• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp?! Är Rolex Deep sea Seadweller för stor?

tecan03

Breitling
Hej, har under en tid sparat upp för att köpa en "riktig" klocka! Men nu står jag inför ett svårt val. Jag har fattat tycke för Rolex deep sea sea dweller (116660). Förutom att den ser riktigt cool ut var en av dem huvudsakliga anledningarna till att jag bestämde mig för den att jag störde mig på förstoringsglaset på datumet på den vanliga submarinern. Jag ville ha en submariner med datum men utan förstoring. Det gjorde att jag stod mellan DSSD (116660) och den vanliga sea dwellern (116600). Anledningen till att jag valde deep sean mellan dem var för att jag tyckte att den vanliga sea dwellern var för lik submarinern och att jag inte ville lägga upp ca 20 lax till för en klocka som var så himla lik suben.

Men nu till frågan. Är deep sea sea dwellern för stor? Tex. till vardags bär jag ofta skjorta och kavaj på grund av mitt arbete, får klockan "plats" under skjortan? Är den jobbig att ha på sig varje dag? Skaver den pga sin storlek? Jag vill inte att klockan ska synas ute på gatan och vill kunna dra jackan/skjortan över den. MEN FÅR DEN PLATS?? Är det någon här som äger klockan och kan ge mig lite goda råd och visa åsikter. Borde jag välja en av dem andra klockorna istället?

Vänliga hälsningar,

Wille
 

paradis

Audemars
Provade den av en kompis som hade köpt den.Tycker inte bara att den är stor ,utan tung som fan. Nu hade han lite längre armband på den, så klockan flög åt vänster sida. Minns inte riktigt hela texten på tavlan men deep sea . Jag skulle inte klara av en så tung/stor klocka , ock det gjorde inte han heller. Tror att han hade den 5-6 mån.så var den borta.
 

kirex

Cartier
ej, har under en tid sparat upp för att köpa en "riktig" klocka! Men nu står jag inför ett svårt val. Jag har fattat tycke för Rolex deep sea sea dweller (116660). Förutom att den ser riktigt cool ut var en av dem huvudsakliga anledningarna till att jag bestämde mig för den att jag störde mig på förstoringsglaset på datumet på den vanliga submarinern. Jag ville ha en submariner med datum men utan förstoring. Det gjorde att jag stod mellan DSSD (116660) och den vanliga sea dwellern (116600). Anledningen till att jag valde deep sean mellan dem var för att jag tyckte att den vanliga sea dwellern var för lik submarinern och att jag inte ville lägga upp ca 20 lax till för en klocka som var så himla lik suben.

Men nu till frågan. Är deep sea sea dwellern för stor? Tex. till vardags bär jag ofta skjorta och kavaj på grund av mitt arbete, får klockan "plats" under skjortan? Är den jobbig att ha på sig varje dag? Skaver den pga sin storlek? Jag vill inte att klockan ska synas ute på gatan och vill kunna dra jackan/skjortan över den. MEN FÅR DEN PLATS?? Är det någon här som äger klockan och kan ge mig lite goda råd och visa åsikter. Borde jag välja en av dem andra klockorna istället?

Vänliga hälsningar,

Wille

Det handlar mycket om hur stora handleder som du har. Har du en handled runt 19-20 cm och uppåt är det inga problem med storleken, 44 mm. Jämför med andra klockor t.ex Bretling Chronomat GMT som är 47 mm. Panerai är inte heller små. Jag gillar Deepsea:
s rolex s och db.jpg
Jag har två stycken t.o.m.
 

tecan03

Breitling
Det handlar mycket om hur stora handleder som du har. Har du en handled runt 19-20 cm och uppåt är det inga problem med storleken, 44 mm. Jämför med andra klockor t.ex Bretling Chornomat GMT som är 47 mm. Panerai är inte heller små. Jag gillar Deepsea:
s rolex s och db.jpg
Jag har två stycken t.o.m.

