Man behöver inte förstå allt. Det handlar om känslor. Antingen förstår man det eller så gör man det inte. Alla är vi olika.Hon kommer att tolerera det, men hon kommer inte att förstå det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man behöver inte förstå allt. Det handlar om känslor. Antingen förstår man det eller så gör man det inte. Alla är vi olika.Hon kommer att tolerera det, men hon kommer inte att förstå det.
Defaitism!Man behöver inte förstå allt. Det handlar om känslor. Antingen förstår man det eller så gör man det inte. Alla är vi olika.
Det handlar alltså om runt 70 000 kr på två år. Detta var dessutom bara en mindre sidohobby utöver golf, vin och mycket annat. Kanske inte det mest klockrena finansiella beslutet, men det gav henne glädje – och då får det vara värt det. Även om jag personligen aldrig riktigt förstod grejen med själva drejningen, förstod jag att det lika mycket handlade om att ibland varva ned, få lite egen tid och koppla bort vardagen.Följde du med henne till drejstudion? Tänker att hon kanske hade uppskattat det, att du visade intresse för hennes intresse, att du engagerade dig i hennes värld, att du delade hennes ändamål. Det är lite så jag tänker. Och lite så som min fru och jag försöker leva.Som flera andra har varit inne på i tråden kan jag tycka att det är lite märkligt att man "måste" godkänna varandras hobbys – lite underligt.
Min tjej lade under drygt två år över 3 000 kr i månaden på att hyra plats i en drejstudioDet handlar alltså om runt 70 000 kr på två år. Detta var dessutom bara en mindre sidohobby utöver golf, vin och mycket annat. Kanske inte det mest klockrena finansiella beslutet, men det gav henne glädje – och då får det vara värt det. Även om jag personligen aldrig riktigt förstod grejen med själva drejningen, förstod jag att det lika mycket handlade om att ibland varva ned, få lite egen tid och koppla bort vardagen.
För min egen del fanns klockor med i bilden långt innan henne, och det var helt enkelt en del av paketet hon valde. Hon förstod sig inte på det till en början, men drygt fyra år in i förhållandet har hon nu både en Cartier Santos och en Cartier Tank. Hon har dessutom blivit rätt vass på att spotta klockor – inte sällan utbrister hon “Har hon på sig en Daytona?” när vi tittar på film och liknande.
Om din fru förstår dig som person borde hon med tiden åtminstone kunna förstå varför du gillar klockor, även om intresset inte är hennes eget.
Lycka till!
Om hon inte ser klockor som konst/hantverk får du nog svårt att övertyga henne med ett YT klippFöljde du med henne till drejstudion? Tänker att hon kanske hade uppskattat det, att du visade intresse för hennes intresse, att du engagerade dig i hennes värld, att du delade hennes ändamål. Det är lite så jag tänker. Och lite så som min fru och jag försöker leva.
Sen är det faktiskt inte mer än några youtubeklipp jag vill visa. För att det är kul![]()

Det börjar med ett YouTubeklipp, nästa gång kanske hon följer med till AD:n, sen är det i rullningOm hon inte ser klockor som konst/hantverk får du nog svårt att övertyga henne med ett YT klipp
edit: försökt med min sambo utan framgång![]()
Förstår helt och håller hur du tänker -- otroligt mycket roligare att dela hobby än tvärtom. Med det sagt, jag utgår från att ni redan har många andra gemensamma intressen och då är det inte helt osunt att ha något "eget" heller.Följde du med henne till drejstudion? Tänker att hon kanske hade uppskattat det, att du visade intresse för hennes intresse, att du engagerade dig i hennes värld, att du delade hennes ändamål. Det är lite så jag tänker. Och lite så som min fru och jag försöker leva.
Sen är det faktiskt inte mer än några youtubeklipp jag vill visa. För att det är kul![]()
Tackar!Grattis till en underbar fru!
Holy mother of god.Som tillägg till min första post i den här tråden. När man väl fått ihop en liten samling så gäller det att inte spreta iväg med för mycket olika modeller och tillverkare för då kan man mycket lättare kamouflera ytterligare köp.
En handfull klockor brukar räcka för att helt avleda misstankar.
![]()
JäppHoly mother of god.
Det låter väl toppen? Jag har aldrig varit ledsen över att min fru saknar djuplodande engagemang i mina klockor. Ibland noterar hon att någon är snygg eller ful, men om jag vill berätta något nördigt blir reaktionen oftast: kul för dig, men det är väl bättre att du tar det där med någon annan som orkar engagera sig på riktigt? Och så är det ju. Vi delar många andra intressen, men några av mina och några av hennes hanteras bäst på egen hand eller i annat sällskap. En gång köpte jag en MTB åt henne i hopp om att vi skulle börja cykla tillsammans och efter den semestern har jag aldrig försökt dyvla på henne något intresse igenHon kommer att tolerera det, men hon kommer inte att förstå det.
