• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hittade en gammal Vostok!

OBRKV

Cartier
I en liten krims-krams-butik hittade jag en gammal Vostok Amphibia för en väldigt billig peng. Allt fungerar fint. Lite saker som jag dock funderar över, kronan sitter väldigt löst när den är urdragen. Är det så på dessa gammla ryssare? Bezeln går också att snurra åt båda hållen.
Vad tycker ni?

u1781js.jpg
 

Aron

Omega
Min brorsa har två såna som är helt nya, och ja kronan är ganska "sladdrig" och det går att vrida ringen åt båda hållen.
 

OBRKV

Cartier
Min brorsa har två såna som är helt nya, och ja kronan är ganska "sladdrig" och det går att vrida ringen åt båda hållen.

Dom är lite coola!
Den här verkar dock vara något äldre, men inget jag är säker på. Glaset ser väldigt vintage ut. Lite repigt också.
Frågan är om man vågar hoppa i poolen med den..
 

Archie

Cartier
viss risk att den är nyproduktion om den är väldigt fräsch.... den där modellen görs ju än idag mig veterligen
 

Aron

Omega
Dom är lite coola!
Den här verkar dock vara något äldre, men inget jag är säker på. Glaset ser väldigt vintage ut. Lite repigt också.
Frågan är om man vågar hoppa i poolen med den..

Ja dom ser lite vintage ut, men kan vara så att dom har sett lika ut under lång tid. Om allt är som det ska med den kan du definitivt hoppa i poolen med den. Tror brorsan har dykt med sin.
 

OBRKV

Cartier
viss risk att den är nyproduktion om den är väldigt fräsch.... den där modellen görs ju än idag mig veterligen

När jag frågade gubben i "butiken" gällande kronan sa han att han inte visste om den skulle sitta löst eller ej, men han sa att den var rätt gammal. Sen huruvida det stämmer kan man ju fråga sig.
 

Archie

Cartier
har en liknande modell... samma med vridringen där (du menar vridringen va och inte kronan?). min är nyproduktion
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kronan är som sagt designad så, här finns en mycket ingående post från ryss-proffsen på WUS (Scrolla längst ner)
Länk

Precis. Det är en medveten "funktion".
Att vridringen går att vrida åt båda hållen var även standard under 70-talet och tidigare delen av 80.taket. Skulle tippa på att det försvann i samband med att nästa ISO-certifiering kom som krävde 20ATM och envägsvridring.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
En Scuba Dude, grattis! Släng bandet och krångla in ett gammalt schletet natosnöre genom luggarna istället.

Fick denna klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på för ca 15 år sedan. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.
 

P-A

Sir Spamalot
Fick denna klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på för ca 15 år sedan. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

Bild?
 

botvidsson

Cartier
I en liten krims-krams-butik hittade jag en gammal Vostok Amphibia för en väldigt billig peng. Allt fungerar fint. Lite saker som jag dock funderar över, kronan sitter väldigt löst när den är urdragen. Är det så på dessa gammla ryssare? Bezeln går också att snurra åt båda hållen.
Vad tycker ni?

u1781js.jpg

Innan Sovjet kollapsade fanns det alltid en text före och efter kl 6 på dessa klockor. "Sdelano b cccp" Made in Sovjet Union.
Mitten av 90-talet och fram till idag står det alltid "Sdelano b rocyy" Made in Russia.
Din har ingen text alls vilket betyder att den är tillverkad direkt efter Sovjets kollaps dvs tidigt 90-tal. De visste inte riktigt vad de skulle skriva innan de satte dit Made in Russia.

Du har ingen bild på baksidan? Kanske tom urverket? Vore spännande att se.
 

OBRKV

Cartier
Innan Sovjet kollapsade fanns det alltid en text före och efter kl 6 på dessa klockor. "Sdelano b cccp" Made in Sovjet Union.
Mitten av 90-talet och fram till idag står det alltid "Sdelano b rocyy" Made in Russia.
Din har ingen text alls vilket betyder att den är tillverkad direkt efter Sovjets kollaps dvs tidigt 90-tal. De visste inte riktigt vad de skulle skriva innan de satte dit Made in Russia.

Du har ingen bild på baksidan? Kanske tom urverket? Vore spännande att se.


BpJS8Iy.jpg

Här är en bild på baksidan. Ursäkta den dåliga bilden. Några öl har duckits under kvällen.

En Scuba Dude, grattis! Släng bandet och krångla in ett gammalt schletet natosnöre genom luggarna istället.

Tanken är att beställa ett nato från Singular som ska ersätta det befintliga bandet!
 

UNO

Panerai
Har den vassa kanter som skaver sönder tyg är den gammal.
Dylik var min tredje entusiastklocka innan det blev mobiltelefonen något år........,...s k a m..
 

Hubbatix

Cartier
Min Ubåts-Vostok är från samma era, utan nationsbeteckning.

IMGP9469kopiera1024.jpg


Finns ju i en uppsjö olika tavelversioner. Men det jag gillar bäst med Amphibiamodellerna är den skönt knubbiga boetten.
 
Topp