D78A31-6CC7-4F47-A467-34874958AC32.jpeg
TS sade sig helst inte vilja ha homage. ;)
Visserligen är inte det är homage per definition men man kan oundvikligen missa att Tag Heuer hämtat mycket inspiration från polar explorer. Men jag antar att det är upp till var och en att avgöra ifall det är en homage eller inte. :)

Haha..

Det är mycket möjligt att jag är helt åt helvete ute med att 200m wattenresistens i praktiken fugerar för några meters dykning. Problemet är att jag läst så mycket om personer som påstår detta att jag är tillräckligt osäker för att lika gärna vilja köra på +200m wr för att vara på den säkra sidan. Men visst, följer man er logik så kan jag alltså ta och dyka med en Speedmaster som har 50m WR . Eller vadå e de någon som menar att 50m inte är 50m! :O xD

Har jag fel så ber jag om ursäkt för detta. Ska absolut läsa på mer.

Än en gång, ska vi diskutera detta eller återgå till topic?

Ja teoretiskt kan du ta utsätta en Speedmaster ner till 5 bars tryck utan problem. Problemet som dock kan uppstå är att just din Speedy har felmonterade packningar, glas eller dylikt. Är klockan inte testad enligt ISO-certifieringen för dykarklockor så har inte alla klockor testats utan endast modellen generellt.

Det finns en anledning att skilja mellan klockor till kostym och klockor till dykning, de är helt enkelt konstruerade olika eftersom de används i helt olika miljöer. Här kommer en jämförelse mellan två klockor, en som är framtagen för att se ut som en vintage dykarklocka och en som är specifikt framtagen för dykning.

627F1CCC-78DF-4CC0-A19C-3ADE9ABDCB64.jpeg

LLD:
*Ett kupat ej skyddat och svindyrt safirglas. Spricker som en spegel vid hårda smällar och kostar cirka 8000kr att byta.
*Ej skyddade kronor
*Lite lyspasta på tavlan, ingen lyspasta på sekundvisaren. Uppfyller därmed inte kraven för dykarklockor. Band ej anpassat för dykning.
*Ej borrade bandhorn, tunna bandstift.

C197120B-DC21-41B5-BD4F-0CB2F935DDE9.jpeg

SBBN031
*Dubbla boetter varav den yttre skyddar krona och vridring.
*Vridring skyddad av boett mot ofrivillig rörelse
Vridring i IP istället för keramik eftersom keramik kan spricka
*Skyddad och skruvad krona
*Rikligt med lyspasta
*Härdat mineralglas, spricker ej som spegel vid hårda smällar, billigt att byta ut.
*Borrade bandhorn och tjocka 2.5mm bandstift.
*Dykförlängning i länken alternativt långa gummin som når utanpå dräkten.
(Heliumtät boett).

Så ställ dig frågan: ”Vill jag ha en dykarklocka för dykning eller en klocka som ser ut som en dykarklocka?”

Mitt tips till dig om du tycker att Seamaster 300 är spot on är att du borde lägga köpsuget på kyl den tid det tar att spara ihop stålarna till klockan du VERKLIGEN vill ha.
Om du nöjer dig med en "nästan-klocka" är risken att du efter ett halvår tröttnar och aldrig får den connection du skulle fått med i det har fallet en Seamaster 300.
Å andra sidan har jag full förståelse ifall du inte vill spräcka budgeten. Och isåfall är det bara att leta vidare till dess att du hittar något inom budget du gillar lika mycket :)

Jag tänkte att man kanske kunde hitta en annan ”spot on” klocka som va lite billigare :p

Enkelt!

Oris Heritage 65. Finns flera olika tavlar och boettmaterial, samt med länk.

Oris-65-bronze-bezel-3.jpg
Precis den klocka jag tänkte på lär jag läste kraven. Inte lätt att ge bra förslag som passar alla krav men denna var bra nära i mitt tycke.

Annars om TS orkar vänta är ju Tudor Blackbay 58 påväg och bör komma till Sverige i slutet av sommaren.

Oris 65 kommer även i 36mm men de kanske blir lite litet på TS handleder

En Certina DS PH 200 Re-issue kanske kan vara något? Den visades och fick väldigt mkt uppmärksamhet på Basel i år men sedan har det varit lite tyst. Troligen för att de börjar levereras först i Okt/Nov (om jag minns rätt). Priset ligger långt långt under din budget (runt 6, 7, 8 tkr).

Certina DS PH 200 Re-issue 18dsphm.jpg

Kanske inte klockren vintagestuk., men en prisvärt Dykare äre iaf!

A4D78A31-6CC7-4F47-A467-34874958AC32.jpeg

Denna är dessvärre väldigt långt från det utseendet jag faktiskt letar efter. Men tack ändå!

