Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä, det är en rätt orättvis jämförelse. Kosmetika är en följd av begränsande och krävande könsnormer mycket mer än ytligt intresse av samma slag som klockor.Nu vet jag inte vad din fru har för vanor
Men i min erfarenhet brukar kvinnor lägga rätt bra med pengar på hår, naglar, smink osv.
Slår man ut det är det säkert mellan 10-30k per år. (Säkert mer ibland)
Tror inte det är så många män som ifrågasätter sånt?
Så vad är ett klockköp på 30k som kanske inte ens sker varje, eller vartannat år? (+ att du mest troligt kan få tillbaka stora delar an pengarna vid försäljning, kan man inte säga om allt för många hobbys?)
Allt detta är ju förutsatt att man har råd förstås![]()
Jag har jämfört med fiskeresor. Sådana går inte att sälja när man väl har varit på dem.Ett bra argument är att klockor egentligen är en rätt billig hobby - så länge man inte köper nytt från AD. Oftast får man tillbaka ungefär samma peng som man knuffade in den dagen klockan vandrar vidare.
Dvs klockor är ingen dyr hobby - dock binder det mycket kapital (som det vill till att man kan undvara). Denna förklaring har min fru köpt ganska bra (hon är civ.ekonom).
Det är alltså fan så mycket dyrare att ägna sig åt många andra saker - och något intresse måste man väl få ha![]()
Du skrev ju renoveringsfond, så var väl kanske utifrån den aspekten många svarade.Nä, det är en rätt orättvis jämförelse. Kosmetika är en följd av begränsande och krävande könsnormer mycket mer än ytligt intresse av samma slag som klockor.
För övrigt förvånar det mig att så många i tråden gör detta till en hushållsekonomisk fråga. Självklart skulle jag inte snegla på en Tudor om det skadade min familj. Är sådan ansvarslöshet så vanlig bland entusiaster att det är go to-tanken?
Är det ingen som i stället tänker att jag har pengar över, men inte vill lägga dem på något som får min fru att tappa respekten för mig? Att jag vill förankra beslutet, att jag vill att min fru ska kunna glädjas med mig?
Det kanske är att begära lite mycket? Att hon ska känna glädje för att du köper ännu en dyr och egentligen helt meningslös pryl, trots att du redan har flera exemplar av samma dyra och meningslösa pryl? Så länge du inte spenderar pengar du inte har, vilket du inte verkar göra, är det väl gott nog att du tycker det är roligt att köpa klockor. Klockor och andra smycken är ren och skär lyxkonsumtion, inget andligare eller noblare än så. Lämna din stackars fru utanför detta träsk är mitt råd.att jag vill att min fru ska kunna glädjas med mig?
Jag utgick från att det inte skulle läsas bokstavligt, men det var väl för att jag tog för givet att ingen är så dum.Du skrev ju renoveringsfond, så var väl kanske utifrån den aspekten många svarade.
Vanligt förekommande utan att blanda in entusiaster kan nog funka, bara kolla lyxfällan
Men för att vara mer on topic, har hon inget intresse av klockor är det svårt att få henne intresserad. Jag har försökt med min sambo i många år utan framgång. Så nu köper jag bara, alla ser ju ändå ”lika” ut eller svaret: ”har du inte haft en sån?”
Ja det var renoveringsfonder som fick mig att haja till. Tänkte spontant att skulle jag föreslå ett inköp av en klocka utifrån en gemensam budget så skulle jag få svårt att motivera ett köp.Du skrev ju renoveringsfond, så var väl kanske utifrån den aspekten många svarade.
Vanligt förekommande utan att blanda in entusiaster kan nog funka, bara kolla lyxfällan
Men för att vara mer on topic, har hon inget intresse av klockor är det svårt att få henne intresserad. Jag har försökt med min sambo i många år utan framgång. Så nu köper jag bara, alla ser ju ändå ”lika” ut eller svaret: ”har du inte haft en sån?”
