• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HJÄLP stop på automat

dama1201

Breitling
Hej jag köpte en Breitling super avenger från 2009. Nu är det så att den har aldrig haft ngn service varken den lilla eller den stora.

Automaten fungerade först bra i ca 2 dygn, sen ned till 1 dygn, ganska snabbt nu senaste två månaderna har den halkat ned till 12-14 timmar till knappt 6-7 timmar innan man måste "skaka" om den för att dra igång automaten...
nu är det så illa att vi är nere på typ 5-10 minuter bara... automaten fungerar jue inte.. den håller på o "dö"..
va skall jag göra?? Är detta ngt som löser sig med en service? Eller är det något annat fel? Jag köpte klockan för ca 2-3 mån sen.. Är det ngn som har vart med om detta? Jag har vart hos urmakaren och bergströms som säger att den är äkta, men detta var innan problemet med automatiken? Vad tror ni ? Klockan är ju ändå bara 6 år gammal och borde väll hålla för det priset??

Tacksam för svar mvh
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Lämna in den hos närmaste AD för Breitling så kommer dom garanterat lösa det. Är klockan 6 år kan det vara hög tid för en service
 

dama1201

Breitling
VIKGUL: Jag var där innan problemet och frågade vad de skulle ha för den "stora" servicen, de sa 5 800 kronor och de skulle behålla klockan i 6-8 veckor pga att de hade mycket att göra samt att de va mindre o mindre som fick sköta servicen?.. Men du tror alltså att det bara har med oljan att göra kanske? Kanske en liten service räcker? Jag skall ditt och fråga.
 

Smack

Omega
Efter 5 år är det ändå dags för stor service. Dumt att snåla med fin klocka. Bara att ta den ekonomiska smällen om du frågar mig...
 

dama1201

Breitling
jo det är sant, ville bara veta om felet berodde på brist på service eller om det var ngt mer så jag skulle behöva laga den också. mvh
 

jabla

Sarlacc
"Liten service" är bara packningsbyte och kallas även för täthetsservice. Inget som löser problem med hur klockan går.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur länge går den om du drar upp den manuellt? Att den går kortare och kortare tid med hjälp av automaten kan ju bero på att du helt enkelt inte bär klockan tillräckligt länge per dag för att den ska bli helt uppdragen?
Om du bara skakar klockan lite så kommer den inte att gå så länge..
 

CLT

Rolex
Dra upp den fullt manuellt och se hur lång gångreserv det är. Men är den 6 år så är det nog endå dags för en service.. Synd att snåla, det sliter mer i verket om det går trögt där inne...
 

dama1201

Breitling
RicVin
cultshit:

jag är nybörjare och en breitling super avenger kanske inte är bästa nybörjar klockan men .. jag har ytterligare en fråga då när vi pratar om att dra upp den manuellt.

I tavlan står det Automatic och en mätare under med visare. den börjar PÅ:
12 och går vidare med 2-4-8-10 och runt till 12 i klockvarv. Jag har alltid undrat vad den visare visar där?
Ibland 2 ibland 4 och så vidare.. nu när ni säger dra upp den då antar jag att den visar hur mycket automaten är dragen? Men om jag skakar och lyssnar på "snurret" därinne i uret så rör sig inte visaren nämnvärt?

kanske värsta nybörjar frågan osv men man lär sig bara genom att fråga.
 

CLT

Rolex
RicVin
cultshit:

jag är nybörjare och en breitling super avenger kanske inte är bästa nybörjar klockan men .. jag har ytterligare en fråga då när vi pratar om att dra upp den manuellt.

I tavlan står det Automatic och en mätare under med visare. den börjar PÅ:
12 och går vidare med 2-4-8-10 och runt till 12 i klockvarv. Jag har alltid undrat vad den visare visar där?
Ibland 2 ibland 4 och så vidare.. nu när ni säger dra upp den då antar jag att den visar hur mycket automaten är dragen? Men om jag skakar och lyssnar på "snurret" därinne i uret så rör sig inte visaren nämnvärt?

kanske värsta nybörjar frågan osv men man lär sig bara genom att fråga.

Skruva ut kronan, i första läget kan du skruva på kronan för att köra den manuellt.

