• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp Ang Rolex 116655 – Yachtmaster roseguld

Hej allesammans!

Skulle behöva lite hjälp gällande ett problem jag har.

Jag har köpt en Rolex Yachtmaster roséguld 40mm vilket kändes superbra tills jag tyckta den satt
lite lite för tajt efter någon dag.
Jag beställde nästa storlek på oysterarmbandet och till min förtvivlan så blev den FÖR stor runt armleden!

Mitt mått för att det ska kännas behagligt är 18cm, på standardarmbandet som satt på vid köp så saknas det kanske 2-3 mm.

Mitt problem nu är att det finns inget armband i gummi för min armled då rolex egna rubberarmband är antingen lite för liten eller nästa steg är alldeles för stor för att passa mig.

Har kontaktat rubberb.com och everestbands.com och tyvärr är detta den ända model som dom inte kan hjälpa till med.

Vad har jag för alternativ så jag kan börja använda min klocka?
Kan jag byta till någon rosé/stål länk eller finns det någon handlare som kan göra specialare till folk med dom 2 redan inhandlade Gummi/oysterlänkarna? Jag vill inte behöva gå ner i vikt för att kunna använda klocka.

Tacksam för tips och idéer!

Med vänlig hälsning, Robban

Senast ändrad:
30AD373F-049D-4A6E-9A5A-A26886EE6E74.jpeg
Tyvärr så har dom gjort som öglor i armbandet så det går tyvärr inte.

Du har ställt länken på yttersta microjusteringsläget i låset också va? Plus att du har easylink förlängningen där som ger dig 5mm extra. Är det fortfarande för litet?

Eller vänta.. Om det är samma lås du i bilderna som du använder till guldlänken så är den redan i yttersta läget ser jag nu..

Kan annat lås med än fler mikrojustering funka? Spontant känns det väll trist iof inte använda original.

Annat gummiband antar jag inte är aktuellt?
Hoppas det går att lösa något iaf :)

En annan, om än dyr, lösning är att du ser om du kan få tag på ett glidelock lås i roséguld så har du alla justeringsmöjligheter i världen. Vet dock inte om de ens görs i rosé?

Hej allesammans!

Skulle behöva lite hjälp gällande ett problem jag har.

Jag har köpt en Rolex Yachtmaster roséguld 40mm vilket kändes superbra tills jag tyckta den satt
lite lite för tajt efter någon dag.
Jag beställde nästa storlek på oysterarmbandet och till min förtvivlan så blev den FÖR stor runt armleden!

Mitt mått för att det ska kännas behagligt är 18cm, på standardarmbandet som satt på vid köp så saknas det kanske 2-3 mm.

Mitt problem nu är att det finns inget armband i gummi för min armled då rolex egna rubberarmband är antingen lite för liten eller nästa steg är alldeles för stor för att passa mig.

Har kontaktat rubberb.com och everestbands.com och tyvärr är detta den ända model som dom inte kan hjälpa till med.

Vad har jag för alternativ så jag kan börja använda min klocka?
Kan jag byta till någon rosé/stål länk eller finns det någon handlare som kan göra specialare till folk med dom 2 redan inhandlade Gummi/oysterlänkarna? Jag vill inte behöva gå ner i vikt för att kunna använda klocka.

Tacksam för tips och idéer!

Med vänlig hälsning, Robban

Du känner till att man bara behöver köpa en del, du kan alltså ha en del medium och en large.

Finns det någon anledning till att man inte skulle kunna sätta easylink delen från guldlänken på gummit? Där får du ju 5mm extra också.

..antagligen en estetisk grej då länkbiten skulle sticka ut lite från låset och se märkligt ut i samband med gummit..

Det skulle kanske fungera men Det får någon annan svara på då mina kunskaper är begränsade gällande Rolex.

Viktigaste är att man vill att det ser och blir gjort ordentligt, känns lite fel att lägga ut det man gör för klockan och göra någon halv okej lösning så man kan använda den.

Senast ändrad:
0A693757-DEE1-433C-AC94-7C4C34A3CF57.jpeg
Den är på det största läget men gällande easylink så rätta mig om jag har fel men jag tror inte
Det finns på denna model.

Har försökt att det ska koppla ur men sitter som berget!
spännet ser inte likadant ut på insidan vid easylink eller har jag fel?

Se bild.

Den är på det största läget men gällande easylink så rätta mig om jag har fel men jag tror inte

Se bild.
Det stämmer. Easylink finns än så länge bara till de som kommer med metallarmband. Men vad jag ser borde det funka att ha en easylink länk i det spännet. Dock har man problemet att easylink till YM bara kommer i stål och two tone. En sådan länk skulle se konstig ut i roseguld spännet.

Enligt den här recensionen ska det dock finnas 6 olika storlekar på gummibandet vilket i kombination med mikrojusteringarna borde ge tillräckliga justeringsmöjligheter. Du är säker på att du bara gått upp ett steg i storlek?

https://klocksnack.se/threads/rolex-oysterflex.41276/

Det stämmer. Easylink finns än så länge bara till de som kommer med metallarmband. Men vad jag ser borde det funka att ha en easylink länk i det spännet. Dock har man problemet att easylink till YM bara kommer i stål och two tone. En sådan länk skulle se konstig ut i roseguld spännet.

Enligt den här recensionen ska det dock finnas 6 olika storlekar på gummibandet vilket i kombination med mikrojusteringarna borde ge tillräckliga justeringsmöjligheter. Du är säker på att du bara gått upp ett steg i storlek?

https://klocksnack.se/threads/rolex-oysterflex.41276/
Om det nu finns 6 storlekar så måste något blivit fel med mitt nya som jag köpte (skulle vara nästa steg)

Blev informerad att ”standard” är baserat på vad som är vanligast måttet
(hur dom nu kommer fram till det)
Jag var lite större..

Jag måste helt klart fått fel storlek!

Blir att åka till försäljaren på måndag och min dag blev genast mycket bättre!
Tack för hjälpen!!!

Se bild.

Du har två lägen till i spännet som du kan använda för att göra den mindre. Funkar inte det?

På spännet som kom på klocka ”standard” vilket sitter på bilden så är den på max men blir lite lite för liten.

Testade det större jag fick och satte den på minsta hacket men var ca 2 cm för stort så vi satte tillbaka ”standard”.

Har kommit fram med er hjälp att det finns 6 olika storlekar i oysterflexarmband och urmakarn som beställde en model större måste ha hoppat någon storlek tyvärr.

Men nu vet man lösningen och blir att be urmakarn beställa rätt storlek.

Tillbaka
Topp