Lyckost! :D
 

Icaras

Rolex
Deepsea är grotesk, särskilt jämfört med en vanlig sub som jag kan tycka ser mest balanserad ut av de tre.
Samtidigt som du inte vill hosta upp 20k mer för en lite annorlunda sub utan bubbla så kan du betala 20k mer än den för att få Deepsea :p

Om du redan en sub så hade jag köpt något annat, annars SD :)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Nej, för kraftig. Men jag har inte levt med en till vardags under längre tid, enbart provat hos uraffären. Ekar det som sagts ovan - har du handleder av grövre kaliber så kan det funka. Besök en AD och prova. Ett annat sätt är att skaffa en mindre dyr stand-in med samma mått och provköra i din vardag. Funkar det så köp DSSD och se inte tillbaka...
 

Rookien

Panerai
Det är en cool klocka och snygg på pappret, önskar jag inte tyckte den va för stor (vilket den är för mig)
Handlar väl om hur du ser ut i övrigt.
 

Sond

Patek
Jag tycker den är på tok för stor. Finns nästan inga situationer den skulle passa mig. Men det finns ju de som gillar den. Vi har alla olika smak och referensram.
 

tecan03

Breitling
Okej, tack för alla svaren, jag har faktist provat klockan så många gånger ja fått möjligheten, på flygplatser, städer utomlands, inne på nymans ur i Stockholm mm men har svårt att bedöma om den var för stor eller ej. Riktig beslutsångest. Jag är ingen tunnis direkt men samtidigt inte någon muskelknutte heller...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag tycker 116600 är bättre på typ allt jämfört mot Sub-C. (part i målet då jag bytt från Sub-C till SD) Men att ta steget mot Deepsea är lite för köttigt för min smak. Höjden på klockan är ju lite att bita i, svårt att slinka in under manschetten :)
Lite bilder
Deepsea
IMG_5190 (1).JPG
IMG_5194.JPG


SD (min)
IMG_5417.JPG

IMG_5418.JPG

Deepsea & Sub-C (hade tyvärr ingen SD vid foto tillfället att jämföra tjockleken bildmässigt med)
IMG_5191.JPG
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Världens bästa fckin Rolex, krävs dock lite handled för att bära. Sålde min just till Landshark och jag saknar den redan. Måtte Rolex mest högkvalitativa klocka hamnas hos en som älskar den.
 
Har provat 2 ggr, tyckte den var rent klumpig. Har sett den på flera klockfantaster, har inte sett bra ut på någon av dem. Jag har handleder på ca 19,5 - 20 cm. och bär inte gärna ur över 40 mm.
Det finns formgivning som delvis förlåter storlek, ex. Longines legend diver, men DSSD tycker jag saknar den kvaliteten.
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Tycker det är en härlig klocka, men den fungerar inte alls till skjorta då den fastnar i manschetten.
Bästa dykarrolle till kostym är subC. Köp 116040 om bubblan stör dig, på köpet en väldigt harmonisk tavla och pengar över till annat.

Personligen tyckte jag att 20k extra för en 116600 var värt varenda öre, då den är mindre vanlig, saknar bubbla men ändå har datumvisning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig provat DSSD, men jag ser det som en prototypklocka, en modell för att Rolex ska kunna stoltsera med sina innovationer, inte enklocka utvecklad för stt vara perfekt avvägd storleksmässigt.

116600 är kanon storleksmässigt: Lagom smidig, men stor nog för att kännas som en dykarklocka och inte som en dressklocka utklädd till en dykarklocka. Har man många klockor kan det säkert vara kul att ha en DSSD, men har man få klockor lär det vara roligare med en väl avvägd 116600.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kan börja med att säga att jag inte är någon expert på de modeller du funderar på. När jag skulle köpa min Sub C var jag lite osäker på om den skulle kännas klumpig till skjorta/kostym och om den skulle smita in under manschetten. För att få svar på frågan åkte kostymen på och jag åkte till butiken för att testa. Oron var obefogad och jag fick ett klart besked. Mao på med en skjorta och testa. Av bilderna i tråden att döma och av min minnesbild av DSSD tror jag att den blir för stor. Kör Sub eller 116600 istället är mitt tips. Men det är ditt beslut! :)
 
Topp