![]()
![]()
Jag vill köpa en klocka till henne, något som hon aldrig skulle köpa själv. Något sportigt. Dykare, field watch. Drömmen är att köpa en klocka hon aldrig kunnat föreställa sig att titta på, men som hon tycker om när hon väl provar den. Men eftersom risken är hög får det inte vara för dyrt. Tips mottages tacksamt. Automatisk, max 38mm.
Supervouch för Midos dykare! Väldigt mycket pang för pengen. Powermatic 80 med antimagnetiska egenskaper (utan plastdelar som det alltid ska tjatas om så fort man nämner PM80) som brukar ha väldigt bra tidshållning, så det blir inte så stor omställning från en vanlig kvartsare.Slår återigen ett slag för Mido. Kolla in Ocean Star. 36,5 mm, schweiziskt märke med ETA-verk. Kvalitet rakt igenom. Listar runt 11k, går säkert att hitta billigare. Nedan är 2 exempel.
![]()
![]()
Haha, de flesta tipsen och råden har ju handlat om mitt äktenskap och vår ekonomi, med utgångspunkt i att jag inte har koll på sånt. Topic – tips på youtubeklipp – har hamnat i skymundan. Men ledsen om andra off topics – tips på klockor – inte faller dig i smaken.Så efter fyra sidor av tips och råd har vi alltså landat i att TS ska köpa en klocka till sin fru för billig peng. Underbart.
Landat och landat, det är väl mer ett sidospår i diskussionen. Vad har du emot det?Så efter fyra sidor av tips och råd har vi alltså landat i att TS ska köpa en klocka till sin fru för billig peng. Underbart.
![]()
![]()
Jag vill köpa en klocka till henne, något som hon aldrig skulle köpa själv. Något sportigt. Dykare, field watch. Drömmen är att köpa en klocka hon aldrig kunnat föreställa sig att titta på, men som hon tycker om när hon väl provar den. Men eftersom risken är hög får det inte vara för dyrt. Tips mottages tacksamt. Automatisk, max 38mm.
Den här vita DS action på 34mm är riktigt snygg tycker jag.![]()
![]()
Oj! Jag gissar att tiden flyger när man har kul?Åtta år
Landat och landat, det är väl mer ett sidospår i diskussionen. Vad har du emot det?
Så efter fyra sidor av tips och råd har vi alltså landat i att TS ska köpa en klocka till sin fru för billig peng. Underbart.
Nej nej jag har inget emot det! Tvärtom. Däremot ville jag visa hur viktigt det är med uttryckssymboler i inlägg.Landat och landat, det är väl mer ett sidospår i diskussionen. Vad har du emot det?
Det har du faktiskt en poäng i. Jag är inte aktiv på internet utanför mina yrkeskretsar och i dem skriver och läser man på ett helt annat sätt än här på KS.Nej nej jag har inget emot det! Tvärtom. Däremot ville jag visa hur viktigt det är med uttryckssymboler i inlägg.![]()
Äh jag är bara en viktigpetter som har svårt att släppa småsaker. Hoppas du hittar rätt och lyckas få in delar av intresse till din fru så hon kan glädjas åt dina inköp.Det har du faktiskt en poäng i. Jag är inte aktiv på internet utanför mina yrkeskretsar och i dem skriver och läser man på ett helt annat sätt än här på KS.
Statusuppdatering på den fronten: Det kunde ha gått bättreÄh jag är bara en viktigpetter som har svårt att släppa småsaker. Hoppas du hittar rätt och lyckas få in delar av intresse till din fru så hon kan glädjas åt dina inköp.![]()
Blir det någon BB54 nu då?Statusuppdatering på den fronten: Det kunde ha gått bättre
Jo men det blir det nog, fast inte än. Hade ändå tänkt vänta till efter WW: https://klocksnack.se/threads/watches-and-wonders-2026-the-tråd.205062/Blir det någon BB54 nu då?
Lycka till som sagt. Men jag måste säga att hela grejen känns ganska konstig, att du får 30 minuter på dig att övertala henne om att du ska rättfärdiga/få godkänt att hålla på med en hobby/intresse som du har.Jo men det blir det nog, fast inte än. Hade ändå tänkt vänta till efter WW: https://klocksnack.se/threads/watches-and-wonders-2026-the-tråd.205062/
Dessutom har jag inte fått min timme ännu. Även om den kapades till 30 minuter efter omförhandling i går.