Den undre subdialen är till kronografen, visar timmar.
 

dama1201

Breitling
cultshit :
tack jag gör det nu.. men det tar aldrig slut =) blir aldrig stopp hehe.
Men skall definitivt in och göra en service. Satte hjärtat i halsgroppen förrut när den stanna. Fast för att vara rättvis mot klockan så bär jag den bara en halvtimme till jobbet och typ 1-2 tim max efter jobbet på hela dygnet så klart att den kanske inte drar upp sig? jag går förbi klockan ibland o "skakar" på den lite o hör surret. Jag har ett byggarbetar jobb så kan inte ha den på dagarna och efteråt tränar jag.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det "tar aldrig slut" när du drar upp en automat. På vissa klockor kan det kännas när den är fullt uppdragen. Har jag hört... Aldrig märkt det själv. :)
Jag brukar dra upp min Breitling med typ 50 vrid på kronan när den legat still ett tag. Ingen aning om hur många vrid det behövs för full laddning men kör 100 så borde det vara fullt.
Bratten har ingen visare som talar om power reserv.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
cultshit :
tack jag gör det nu.. men det tar aldrig slut =) blir aldrig stopp hehe.
Men skall definitivt in och göra en service. Satte hjärtat i halsgroppen förrut när den stanna. Fast för att vara rättvis mot klockan så bär jag den bara en halvtimme till jobbet och typ 1-2 tim max efter jobbet på hela dygnet så klart att den kanske inte drar upp sig? jag går förbi klockan ibland o "skakar" på den lite o hör surret. Jag har ett byggarbetar jobb så kan inte ha den på dagarna och efteråt tränar jag.
Visst kan du göra en service men jag tror du kan njuta av klockan ett tag först. Av din beskrivning att döma så känns det ganska klart att klockan helt enkelt inte får tillräckligt med "motion"..
Förresten!? Var FAAN är bilderna?! :-o
 

CLT

Rolex
Visst kan du göra en service men jag tror du kan njuta av klockan ett tag först. Av din beskrivning att döma så känns det ganska klart att klockan helt enkelt inte får tillräckligt med "motion"..
Förresten!? Var FAAN är bilderna?! :-o

Håller helt med, den tiden den sitter på handleden räcker inte för att hålla igång den. Antingen så får du dra upp den manuellt eller köpa en winder där den kan ligga på nätterna.

I en user manual jag har till min Breitling står det 40 turns för att dra upp den helt. Men sitter ett skydd i verket så du inte kan dra upp den för mycket.
 

Hellebring

Cartier
Men du, om timvisaren på kronografen är olika då och då så går kronografen hela tiden? Det lär väl bidra lite mer till att den tappar kraft fort förutom då att du bär den lite. Eller tänker jag galet nu?
 

dama1201

Breitling
jag hade faktiskt kunna läsa manualen hehe, gjorde det precis och det stod 40 turns.. jag har aldrig utfört den funktionen. Klart jag skall ge den mer motion nu. Och väldigt nyttigt att veta att jag kan skruva upp den! tack för tipset. Bilder kommer om ngn minut måste ta dem först =)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
VIKGUL: Jag var där innan problemet och frågade vad de skulle ha för den "stora" servicen, de sa 5 800 kronor och de skulle behålla klockan i 6-8 veckor pga att de hade mycket att göra samt att de va mindre o mindre som fick sköta servicen?.. Men du tror alltså att det bara har med oljan att göra kanske? Kanske en liten service räcker? Jag skall ditt och fråga.
Bästa är väl helt enkelt att lämna in den och be om kostnadsförslag för att få den att gå som den ska och med gångreserven den ska ha. Känns bäst att låta urmakaren avgöra vad som behövs, hel-service eller bara enklare åtgärd. :)
 

dama1201

Breitling
Här kommer bilder
20141113_193708.jpg


20141113_193723.jpg
 

Icaras

Rolex
Jag föreslår att du stannar kronografen. Finns ingen poäng att ha igång tidtagning utan att ta tiden på något :). Det äter ju även på gångreserven som du är orolig över.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Hej! Tänkte det passar att väcka liv i denna gamla tråd. Jag har precis skaffat min första automatic och har ett par frågor.

*Enligt vad jag förstått har en automatic ett skydd som slirar för att förhindra att man drar sönder verket i den, men att man gör bäst i att inte dra upp den för mycket i onödan. Är det korrekt?

*Jag tänker att en automatic är speciellt lämpad för att bära på sig dagligen så att den hålls laddad. Men jag jobbar heltid som städare och rör båda armarna varierande. Kan det bli för mycket för klockan i längden?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej! Tänkte det passar att väcka liv i denna gamla tråd. Jag har precis skaffat min första automatic och har ett par frågor.

*Enligt vad jag förstått har en automatic ett skydd som slirar för att förhindra att man drar sönder verket i den, men att man gör bäst i att inte dra upp den för mycket i onödan. Är det korrekt?

*Jag tänker att en automatic är speciellt lämpad för att bära på sig dagligen så att den hålls laddad. Men jag jobbar heltid som städare och rör båda armarna varierande. Kan det bli för mycket för klockan i längden?
Den slirar vid fullt uppdrag och du gör rätt i att inte dra upp den i tid och otid. Olika verk är olika känsliga. Det finns ingen anledning att okynnesdra upp dden. Men att du drar upp den om den stannat är inget problem.

Nej. Klockan är gjord för att användas. Den kommer inte att bli "överbelastad" vid flitigt rörande av armen.
 
Topp