Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Hjälp att hitta Seiko 5 (36-38mm & 10 atm)

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av SuperHenrik, 3 mars 2019.

1. SuperHenrik
    Trådstartare

SuperHenrik Plast

Sitter och spånar lite på nästa present till frugan, och det som ligger närmast till hands är nån form av beaterklocka samt en winder med plats för 3 klockor (detta eftersom hon har två dressigare automater redan). Seiko 5 är naturligtvis förstahandsvalet, men trots det enorma utbudet av modeller har jag svårt att hitta nån som riktigt passar.

Det ska vara en ”toolig” klocka med mörk urtavla, men inte för spejsad eller maskulin. Tänker mig i första hand något åt fältklocke-hållet. En dykare skulle också funka i andra hand, så länge den är väldigt ren i designen och inte för bulkig. Nu kommer dock kruxet. Den ska vara runt 36mm, som allra mest 38, samt ha en vattenresistens om 10 atm / 100m. Storleken är viktig p.g.a. hennes nätta handleder och hennes smak, och utan vattentätheten är det ingen mening med det. Den ska funka att ta med ner i havet, men behöver inte klara mer än snorklingsdjup.

Har hittat gott om Seiko 5 med rätt design, men om de har 10 atm så är de alltid över 40mm. Men med det enorma utbudet av Seiko 5-modeller så tänker jag att nån här borde ha koll på nån som uppfyller alla kriterier.

Till designmässig ledning kan jag säga att denna hade varit rätt optimal om den varit ca. 5mm mindre: https://www.uret.se/seiko-5-automatic-svart-stal-o42-mm-p-20330.html

Och denna hade passat som handen i handsken om den bara haft vattentätheten:
    https://www.uret.se/seiko-5-svart-stal-o36-mm-p-64745.html

2. Kessler

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    https://www.creationwatches.com/products/seiko-automatic-sports-89/

Finns många 5or på CW och dyker upp nya då och då. Men över 10 atm finns inte jättemånga som är under 40mm om ens någon? Jag beställde just en 36mm som iaf. är 5 atm istället för 3 atm som majoriteten under 40mm verkar vara.

Kan tillägga att jag utsatt mina 5or som är 3atm för vatten flera gånger utan problem.

Senast ändrad: 4 mars 2019
  3. Suktinis

Suktinis Plast

Kan en skx013 vara något?

4. Three5One

Three5One Plast

SNK809 är det du vill ha tror jag.

5. Kessler

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    30m WR på den. Han eftersöker 100m. Tror inte det finns på en 5a om det inte är en dykare (som är större än 38mm)

6. SuperHenrik
    Trådstartare

SuperHenrik Plast

SKX013 skulle kanske funka, men lite trist då jag själv redan har en 007:a. Sen är den lite väl macho i utseendet. Skulle nog gärna ha nått lite cleanare och elegantare. Synd att det inte verkar göras några 5or i mindre storlek och med 10 atm wr. Får kolla vidare och kanske gå på andra märken. Det är ett tag kvar.

7. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Close but no cigar
    14F32109-6782-4F0A-A9C1-47746654F5C4. 225F4FEC-E097-4399-9B73-B80E0255921E.