• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hittade gammal skitig klocka

Nisus

Omega
Hittade den här på loppis i helgen 20 kr


20150131_0229.jpg



Fylld med skit


20150131_0228.jpg




Under tavlan

20150131_0234.jpg



Under fjäderbryggan
20150131_0235.jpg



Plockade ner verket för rengöring. Upptäckte att en av tapparna till balansen var skadad men tvättade och monterade iallafall (nåt skall man väl pyssla med)

Mycket renare...

20150131_0241.jpg



Dit med balansen och den tickade igång:)

20150131_0243.jpg


Men eftersom en av tapparna var skadad så går den bara när tavlan är nedåt:(
Så om nån har ett gammalt AS 984 verk så tar jag det gärna


Hopsatt så ser klockan ut så här. Får jag tag i ny balans så fixar jag nytt glas
20150131_0254.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kan göra ett försök att byta balansaxeln om du vill. Kan inte lova bra resultat men jag har verktygen som behövs.

Hur är det med spiralen? Den ser lite trasslig ut ..

Fint verk det där. AS- verken är riktiga arbetshästar.
 

Nisus

Omega
Jag kan göra ett försök att byta balansaxeln om du vill. Kan inte lova bra resultat men jag har verktygen som behövs.

Hur är det med spiralen? Den ser lite trasslig ut ..

Fint verk det där. AS- verken är riktiga arbetshästar.


Visst det får du gärna försöka, När jag kollade idag så ville den inte gå längre såg att kragen till spiralen var "lös" så att liverstenen hamnat 180° fel
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Visst det får du gärna försöka, När jag kollade idag så ville den inte gå längre såg att kragen till spiralen var "lös" så att liverstenen hamnat 180° fel

Ge rogart-63's delar en chans först. Funkar det inte kan jag ta mig an det.

Kragen lös? De brukar nypa åt rätt bra så låter lite märkligt. Är den kanske sprucken? Finns det inga märken som indikerar hur den skall sitta på axeln så är det lite pilligt att få den "i beat" ..
 

Nisus

Omega
Ge rogart-63's delar en chans först. Funkar det inte kan jag ta mig an det.

Kragen lös? De brukar nypa åt rätt bra så låter lite märkligt. Är den kanske sprucken? Finns det inga märken som indikerar hur den skall sitta på axeln så är det lite pilligt att få den "i beat" ..


Vred den rätt och passade in den mellan anslagsstiften pressade fast den med korntången. Fick den att ticka igen men tappen är ändå skadad så har rogart-63's verk på ingång. Får bli helgens fix. Återkommer med rapport. Men tack för erbjudandet återkommer gärna:)
 

Nisus

Omega
Fick hem lite reservdelar från KS egen rogart-63. Så nu sitter det ny balans i verket som snurrar på riktigt bra!


20150207_0263.jpg



Även om Timegrapher inte viserar några imponerande värden så är det ändå fantastiskt med tanke på utgångsvärdet.

20150207_0265.jpg




Och så här blir det på armen. Tack rogart-63 för hjälpen och alexandr för erbjudande om hjälp

20150207_0279z.jpg
 

rogart-63

Patek
Fick hem lite reservdelar från KS egen rogart-63. Så nu sitter det ny balans i verket som snurrar på riktigt bra!


20150207_0263.jpg



Även om Timegrapher inte viserar några imponerande värden så är det ändå fantastiskt med tanke på utgångsvärdet.

20150207_0265.jpg




Och så här blir det på armen. Tack rogart-63 för hjälpen och alexandr för erbjudande om hjälp

20150207_0279z.jpg

Kunde du på nåt sätt få till beaterrorn så skulle nog värdena stiga . Kul att den funkar .Bra jobbat . Made my day .
 

Nisus

Omega
Snyggt! Kul att du fick igång den.

Vet du vad det är för en klocka?


Ingen aning, Den är endast märkt Swiss + verket AS 984
Men i samma hög köpte jag ett gäng till som står på tur för lite omvårdnad. Dom hade iallafall namn, men saknar lite mer delar
20150209_0299.jpg



Verken ser ut så här.
20150209_0303.jpg



FHF 29 saknar ankarhjul (föll ur klockan i två rostiga delar) Titus behöver ny balans och gångankare. Eros ny balans
FHF 150 ny bom och krona.
 

rogart-63

Patek
Ingen aning, Den är endast märkt Swiss + verket AS 984
Men i samma hög köpte jag ett gäng till som står på tur för lite omvårdnad. Dom hade iallafall namn, men saknar lite mer delar
20150209_0299.jpg



Verken ser ut så här.
20150209_0303.jpg



FHF 29 saknar ankarhjul (föll ur klockan i två rostiga delar) Titus behöver ny balans och gångankare. Eros ny balans
FHF 150 ny bom och krona.

Vad är det för verk i Eros ? Har nåt liknande tror jag .
 

rogart-63

Patek
Står inget under tavlan och ingen märkning under balansen. Clicken liknar den på FHF 29 men helt olik FHF 150.
Skulle vara kul att veta även vilket verk som sitter i Titus. Passande delar är alltid av intresse

Mitt är ett Felsa verk men det var inte mycket kvar .Balansen är kass och det saknas många hjul . Alla dessa verk ser ju ilkadana ut så det är inte lätt . .
 
Topp