• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp – min fru har upptäckt att jag är en idiot

Har du testat visa din fru damklockor som hon skulle gilla? Kanske överaska henne med en fin klocka till nästa födelsedag, och vips så kanske hon är inne i träsket lite mer än nu och får sug på fler klockor? Skit i att visa videos på BB54 osv. Visa video på en Cartier Panthere typ eller tvåton Datejust.

Har du testat visa din fru damklockor som hon skulle gilla? Kanske överaska henne med en fin klocka till nästa födelsedag, och vips så kanske hon är inne i träsket lite mer än nu och får sug på fler klockor? Skit i att visa videos på BB54 osv. Visa video på en Cartier Panthere typ eller tvåton Datejust.
Bra poäng. Klockor är ju något helt annat att se fysiskt, klämma och prova.
Mjo. Vi var inne i vår lokala klockbutik för att justera länken på hennes klocka i går, men det var verkligen suck-och-pust-in-ut-äntligen-gjort. Lite därför jag tänkte att en videomedley kunde vara ett första steg.

Det kan jag med, men jag jobbar inte så. Min fru och jag är ett team.
Jo samma här, det är min bästa partner. Vill hon köpa något är hon välkommen till det också. Så länge det inte skador oss är det OK.

Har du råd köp, du kommer inte ångra dig det är en tillfredsställande känsla att ha på sig klockan man älskar

Jo samma här, det är min bästa partner. Vill hon köpa något är hon välkommen till det också. Så länge det inte skador oss är det OK.

Har du råd köp, du kommer inte ångra dig det är en tillfredsställande känsla att ha på sig klockan man älskar
Kommer inte att känna mig tillfredsställd om jag vet att min hustru tycker att jag är en idiot som lägger (mina egna) pengar på sånt

Kommer inte att känna mig tillfredsställd om jag vet att min hustru tycker att jag är en idiot som lägger (mina egna) pengar på sånt
Jag förstår, kvinnor brukar inte ha samma känsla för "prylar" eller ens ha egna hobbies så det kan bli svårt. Man kan nog nästan jämföra alla onödigt dyra möbler de ofta vill ha med ett onödigt klockköp :D Sedan är det viktigt att göra saker som gör dig glad oavsett andras åsikter, till och med din fru. Hon kommer nog förstå dig istället för att dumförklara dig

Jag är inte säker på att jag tycker att det låter sunt att ni behöver dela intresse för varenda hobby ni har. Med det sagt är det såklart kul att dela intressen.

Jag tycker absolut inte att du ska lägga timmen på youtubeklipp utan ta istället med henne ut på stan och titta och prova och ät och drick. Jag håller f.n. själv på att dra ned min partner i fördärvet, och hon har börjat tycka det är kul (att vara med och välja vilken klocka hon ska få av mig..).

Jag tycker att du skall nyttja termen ”girl math”, och helt enkelt visa på hur billigt du har kommit undan.

Du ville egentligen köpa en betydligt dyrare klocka, t.ex. en Audemans Piguet Royal Oak (förslagsvis 26591IP.OO.1252IP.01), men har nu sparat ca. 600 000kr på att välja en billigare klocka!

Mycket bättre för renoveringsfonden!
Jag kör något liknande. Tex när vi är på semester eller restaurang så kommenterar jag klockor jag ser andra ha på sig inkl pris. Då låter mina köp inte så farliga.

Alltså, har man köpt en bättre beg klocka för 50k och njutit av den ett år för att sedan sälja den för samma pengar kan man ju direkt påvisa att man inte är en idiot. Vissa hobbies kan fullkomligt sluka pengarna. Visst, det händer att klockorna kånglar och man får kosta på service men jag har klarat mig rätt bra. Menar, jämför med sånt som sportbilar och motorcyklar...

Visa henne en helhet(utan att påtala detta), vårdat hår, naglar, skägg, träning så kanske det löser sig. Låt någon vettig bok eller magazine ligga framme. Visa intresse för hennes pappa/farfars guldklocka.

Till mina nackdelar hör att min fru är den mer intelligenta och ansvarstagande parten i vårt äktenskap.
Det kan vara en utmaning att kombinera en klocka för 50 tkr med förnuft och ansvar, särskilt om klock- och förnuftbärare av två olika personer. Någon på Youtube som jag tycker är bra på att beskriva – kanske snarare försvarar - de emotionella aspekterna av klockor utan att gå till överdrift åt ena eller andra hållet är ”This Watch, That Watch”. Bör finnas något klipp som kan passa.

Som komplement skulle du under återstående tid kunna bredda diskussionen till hedonismen, livsnjutningen, som bärande filosofisk idé.

En Tudor BB 54 är helt enkelt en salighetssak, inget konstigt med det. Aristoteles, Bentham och Mill t.ex skulle instämt om de kunde tillfrågas.

Alltså, har man köpt en bättre beg klocka för 50k och njutit av den ett år för att sedan sälja den för samma pengar kan man ju direkt påvisa att man inte är en idiot. Vissa hobbies kan fullkomligt sluka pengarna. Visst, det händer att klockorna kånglar och man får kosta på service men jag har klarat mig rätt bra. Menar, jämför med sånt som sportbilar och motorcyklar...
En nästan ny Carrera kostar 6-700 kr/milen om man bor i innerstan och måste hyra garageplats, en klocka som man blir glad av är vettigt.