Det finns en anledning att skilja mellan klockor till kostym och klockor till dykning, de är helt enkelt konstruerade olika eftersom de används i helt olika miljöer. Här kommer en jämförelse mellan två klockor, en som är framtagen för att se ut som en vintage dykarklocka och en som är specifikt framtagen för dykning.

627F1CCC-78DF-4CC0-A19C-3ADE9ABDCB64.jpeg

LLD:

*Ett kupat ej skyddat och svindyrt safirglas. Spricker som en spegel vid hårda smällar och kostar cirka 8000kr att byta.

*Ej skyddade kronor

*Lite lyspasta på tavlan, ingen lyspasta på sekundvisaren. Uppfyller därmed inte kraven för dykarklockor. Band ej anpassat för dykning.

*Ej borrade bandhorn, tunna bandstift.

C197120B-DC21-41B5-BD4F-0CB2F935DDE9.jpeg

SBBN031

*Dubbla boetter varav den yttre skyddar krona och vridring.

*Vridring skyddad av boett mot ofrivillig rörelse

Vridring i IP istället för keramik eftersom keramik kan spricka

*Skyddad och skruvad krona

*Rikligt med lyspasta

*Härdat mineralglas, spricker ej som spegel vid hårda smällar, billigt att byta ut.

*Borrade bandhorn och tjocka 2.5mm bandstift.

*Dykförlängning i länken alternativt långa gummin som når utanpå dräkten.

(Heliumtät boett).

Så ställ dig frågan: ”Vill jag ha en dykarklocka för dykning eller en klocka som ser ut som en dykarklocka?”

Som jag ser det skulle jag vilja ta klockan på enklare dyk i varmare klimat den självlysande funktionen är inte relevant då, ser det mest som en skoj grej att faktiskt använda sin dykklocka till att dyka. Men vi skippar den diskussionen. Jag har uppdaterat tråden så att det nu står att klockan ska kunna användas vid finare tillfällen, alltså inte just kavaj. Det ska va en stilren klocka bara helt enkelt.

Stort tack angående det om LLD, viste inte att den va såpas dyr att byta glas på. Är det just för att den är så extremt kupad? Just att glaset är så utsatt är en anledning till att jag fortsatt tveka på den. Men nu när jag vet hur dyrt det är att faktiskt byta så lär den falla bort helt. Tack!

Jag skulle också rekommendera Rado Captain Cook eller Legend Diver 36mm. Även Tudor BB 58 om du kan tänka dig att lägga över 30k.

Annars är Rado Captain cook en riktigt trevlig vintage inspirerad dress dykare. Strax över 37mm. Dock endast 100m WR, men som det har diskuterats tidigare räcker det gott och väl till för daglig användning.

Skulle nog inte dyka med någon av dessa vintage inspirerade dykare. Köp en Seiko skx013 som du kan dyka med och sedan en av de ovan nämnda för vardagligt bruk.
IOlkgIL.jpg

Senast ändrad:
Jag skulle också rekommendera Rado Captain Cook eller Legend Diver 36mm. Även Tudor BB 58 om du kan tänka dig att lägga närmare 40k.

Annars är Rado Captain cook en riktigt trevlig vintage inspirerad dress dykare. Strax över 37mm. Dock endast 100m WR, men som det har diskuterats tidigare räcker det gott och väl till för daglig användning.

Skulle nog inte dyka med någon av dessa vintage inspirerade dykare. Köp en Seiko skx013 som du kan dyka med och sedan en av de ovan nämnda för vardagligt bruk.
IOlkgIL.jpg
Vill rätta dig angående Blackbay 58 då den listar 32,5k på länk. Kaptenen är bra cool den med dock :)

TS sade sig helst inte vilja ha homage. ;)
Visserligen är inte det är homage per definition men man kan oundvikligen missa att Tag Heuer hämtat mycket inspiration från polar explorer. Men jag antar att det är upp till var och en att avgöra ifall det är en homage eller inte. :)
Mmm nä, den är inte heller speciellt Vintage.. Men en bra och prisvärd Dykare äre i alla fall. Det min herre står jag för ti 100% ;)

Denna va faktiskt mycket trevlig. Hitintills bästa förslaget! Ska undersöka klockan mer. Stort tack för förslaget!!

Den är snygg, det där är faktiskt en av de klockor som fick mig att börja intressera mig för klockor från första början. Dock har jag läst tillräckligt mycket om negativt om CWC och värdeförhållandet mellan vad man får och betalar för att backa från CWC. Tyvärr.
Grym klocka, men man får inte så mkt bang just i detta fallet. Förhållandet ”den perfekta klockan” och bang for the buck är en ganska knepig ekvation att få ihop.
Mitt tips är att kolla in lite micromärken, finns en bra tråd ang just det.

Tillbaka
Topp