• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp att identifiera Roamer och Certina

Maddek

Basic
Hej!
Jag har länge haft ett stort klockintresse men har precis fått ett ökat intresse av vintage klockor. Som resultat av det så fick jag tre gamla ur av min morfar.
Behöver dock er hjälp att identifiera modell och årtal, mest för intressets skull. Även intressant att få ett hum om värde så att jag vet om jag ska renovera och använda dem eller förvara dem i klockskåpet.

En Certina automatic argonaut 220, en annan Certina och en Roamer.
Alla tre mekaniska och fungerande.

20171227_204830.jpg
20171227_204815.jpg
20171227_204820.jpg
20171227_204823.jpg

Tack på förhand!

Bilagor

• 20171227_204815.jpg
    20171227_204815.jpg
    58.5 KB · Visningar: 5
Roamern ser rätt trevlig ut, tycker jag! Argonauten ser rätt trött ut, sliten guldplätering. Personligen är jag inget fan av fyrkantiga klockor med runda urtavlor heller. Den andra Certinan ser fin ut. Tippar på ett värde på 500-1.000kr styck och att Roamern och den svarta Certinan är 60-talare och Argonauten 70-tal.

Roamern ser rätt trevlig ut, tycker jag! Argonauten ser rätt trött ut, sliten guldplätering. Personligen är jag inget fan av fyrkantiga klockor med runda urtavlor heller. Den andra Certinan ser fin ut. Tippar på ett värde på 500-1.000kr styck och att Roamern och den svarta Certinan är 60-talare och Argonauten 70-tal.

Tack så mycket för hjälpen!

Svarttavlade klockor brukar kunna säljas ganska lätt, Roamern lite svårare och den slitna Argonauten känns som ett renoveringsex,
gå in på Tradera lr Ebay och kolla på avslutade auktioner så får du en uppfattning om värdet.

Är främst ute efter att renovera och använda, inte ute efter att tjäna pengar på dem. Vill samtidigt inte förstöra dem om de kommer bli rariteter som ökar i värde. Men för mig har de mer ett affektionsvärde.
Känns som det är bättre att renovera upp Roamern och använda den medan Certinorna får pensioneras i klockskåpet :)

Är främst ute efter att renovera och använda, inte ute efter att tjäna pengar på dem. Vill samtidigt inte förstöra dem om de kommer bli rariteter som ökar i värde. Men för mig har de mer ett affektionsvärde.
Känns som det är bättre att renovera upp Roamern och använda den medan Certinorna får pensioneras i klockskåpet :)
Om tanken ändå är att behålla allihop och kunna bära en, så är det ju bara att få den du tycker bäst om servad. Den svarta Certinan har säkert ett högre värde än Roamern, men jag tycker som sagt att den har snyggare tavla och boett. Är kronan signerad? Dvs, är det en symbol av nåt slag på kronan?
Notera förresten att "renovera" i klocksammanhang oftast handlar om att man även fixar till (läs fördärvar) tavlan och boetten. Frågar du oss nördar så ska endast urverket servas så den fungerar, och eventuellt glaset bytas om det är sprickor i det. Tavla och boett ska behållas som dom är!

Om tanken ändå är att behålla allihop och kunna bära en, så är det ju bara att få den du tycker bäst om servad. Den svarta Certinan har säkert ett högre värde än Roamern, men jag tycker som sagt att den har snyggare tavla och boett. Är kronan signerad? Dvs, är det en symbol av nåt slag på kronan?
Notera förresten att "renovera" i klocksammanhang oftast handlar om att man även fixar till (läs fördärvar) tavlan och boetten. Frågar du oss nördar så ska endast urverket servas så den fungerar, och eventuellt glaset bytas om det är sprickor i det. Tavla och boett ska behållas som dom är!

Menar så klart serva i så fall! Genom dem lite kärlek genom att putsa upp dem och ge dem nya klockarmband. Förstör det ev. samlarvärde om man byter ut armbanden? Har kvar original stållänken till Roamer men den är trasig i en länk.

Ska kolla upp kronan i eftermiddag!

Menar så klart serva i så fall! Genom dem lite kärlek genom att putsa upp dem och ge dem nya klockarmband. Förstör det ev. samlarvärde om man byter ut armbanden? Har kvar original stållänken till Roamer men den är trasig i en länk.

Ska kolla upp kronan i eftermiddag!
Nä, det ska inte påverka nåt med icke-originalband. Dock är en originallänk alltid åtråvärd och ett rejält plus! Släng gärna upp en bild på den och på skadan. Det kan eventuellt vara en enkelt fix, om du har tur.

20171228_203050.jpg
20171228_203110.jpg
Nä, det ska inte påverka nåt med icke-originalband. Dock är en originallänk alltid åtråvärd och ett rejält plus! Släng gärna upp en bild på den och på skadan. Det kan eventuellt vara en enkelt fix, om du har tur.

Både Roamer och svarta Certina har sign på kronan.

Här kommer bilder på armbandet.
Längst till vänster ser du att det är ett glapp mellan länkarna.

Senast ändrad:
20171228_203050.jpg
20171228_203110.jpg

Längst till vänster ser du att det är ett glapp mellan länkarna. Det saknas kullager eller något..som bild nr 2 visar drar man isär armbandet för att ta av och på.
Det är nån fjäder som saknas. Dock är det inte nån originallänk om det inte skulle stå Roamer nånstans på baksidan av länken. Sånna där flexlänkar var populära mellan 50- och 70-talet.

20171228_203050.jpg
20171228_203110.jpg

Längst till vänster ser du att det är ett glapp mellan länkarna. Det saknas kullager eller något..som bild nr 2 visar drar man isär armbandet för att ta av och på.
Det är nån fjäder som saknas. Dock är det inte nån originallänk om det inte skulle stå Roamer nånstans på baksidan av länken. Sånna där flexlänkar var populära mellan 50- och 70-talet.
Tippar på HC55 och isf mer 50 möjligtvis tidigt 60-tal, mkt roligare än t.ex. de flexlänkar som kom på 60-70 talet ala fixoflex imho.

20171228_203050.jpg
20171228_203110.jpg

Det är fjädern som pajat, trist att det var länken med fästet som är trasigt, annars är det lätt att plocka av/på länkar, Googla på kiefer expandro så lär du hitta litegrann.

20171230_153653.jpg
Nu har den svarta Certinan och Roamern fått nya band och plötsligt ser det mycket snyggare ut i min vintagelåda. :)
Tack för tips och råd!
Fun fact: Med på bild finns även två gamla Facit. Den längst till höger är min absolut första klocka som jag fick på 90-talet.

20171230_153653.jpg
Nu har den svarta Certinan och Roamern fått nya band och plötsligt ser det mycket snyggare ut i min vintagelåda. :)
Tack för tips och råd!
Fun fact: Med på bild finns även två gamla Facit. Den längst till höger är min absolut första klocka som jag fick på 90-talet.
Grymt bra, grattis! Kan rekommendera att köpa en tub Autosol på Clas Olsson för att putsa upp glasen på vintageklockorna också.

Tillbaka
Topp