• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att dra igång en Chopard

Bluefade

Omega
Hej alla! Har lånat en Chopard 8331 för veckan och har fastnat vid ett högst oväntat problem. Har nämligen ingen aning om hur man drar i gång den. Klockan brukar sitta i winder och ägaren vet själv inte hur den ska dras upp.

Jag har försökt söka på nätet efter en manual men utan framgång. Har också försökt att pilla själv, men hittar inte något läge för kronan som känns uppdragande. Är lite smårädd för att ta sönder något.

Hoppas någon vänlig själ där ute vet hur :)
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1422565298986.jpg
    uploadfromtaptalk1422565298986.jpg
    173.6 KB · Visningar: 193

JayJay

Rolex
Har inget svar och vill heller inte håna men det är liiiite roligt att ägaren själv inte vet.
Det är inte så enkelt att du inte behöver dra ut kronan alls när du drar upp?
 

Bluefade

Omega
Det är skrattretande om något! Har aldrig varit med om en klocka där man inte känner läget man kan dra upp den med. Har försök lite nätt på kronans alla lägen utan lycka. Får väl helt enkelt ta och köra med den och sätta tiden när den väl är ger med sig^^
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vrid medurs i innersta läget. Är den lite oservad kan du behöva skaka till den ordentligt. Men som redan sagts borde den gå igång bara du sätter den på handleden.
 

Bluefade

Omega
Tycker själv att den är rätt fräck. Hade tänkt sätta på originalgummit imorgon om det blir tid förutsatt att den går igång dvs.. ^^
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1422567700908.jpg
    uploadfromtaptalk1422567700908.jpg
    107.1 KB · Visningar: 88
  • Like
Reactions: par

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du borde känna om den dras upp i innersta läget. Någon form av ljud eller motstånd brukar ju finnas. Har svårt att tänka mig att den inte borde gå att dra upp för hand om den inte har något större fel. Är väl någon form av ETA-urverk väldigt likt 7750 i den där?
 

Bluefade

Omega
Du borde känna om den dras upp i innersta läget. Någon form av ljud eller motstånd brukar ju finnas. Har svårt att tänka mig att den inte borde gå att dra upp för hand om den inte har något större fel. Är väl någon form av ETA-urverk väldigt likt 7750 i den där?
Jag vet att många andra Mille Miglia har 7750 så det borde vara samma eller liknande i denna. Klockan ska precis ha varit på service och tickade innan den kom hit för några dagar sedan. Det klickar lite lätt en gång per varv om man går medurs med kronan på innersta men inte går den igång för det. Brukar ju inte behövas mer än 20 varv innan den börjar ticka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet att många andra Mille Miglia har 7750 så det borde vara samma eller liknande i denna. Klockan ska precis ha varit på service och tickade innan den kom hit för några dagar sedan. Det klickar lite lätt en gång per varv om man går medurs med kronan på innersta men inte går den igång för det. Brukar ju inte behövas mer än 20 varv innan den börjar ticka.

Är nog inte uppdraget det är fel på då det låter som att den är helt uppdragen, den behöver bara skakas igång rejält tror jag. Använd Newtons första lag genom att hålla den platt med tavlan uppåt och vrid hela uret snabbt mot- och medurs
 
Topp