• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp att byta länk/band Certina DS Action Automatic

Johan92

Basic
Hej klocksnack medlemmar :)
Jag köpte idag en ny klocka (rubrik) som jag skulle vilja byta armband på lite imellanåt tänker jag. Tänkte variera lite mellan länk och natoband.
Nu till min fråga, har någon en "likadan/liknande" klocka som skulle kunna bidra med lite kunskap om hur man enklast gör det själv? Med vilka verktyg etc, har ingen erfarenhet av länkverktyg så länkar till rekommenderade verktyg tas varmt emot.
Jag vill ju gärna inte gå till urmakaren varje gång jag får lust att byta länk/band.....
Tack på förhand :)
20180728_130722.jpg

Om du pratar engelska, då kan du titta på dessa videoklipp:
Jag rekommenderar att du köper rätt verktyg som ett remverktyg (t.ex. Bergeon-6767-F) och en länkborttagare - de visas båda i videon ovan. Beroende på vilken typ av armband du också kan använda en liten tång och en papperslip, riskerar du att skrapa din klocka eller förlora en pinne. Använd alltid rätt verktyg för jobbet :)
När du byter dem, gör det över en handduk eller bricka med mycket ljus. Det kan finnas små delar som faller ut ur länkarna (jag släppte en pin idag som bara var 1mm x 3mm) och utan dem kommer inte armbandet att hålla ihop.
Lycka till, och fin klock :)

Tack så mycket för tipset!
Vad jag förstår så finns det en F och S modell? Bifogar en bild på hur det ser ut undertill länken på min, de flesta verkar använda F när jag läser här på KS så det bör väl kanske fungera imitt fall också? ;)

20180729_172514.jpg

Ingen aning! Från vad jag har sett, för att ta bort armbandet från huvudet behöver du antingen gaffelverktyget för att sticka ut stiftet (visas i ditt foto). Ibland kan klackarna borras med ett litet hål så att du kan trycka ut stiftet direkt men det är inte vanligt.

Har en likadan klocka. Det du behöver är den vanligare F-modellen av verktyget. På det finns en kloformad del i ena änden och en pinne i den andra. Det är allt du behöver.
Ska du bara byta mellan länk och band så räcker det med Bergeon-verkyget. Eller något annat riktigt billigt från Alibaba. Fast Bergeon är mycket bättre känsla i. Vissa tycker att det är ett problem med 6767-verktyget då klo- resp pinnänden är gängade i verktyget, och gärna vill gänga upp sig. Moteld: en gnutta svag gängsäkring. Alternativt välj ett annat verktyg med skedformade ändar istället som hålls på plats med en hylsa. Sök så finner du. Bergeon har det med.
Behöver du justera längden på länken så gör man det med den andra änden på verktyget, den pinnformade delen. Titta på insidan av länken och pressa ur stiftet i länken i samma riktning som pilen visar. Du får ur en lång pinne som är lite tjockare i ena änden. Inget annat löst. Pressa tillbaka från motsatt håll. Busenkelt. Det är enklare med ett riktigt mothåll, men det behövs inte.

Tillbaka
Topp