• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hittat det jag vill ha på chrono24..... men dial?

4lyfe

Basic
Hej,

Hittade min nästa Speedmaster på chrono24 till rimligt pris. Men är private seller, och tavlan ser helt sneställd ut, se bilder nedan, vad tror ni det beror på? hobbyservice? Fusk av något slag?
missalligned dial.jpg
missalligneddial2.jpg

Jag tycker inte tavlan ser snedställd ut. Snarare ligger klockan lite på diagonalen vilket gör att texten ser ut att luta något i jämförelse men bildens kant. Men tycker inte något ser snett ut på själva tavlan.

Jag tycker nog tavlan ser sned ut. Be om fler bilder i vettigt ljus.

Menar ni sned som i att den är roterad något? Kaaaaanske kan sträcka mig till det men svårt att se då det inte finns någon topp- eller bottenmarkering att förhålla sig till. Och borde då inte datumet vara off-center i datumfönstret?

EDIT: Ser nu tack vare @okrona4lyfe :hilarious:

Om man linear upp splinesen i kronan med 3:ans index ser det onekligen snett ut...
Mycket svengelska i den här inser jag.
Även stora sekunden ser sned ut i förhållande till 12-index.

Förstår inte vad du vill visa här. Tycker inte klockan ligger i en rak linje i förhållande till hur bilden är tagen så inte konstigt att det ser "snett" ut när du beskär bilden sådär.
Splinesen på kronan bör ju rimligtvis gå i 90° vinkel från boetten.
Även kronografknapparna ser ut att ligga snett i förhållande till tavlan.

Haha allt är snett helt plötsligt. Vad säger säljaren då @okrona4lyfe?
Min spontana tanke är att urverket och således även tavlan inte sitter fast i boetten och att bara själva kronan är skruvad i boetten utan att sitta i verket.

Jag har säkert fel. Har suttit och vridit på fotot och dragit stödlinjer, men jag kan liksom inte få ihop det riktigt. Kan vara något märkligt med vinkeln fotot är taget, men jag skulle be om fler foton och någon form av bevis på att klockan går.:nailbiting:

Lite fler bilder. Säljaren säger att det knappt syns i när den ligger i näven och att han aldrig reflekterat över det. Att allt fungerar som det ska, men att klockan är 15 år gammal och således inte är oanvänd. Lite fler bilder:
B489A816-CFE8-4023-804A-3E45021A5A5F.jpeg
6B47965A-CBF5-4893-88BC-21ED7D96781F.jpeg
14974263-uoww9nj74o7jk21bymlc5y8q-Zoom.jpg
656358BC-491D-4512-A6E8-B5E5C1E87B35.jpeg

Han la snällt upp 2 bilder med en raklinje, han försökte träffa index, han tror/upplever själv att det är bezel aom är lite sne när han inspekterar.
4946057E-78BE-49B3-96B2-31FD1E14A933.jpeg
AE92AC4F-BF4B-4966-BAC6-C50BBA6C9884.jpeg

Jag upplever att index 12 & 6 ligger snett om de sätts i förhållande till de lodräta linjerna i bandet.

edit: stavar som en kratta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp