• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp – min fru har upptäckt att jag är en idiot

Som flera andra har varit inne på i tråden kan jag tycka att det är lite märkligt att man "måste" godkänna varandras hobbys – lite underligt.

Min tjej lade under drygt två år över 3 000 kr i månaden på att hyra plats i en drejstudio :hilarious: Det handlar alltså om runt 70 000 kr på två år. Detta var dessutom bara en mindre sidohobby utöver golf, vin och mycket annat. Kanske inte det mest klockrena finansiella beslutet, men det gav henne glädje – och då får det vara värt det. Även om jag personligen aldrig riktigt förstod grejen med själva drejningen, förstod jag att det lika mycket handlade om att ibland varva ned, få lite egen tid och koppla bort vardagen.

För min egen del fanns klockor med i bilden långt innan henne, och det var helt enkelt en del av paketet hon valde. Hon förstod sig inte på det till en början, men drygt fyra år in i förhållandet har hon nu både en Cartier Santos och en Cartier Tank. Hon har dessutom blivit rätt vass på att spotta klockor – inte sällan utbrister hon “Har hon på sig en Daytona?” när vi tittar på film och liknande.

Om din fru förstår dig som person borde hon med tiden åtminstone kunna förstå varför du gillar klockor, även om intresset inte är hennes eget.

Lycka till!

Som flera andra har varit inne på i tråden kan jag tycka att det är lite märkligt att man "måste" godkänna varandras hobbys – lite underligt.

Min tjej lade under drygt två år över 3 000 kr i månaden på att hyra plats i en drejstudio :hilarious: Det handlar alltså om runt 70 000 kr på två år. Detta var dessutom bara en mindre sidohobby utöver golf, vin och mycket annat. Kanske inte det mest klockrena finansiella beslutet, men det gav henne glädje – och då får det vara värt det. Även om jag personligen aldrig riktigt förstod grejen med själva drejningen, förstod jag att det lika mycket handlade om att ibland varva ned, få lite egen tid och koppla bort vardagen.

För min egen del fanns klockor med i bilden långt innan henne, och det var helt enkelt en del av paketet hon valde. Hon förstod sig inte på det till en början, men drygt fyra år in i förhållandet har hon nu både en Cartier Santos och en Cartier Tank. Hon har dessutom blivit rätt vass på att spotta klockor – inte sällan utbrister hon “Har hon på sig en Daytona?” när vi tittar på film och liknande.

Om din fru förstår dig som person borde hon med tiden åtminstone kunna förstå varför du gillar klockor, även om intresset inte är hennes eget.

Lycka till!
Följde du med henne till drejstudion? Tänker att hon kanske hade uppskattat det, att du visade intresse för hennes intresse, att du engagerade dig i hennes värld, att du delade hennes ändamål. Det är lite så jag tänker. Och lite så som min fru och jag försöker leva.

Sen är det faktiskt inte mer än några youtubeklipp jag vill visa. För att det är kul ☺️

Följde du med henne till drejstudion? Tänker att hon kanske hade uppskattat det, att du visade intresse för hennes intresse, att du engagerade dig i hennes värld, att du delade hennes ändamål. Det är lite så jag tänker. Och lite så som min fru och jag försöker leva.

Sen är det faktiskt inte mer än några youtubeklipp jag vill visa. För att det är kul ☺️
Om hon inte ser klockor som konst/hantverk får du nog svårt att övertyga henne med ett YT klipp :)

edit: försökt med min sambo utan framgång :banghead:

Förstår helt och håller hur du tänker -- otroligt mycket roligare att dela hobby än tvärtom. Med det sagt, jag utgår från att ni redan har många andra gemensamma intressen och då är det inte helt osunt att ha något "eget" heller. :)

Ser inga konstigheter med att kolla lite Youtube! Gillar hon musik kan jag rekommendera Hodinkee's talking watches med t.e.x John Mayer eller någon väl utvald del från John Mayer och Ed Sheeran, eftersom att sistnämnda är >1 h lång.

Som tillägg till min första post i den här tråden. När man väl fått ihop en liten samling så gäller det att inte spreta iväg med för mycket olika modeller och tillverkare för då kan man mycket lättare kamouflera ytterligare köp.

En handfull klockor brukar räcka för att helt avleda misstankar.😄
IMG_4664.jpeg

Viss utveckling har faktiskt skett när jag tänker efter. 🤔 Min fru hade aldrig haft klocka innan vi träffades. När vi fick vårt första barn gav jag henne en G-Shock som hon hade dygnet runt i flera år tills den bokstavligen föll isär (bezeln lossnade och armbandet sprack). Den tyckte hon var väldigt smidig att tajma mat- och sovtider med.

Så då såg jag min chans och gav henne en Certina DS Podium med Precidrive när hon fyllde år (hon ville ha något batteridrivet som såg modernt ut). I början var hon emot stållänken eftersom hon tyckte den såg "gammaldags" ut (what?!) men nu har hon svängt om och tycker det är både snyggt och praktiskt med länk. Hon är helnöjd med sin Certina och har den 24/7. Den håller också mycket bättre än hennes G-Shock. Ganska repig såklart, men i övrigt helt felfri.

Men i övrigt är hon totalt ointresserad av klockor tyvärr. Hon känner till Rolex, TAG Heuer, Omega och nu Certina men inte mer än så.

1000027931.png

C032.007.11.051.00_SLD.png
h70455560_1.png

Jag vill köpa en klocka till henne, något som hon aldrig skulle köpa själv. Något sportigt. Dykare, field watch. Drömmen är att köpa en klocka hon aldrig kunnat föreställa sig att titta på, men som hon tycker om när hon väl provar den. Men eftersom risken är hög får det inte vara för dyrt. Tips mottages tacksamt. Automatisk, max 38mm.

Hon kommer att tolerera det, men hon kommer inte att förstå det.
Det låter väl toppen? Jag har aldrig varit ledsen över att min fru saknar djuplodande engagemang i mina klockor. Ibland noterar hon att någon är snygg eller ful, men om jag vill berätta något nördigt blir reaktionen oftast: kul för dig, men det är väl bättre att du tar det där med någon annan som orkar engagera sig på riktigt? Och så är det ju. Vi delar många andra intressen, men några av mina och några av hennes hanteras bäst på egen hand eller i annat sällskap. En gång köpte jag en MTB åt henne i hopp om att vi skulle börja cykla tillsammans och efter den semestern har jag aldrig försökt dyvla på henne något intresse igen:)

h70455560_1.png

Jag vill köpa en klocka till henne, något som hon aldrig skulle köpa själv. Något sportigt. Dykare, field watch. Drömmen är att köpa en klocka hon aldrig kunnat föreställa sig att titta på, men som hon tycker om när hon väl provar den. Men eftersom risken är hög får det inte vara för dyrt. Tips mottages tacksamt. Automatisk, max 38mm.

Slår återigen ett slag för Mido. Kolla in Ocean Star. 36,5 mm, schweiziskt märke med ETA-verk. Kvalitet rakt igenom. Listar runt 11k, går säkert att hitta billigare. Nedan är 2 exempel.

1768898302166.png

1768898323396.png

Senast ändrad:
Slår återigen ett slag för Mido. Kolla in Ocean Star. 36,5 mm, schweiziskt märke med ETA-verk. Kvalitet rakt igenom. Listar runt 11k, går säkert att hitta billigare. Nedan är 2 exempel.

1768898302166.png

1768898323396.png
Supervouch för Midos dykare! Väldigt mycket pang för pengen. Powermatic 80 med antimagnetiska egenskaper (utan plastdelar som det alltid ska tjatas om så fort man nämner PM80) som brukar ha väldigt bra tidshållning, så det blir inte så stor omställning från en vanlig kvartsare.

Så efter fyra sidor av tips och råd har vi alltså landat i att TS ska köpa en klocka till sin fru för billig peng. Underbart.
Haha, de flesta tipsen och råden har ju handlat om mitt äktenskap och vår ekonomi, med utgångspunkt i att jag inte har koll på sånt. Topic – tips på youtubeklipp – har hamnat i skymundan. Men ledsen om andra off topics – tips på klockor – inte faller dig i smaken.

h70455560_1.png

h70455560_1.png

Den här vita DS action på 34mm är riktigt snygg tycker jag.

Det har du faktiskt en poäng i. Jag är inte aktiv på internet utanför mina yrkeskretsar och i dem skriver och läser man på ett helt annat sätt än här på KS.
Äh jag är bara en viktigpetter som har svårt att släppa småsaker. Hoppas du hittar rätt och lyckas få in delar av intresse till din fru så hon kan glädjas åt dina inköp. 👍🏻

Jo men det blir det nog, fast inte än. Hade ändå tänkt vänta till efter WW: https://klocksnack.se/threads/watches-and-wonders-2026-the-tråd.205062/

Dessutom har jag inte fått min timme ännu. Även om den kapades till 30 minuter efter omförhandling i går.
Lycka till som sagt. Men jag måste säga att hela grejen känns ganska konstig, att du får 30 minuter på dig att övertala henne om att du ska rättfärdiga/få godkänt att hålla på med en hobby/intresse som du har.

Jag fattar att det är kul och relationsbyggande med gemensamma intressen, men det är lika viktigt att båda får möjlighet att lägga tid på egna intressen. För att inte tappa jag-känslan och "sluta existera" utanför förhållandet. Man behöver det också.

Om hon älskar och respekterar dig så borde hon nöja sig med detta som förklaring, så länge det inte går ut över annat. I annat fall känns det första svaret från @DrKlocka med ens mycket mindre skämtsamt.

Tillbaka
Topp