• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att identifiera urverk

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har tittat lite närmare på ett gammalt fickur som en gång i tiden tillhört min mormor, hon i sin tur fick det av min morfars farmor (snurrigt jag vet). Enligt min mamma så har det inte fungerat sedan 40- talet då min mammas bror stoppade det i munnen och sedan tappade det i golvet.
Jag har tagit lite bilder på det och skulle uppskatta hjälp med att identifiera märket på klockan/urverket. Enligt min mamma så värderades uret som någonting fint hemma hos henne när hon var liten, men jag förstår att värdet inte är så mycket mer än silvervärdet i boetten. Dock så har det ganska stort affektionsvärde för mig. Tack alla som vill hjälpa till :)
ping China NiklasArvid

På tavlan står det M. Sjögren Christiansstad

4enPeC6.jpg


Fin riddare :)
WSRNxz8.jpg


Silver och DF, Måne och någon krona.
JSZ1efS.jpg


Insida boett M Sjögren Christianstad Import
ue94CvZ.jpg


urverket
LBYxZlD.jpg


Jag vet inte om det står BFB eller något annat?
EcCpYau.jpg


oc9NnAM.jpg
 
C

China

Guest
Klockan är tillverkad av Boillat Freres i Breuleux, och med stor sannolikhet importerad av Sveriges urmakareförbund. Urverket går jag bet på.:banghead:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Klockan är tillverkad av Boillat Freres i Breuleux, och med stor sannolikhet importerad av Sveriges urmakareförbund. Urverket går jag bet på.:banghead:


Tack så jättemycket China! Försökte googla lite på Boillat Freres, men det jag hittade var inte mycket...

Vet du om det var/är ett respekterat märke?
Ser urverket ut att vara av bättre kvalitet eller standardkvalitet jämfört med urverk i samma era?
Vet du vilket årtionde den kan vara från?

Tack för all hjälp! :)
 
C

China

Guest
Boillat Freres är en tillverkare som funnits länge och fortfarande är aktiva, om än ganska anonyma. Men någon högre status vet jag inte om man kan påstå att BFB har, även att man ibland använt ébauche från andra mer välrenommerade tillverkare. Urverket ser i mina ögon inte ut att vara någon lågprisserie, och jag skulle tippa att det är från 1930talet. Vi får se om någon annan knäcker nöten och identifierar urverket.:)
 
Hej, ett drygt år senare...
Jag har ett väggur med samma urmakarnamn från min mormors farfar eller morfar. Verket är en Becker, som har bra anseende och den går som en ... tja, i alla fall otroligt jämnt och stadigt. De bodde i Kristianstadtrakten. Kristianstadsbladet slutade med att stava med Ch och övergick till K någon i oktober 1863 enligt en websida som flimrade förbi. Jag såg också att M Sjögren annonserade efter en konfirmerad gosse som har lust och anlag för urmakareyrket den 22-4-1881. Man kan nog gissa att verket är åtminstone så gammalt i så fall. En gammal intervju från universitetet i Lund med en person född 1878, som specificerade namn och öknamn etc i Göinge har även nämnt att Urmakare Sjögren kallades nattugglan eftersom han var ute och gick på promenad sent om kvällarna. Men jag vet inte vilka år han levde. Gissar att han var rätt gammal redan på 1880-talet.

Så fickuret har nog anor, och Sjögren tycks ha använt bra verk. Jag letar fortfarande efter mer info om denne Sjögren och litet bättre tidsangivelser.

Johan
 
Enligt den Schweiziska siten finns Boillat tydligen registrerade 1894 (n° 481359) om det nu betyder något. De kan ju ha arbetat tidigare också. Jag skickade en förfrågan till någon där, få se om de svarar.

Med silverstämplarna på boetten bör man kunna härleda tillverkningsdatum för en ytterligare fukusering av sökningen.

Lycka till!
 
Topp