• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att identifiera en Bulova

capk

Breitling
Picture 23.jpg
Tjena fick som liten pojkvasker en klocka av min morbror som legat och gömt länge jag e ytter nyfiken på modell namnet eftersom jag bara hittat en matchning på nätet

http://forums.watchuseek.com/f29/un...on-218-date-day-heavy-18k-ep-$169-174275.html
Min klocka har inte samma tavla men annars är de identiska till utseendet

Det namnet som anges i artikeln ger inget utslag i mina sökningar så om någon sitter på mer information skulle det vara super!

Tänkte dessutom lämna in den på en service och tar gärna emot tips på bra urmakare i stockholm!

Mvh Capk
Picture 23.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul modell! Förmodar det sitter ett batteridrivet stämgaffelverk i den. Det är få som arbetar på dessa verk då det är lite svårt med delar osv. Mitt tips är därför att först testa om den hostar igång med ett nytt batteri. Annars tror jag den får skickas utomlands, men det vet jag att andra här på forumet har koll på.
 

tictac62

Cartier
Ja det sitter ett Bulova Stämgaffelverk i denna klocka, klockan ger i från sig ett surrande i från stämgaffeln.
ibland räcker det med ett nytt batteri, matararmarna korsar sig gärna, vid stötar, konstruktionen har inte den bästa stötskyddet. >Jag har jobbat en del med dessa klockor, ett av mina gesälarbeten 1981, var att bygga ihop en Bulova accutron, från scratch.
Fanns en modell som hade quartzverk, men använde stämgaffeltekniken som löpverk för att omvandla dom elektroniska signalerna till mekanisk rörelse.
Tyvärr svårt med delar!
Att ställa in matararmarna under mikroskop, är micromekanik i den högre skolan.
Kan titta på den om du vill serva klockan, i så fall, lägg ett PM till mig. Så hör jag av mig!
 

capk

Breitling
Kul modell! Förmodar det sitter ett batteridrivet stämgaffelverk i den. Det är få som arbetar på dessa verk då det är lite svårt med delar osv. Mitt tips är därför att först testa om den hostar igång med ett nytt batteri. Annars tror jag den får skickas utomlands, men det vet jag att andra här på forumet har koll på.

Ja det sitter ett Bulova Stämgaffelverk i denna klocka, klockan ger i från sig ett surrande i från stämgaffeln.
ibland räcker det med ett nytt batteri, matararmarna korsar sig gärna, vid stötar, konstruktionen har inte den bästa stötskyddet. >Jag har jobbat en del med dessa klockor, ett av mina gesälarbeten 1981, var att bygga ihop en Bulova accutron, från scratch.
Fanns en modell som hade quartzverk, men använde stämgaffeltekniken som löpverk för att omvandla dom elektroniska signalerna till mekanisk rörelse.
Tyvärr svårt med delar!
Att ställa in matararmarna under mikroskop, är micromekanik i den högre skolan.
Kan titta på den om du vill serva klockan, i så fall, lägg ett PM till mig. Så hör jag av mig!


Vilken energi ni har här på forumet måste säga att de nog det piggaste muntraste svenska forumet jag befunnit mig på!
Va förbi en guldbutik i närheten nu precis, klockan funkar som den ska dock saknas skruv och "bygel" som håller fast batteriet.
Urmakaren sa att han kunde fixa delar och att det skulle kosta ca 1000kr verkar det rimligt eng. er kunniga?

pa. den hade en del skit i sig också som han skulle ta bort!
 

tictac62

Cartier
Ja det är helt ok, pris, bara han vet vad han gör och att han har jobbat med verket innan, väldigt lätt att flytt klinkhjul åt fel håll och förstöra det lilla hjulet på 4-5 mm och 360 tänder som du knappt ser tänderna på utan mikroskåp.
Men är han urmakare av gamla stammen som jobbat med verket under 70-80 talet. Min bulova som jag monterade ihop 1981 surrar fint, bytte battteri för 6 månader sedan, och den går bra. Kul att du fixar till den!
 

Nicklas H

Cartier
Picture 23.jpg
Tjena fick som liten pojkvasker en klocka av min morbror som legat och gömt länge jag e ytter nyfiken på modell namnet eftersom jag bara hittat en matchning på nätet

http://forums.watchuseek.com/f29/un...on-218-date-day-heavy-18k-ep-$169-174275.html
Min klocka har inte samma tavla men annars är de identiska till utseendet

Det namnet som anges i artikeln ger inget utslag i mina sökningar så om någon sitter på mer information skulle det vara super!

Tänkte dessutom lämna in den på en service och tar gärna emot tips på bra urmakare i stockholm!

Mvh Capk
Picture 23.jpg
En Accutron 2182 sitter under den tavlan. Själv gillar jag stämgaffelur riktigt skarpt. Hoppas du får den i skick.
 

tictac62

Cartier
Kollade med min leverantör, dom hade mycket delar till bulova accutron, det var sämre med delar till Esa/esa 9162 Mosaba, med jag har ett nytt klinkhjul som jag vårdar ömt, till en Omega stämgaffel jag ska renovera.
 
Topp