Nä, vi delar. Inte fan var jag intresserad av hästhoppning förut. Men erfarenheten säger mig att om man tar sig tid att lära sig så ser man charmen. Plötsligt stannar man till när det är hästhoppning på teve, stönar när de river och hurrar när de rider felfritt. Allting kan vara intressant. Det gäller bara att välja att se det intressanta.Det kanske är att begära lite mycket? Att hon ska känna glädje för att du köper ännu en dyr och egentligen helt meningslös pryl, trots att du redan har flera exemplar av samma dyra och meningslösa pryl? Så länge du inte spenderar pengar du inte har, vilket du inte verkar göra, är väl det gott nog att du tycker det är roligt att köpa klockor. Klockor och andra smycken är ren och skär lyxkonsumtion, inget andligare eller noblare än så. Lämna din stackars fru utanför detta träsk är mitt råd.![]()
Din trådtitel är att du är en idiot och nu kallar du alla här för idioter. Well played sir.Jag utgick från att det inte skulle läsas bokstavligt, men det var väl för att jag tog för givet att ingen är så dum.
Hmm. För ett år sedan hade ju jag inte heller något specifikt intresse för klockor. Min svåger visade upp sin nyinköpta Speedmaster häromåret, varpå jag bara ryckte på axlarna. Jag tänker att det måste finnas ett sätt att tända elden. En gnista.
Håller hon på med hästar så har du ju en hel handelsbazooka att slå till med. Där kan vi snacka dyr hobbyNä, vi delar. Inte fan var jag intresserad av hästhoppning förut. Men erfarenheten säger mig att om man tar sig tid att lära sig så ser man charmen. Plötsligt stannar man till när det är hästhoppning på teve, stönar när de river och hurrar när de rider felfritt. Allting kan vara intressant. Det gäller bara att välja att se det intressanta.
En snabb kalkyl i går gav att det tyvärr inte är lika dyrt som klockor. Åtminstone inte i vårt fall. Ska ringa ridklubben och be dem tredubbla terminsavgiften.Håller hon på med hästar så har du ju en hel handelsbazooka att slå till med. Där kan vi snacka dyr hobby
Jo, men ett intresse för en viss sport är betydligt lättare att dela med någon annan. Idrott är en folkrörelse, klockor not so much. Vissa skulle hävda att det inte är lika spännande att titta på när Teddy Baldassarre recenserar Rolex som att följa Mondo och Sarah Sjöström i OS.Nä, vi delar. Inte fan var jag intresserad av hästhoppning förut. Men erfarenheten säger mig att om man tar sig tid att lära sig så ser man charmen. Plötsligt stannar man till när det är hästhoppning på teve, stönar när de river och hurrar när de rider felfritt. Allting kan vara intressant. Det gäller bara att välja att se det intressanta.
Du kan ju jämföra med vad det kostar att ha en egen häst, det kan lätt dra iväg till +10k/månad i löpande utgifter (utöver själva inköpet då).En snabb kalkyl i går gav att det tyvärr inte är lika dyrt som klockor. Åtminstone inte i vårt fall. Ska ringa ridklubben och be dem tredubbla terminsavgiften.
@mgm3 Ang. att ringa ridklubben:![]()
Vissa har ingen kollJo, men ett intresse för en viss sport är betydligt lättare att dela med någon annan. Idrott är en folkrörelse, klockor not so much. Vissa skulle hävda att det inte är lika spännande att titta på när Teddy Baldassarre recenserar Rolex som att följa Mondo och Sarah i OS.
Mitt nästa drag: Älskling, vi borde köpa en häst.Du kan ju jämföra med vad det kostar att ha en egen häst, det kan lätt dra iväg till +10k/månad i löpande utgifter (utöver själva inköpet då).
Plus att en häst inte har så värst mycket restvärde, oavsett om man leasar den via ridklubb eller äger den själv när den blir gammal och sjuk. Hur man än vänder på det så är klockor en sundare hobby rent ekonomiskt.
