• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp önskas - Longines Flagship automatic

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick fantastiskt mycket info och bra råd när jag för ett tag sedan bad forumet om hjälp gällande min pappas gamla Omega ( https://klocksnack.se/threads/hjälp-önskas-omega-från-tidigt-50-tal.76771/#post-1934150 ) och nu hoppas jag på något liknande när det gäller svärfars Longines…

Jag har ingen historik på klockan (svärfar gick bort för några år sedan) och har kollat igenom Longines-tråden men hittade ingen med sub-sekund och datumfönster kl 12, så nu hoppas jag på lite hjälp.
  • Vilken referens är det?
  • Ungefärligt tillverkningsår?
  • Verkar tavla, visare och krona vara original?
  • Missfärgningen kring datumfönstret – fukt eller något annat? Kan/bör man göra något åt det?
  • Jag provade att få av bakboetten med en boettboll, men lyckades inte. Om den inte är skruvad – hur gör jag för att få av den? Och få på den igen?
  • Det finns dessvärre inget armband – hur borde ett tidstypiskt originalband + spänne se ut?
  • Förslag på urmakare i Stockholm som skulle kunna ge den lite kärlek?
Lite bilder behövs kanske också… :)

20180405_195256.jpg
20180405_195427.jpg
20180405_195650.jpg
20180405_195458.jpg


Edit: googlade "boettkniv" och insåg att jag hade en sån... Tack @BarbaBaba

20180405_210942.jpg
20180405_210903.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Härligt mögel :)
Baklocket är snapback, du öppnar med boettkniv. På bild verkar det gå att få in en kniv under bandhornet...
Fuktskada i lacken runt datumet, blir sällan bra att försöka ta bort lacken osv, dvs låt patinan vara. Bara charmigt :)
När du öppnat den finns det nummer på baklocket och på urverket som kan hjälpa till att datera. Gissning - tal. Guld eller doublé? Verkar vara guld.
Armband, något trevligt enkelt läder, typ gris. Återkom med bilder på inanmätet :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ABC ur på hornsgatan eller Farfarsklockor Renstjärnasgata servar vintage. Men det är inte omöjligt att Klockmäster Globen kan hjälpa till
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hittade förut årtal till serienummer hos Longines...
1961 _____ 11,538,061
1962 _____ 11,864,134
Du hade 11623169, så den borde vara gjord mellan 1961 och 1962. Ganska kul att se utvecklingen av serienummer nu när dom har jubileum med 50 miljoner tillverkade klockor :rolleyes:
 
Topp