Nja, vi kanske jobbar olika. Jag vill inte göra något med mina pengar som min fru tycker är korkat. Och skulle inte vilja att hon gjorde det heller. Jag vill känna att det – vad ”det” än råkar vara – är förankrat och delat.
Tycker det låter helskumt att jaga validering för att ”ha ett gemensamt intresse”. Fortsätt med ditt och med tiden kanske hon blir nyfiken och intresserad. Men du lär knappast få henne intresserad med en quick fix.

Det kan vara en utmaning att kombinera en klocka för 50 tkr med förnuft och ansvar, särskilt om klock- och förnuftbärare av två olika personer. Någon på Youtube som jag tycker är bra på att beskriva – kanske snarare försvarar - de emotionella aspekterna av klockor utan att gå till överdrift åt ena eller andra hållet är ”This Watch, That Watch”. Bör finnas något klipp som kan passa.

Som komplement skulle du under återstående tid kunna bredda diskussionen till hedonismen, livsnjutningen, som bärande filosofisk idé.

En Tudor BB 54 är helt enkelt en salighetssak, inget konstigt med det. Aristoteles, Bentham och Mill t.ex skulle instämt om de kunde tillfrågas.
Hmm, jag uppskattar visserligen Bentham, särskilt i ljuset av de tidigare brittiska moralisterna. Då är han en kronjuvel i filosofihistorien. Tyvärr råkar jag vara anti-hedonist.

Kanske att Mill hade kunnat ge vägledning genom den individualism han tog strid för, men där uppstår slitningar. Ska man förstå mitt hustrubesvär som en social fråga kan Mill ge stöd åt att köpa en klocka oavsett min hustrus uppfattning:

”Kraften i att tvinga andra att [följa visa och nobla initiativ] är inte bara oförenlig med frihet och utvecklingen av allt annat, men också korrumperande för den starka människan själv. […] I denna tid är uppvisandet av icke-konformitet, själva vägran att vika sig för sedvanan, en tjänst.”

Men å andra sidan kan problemet förstås som en ekonomisk fråga, och då riskerar Mills analys att bli inkonsekvent:

”I extrema fall av obstinat uthållighet i att inte utföra sin del av arbetet ska samfundet ha samma resurser som samhället har idag för att tvinga fram konformitet till kollektivets nödvändiga villkor.”

Jag lutar mig, som du föreslår, mycket hellre mot Aristoteles. Särskilt hans eudaimoniabegrepp. Kanske kan en BB54 förstås som ”den gyllene medelvägen” mellan en dykare från Tissot och en Submariner?

Bra poäng. Klockor är ju något helt annat att se fysiskt, klämma och prova.
Bara man inte tar med sig frun in till någon av de nonchalanta idioterna som säljer klockor i Sverige eller utomlands. För då kommer hela känslan för alltid vara negativ. Klarlund i CPH har UTMÄRKT personal på Tudor-avdelningen. Bergströms i Malmö har INTE det. Mest en headsup. Finns fler rötägg i handlartråden om du söker på forumet.

Bara man inte tar med sig frun in till någon av de nonchalanta idioterna som säljer klockor i Sverige eller utomlands. För då kommer hela känslan för alltid vara negativ. Klarlund i CPH har UTMÄRKT personal på Tudor-avdelningen. Bergströms i Malmö har INTE det. Mest en headsup. Finns fler rötägg i handlartråden om du söker på forumet.
Jag har lyriskt bra erfarenheter från Krons i Stockholm!

Jag har lyriskt bra erfarenheter från Krons i Stockholm!
Ta med henne dit då och visa samt förklara vad det är du fascineras över med klockor. Om du nyligen upptäckt intresset måste det varit något du faktiskt minns som triggade det. Berätta vad. Om det inte är så jävla korkat som att Anders på jobbet har en jäkla fin Black Bay och han är ju chef såatteehhh....

Ta med henne dit då och visa samt förklara vad det är du fascineras över med klockor. Om du nyligen upptäckt intresset måste det varit något du faktiskt minns som triggade det. Berätta vad. Om det inte är så jävla korkat som att Anders på jobbet har en jäkla fin Black Bay och han är ju chef såatteehhh....
Haha det är mekaniken jag har fastnat för. Överföringen av kraft från en fjäder till visare. Men det tycker min fru är ungefär lika charmigt och magiskt som asfalt.

Jag tror inte att du kommer att vinna över henne genom att försöka väcka ett intresse hos henne. Det här är din grej.
Men gör inte det då. Såg att du är intresserad av klockan som tingest betraktad, inte bara köpa nåt dyrt. Då så. Anmäl dig till en kurs i urmakeri. Ta reda på hur den funkar på riktigt. Sen säger du åt henne att du har fastnat för detta och vill lära mer. Och såklart köpa en riktig klocka.

Kan du t o m odla fram ett intresse av hästhoppning hos dig, vore det väl märkligt om ett så djupt(?) intresse hos dig som triggar en kurs i urmakeri, skulle gå henne obemärkt förbi. Möjligen att det skulle kunna väcka någon form av nyfikenhet, men om inte annat en respekt för ditt nyvunna intresse.

Jag skulle bli förvånad om hon tycker att du är en idiot då om du också köper dig en klocka.
Screenshot_20220906-200128_Samsung Internet.jpg

Är ert äktenskap byggt på känslor eller rationalitet? Tänker att det är lite likadant med ditt kommande klockköp. Det kommer hon säkert att respektera om hon också är gift med dig av rätt anledning.

Tillbaka
Topp