Jo, jag håller med. Det är även så vi jobbar. (Se gärna ovan i tråden: Det handlar om mina pengar som jag kan göra av med utan att det påverkar familjen.) Men jag gillar inte tanken att inte intressera mig för min hustrus intressen. Hennes intressen är något jag delar och lever mig in i. Och den attityden har vi båda. Därför är det lite tråkigt att hon inte är intresserad av klockor.Jag ser det såhär…
Det gäller att se till att lägga upp familjens ekonomi så att det finns utrymme för enskilda önskemål eller särintresse ( vilket klockor ändå måste vara ) alla inköp/beslut i en familj är inte något man behöver eller skall vara överens om.
Min fru har ingen förståelse för att jag gillar klockor även om hon kan sträcka sig till att berömma och tycka om vissa av mina klockor. Men då vår ekonomi ger utrymme för att mina klockinköp inte påverkar våra övriga kostnader, renoveringar, semester, kläder till barnen osv så är hon ok med det.
Dvs jag får spara vid sidan av hushållskassan och övrigt sparande och vad jag gör med den summan det bryr hon sig inte om. Precis som jag inte bryr mig om vad hon gör med sin del av sitt eget sparande. Vill hon åka på en resa med sina kompisar, köpa en dyr väska eller spendera på något annat som är viktigt för henne så får hon göra det för det påverkar inte mig.
Med detta sagt. Först trygga familjens behov/önskemål sedan köpa klockor
OT, men vilken app är detta?Lite off topic men om ts eller ngn annan snusar finns det ju positiva saker att hämta med ett avslut av det beroendet och flytta över intäkten till ett annat
Sex år senare:
![]()
OT, men vilken app är detta?![]()
Nja, vi kanske jobbar olika. Jag vill inte göra något med mina pengar som min fru tycker är korkat. Och skulle inte vilja att hon gjorde det heller. Jag vill känna att det – vad ”det” än råkar vara – är förankrat och delat.Efter att ha läst genom den här tråden från fråga till slutet har jag mer frågor än svar. Om jag har förstått det hela rätt så skulle köpet inte påverka hushålssekonomin negativt, frugan har egna intressen som förvisso kostar pengar men inte lika mycket som en Tudor BB 54?
Oavsett så skulle jag endast vilja ge rådet att om det är dina egna pengar att göra som du vill. Visa att du har dina intressen och att du faktiskt gör vad du vill med desamma. Jag tror att hon de facto skulle respektera dig för detta. Så är det med min flickvän. Hon skulle aldrig få för sig att ifrågasätta mina val kring pengar förutsatt att jag inte fick ihop vardagsekonomin.
Kör på, man lever en gång och vill inte dö med en massa ouppfyllda drömmar.
/PJ
Ja, du gör nog bäst i att följa vad ni har bestämt er för sinsemellan. En nyfiken fråga som inte behövs besvaras om det inte passar er, men har ni varit gifta länge?Nja, vi kanske jobbar olika. Jag vill inte göra något med mina pengar som min fru tycker är korkat. Och skulle inte vilja att hon gjorde det heller. Jag vill känna att det – vad ”det” än råkar vara – är förankrat och delat.
Åtta årJa, du gör nog bäst i att följa vad ni har bestämt er för sinsemellan. En nyfiken fråga som inte behövs besvaras om det inte passar er, men har ni varit gifta länge?
Lycka till
/PJ
Bra poäng. Klockor är ju något helt annat att se fysiskt, klämma och prova.Bättre att ta med frugan in i en finare klockbutik och titta lite om ni är ute på semester (helst vid resmål som hon valt) och säga att det betyder mycket att få gå in och titta och kanske prova någon fin klocka.
Min fru har fått följa med på många butiks besök genom åren som varit ganska trevliga inte allt för sällan med kaffe och chokladbit eller ett glas champagne medan man tittar.
Hade jag däremot föreslagit så mycket som ett 5 minuters klipp på YouTube om klockor hade jag fått sova på soffan… Men alla fruar är väl olika
Se klockan som en investering och inte som en kostnad. Rätt köpt är det ingen större ekonomisk risk. Bevaka KS köp & sälj host host.![]()