• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att tyda kvitto från trycktest!

Hej,

Fick nyss hem min Breitling efter att ha beställt från en säljare på Chrono24. Vi hade kontakt och jag bad honom om uppgifter kring om klockan nyligen gått igenom täthetsservice eller trycktestats överhuvudtaget. Han svarade att, ja, det hade den och bifogade även ett kvitto.

Min fråga
är om testerna (kvittot) visar tillräckligt resultat för att jag ska kunna använda den under vatten, dvs, när man badar/duschar/snorklar/simmar etc. (Klockan är enligt beskrivning vattentät till 10 ATM)

Skärmklipp 2017-09-20 18.02.01.png


Tack på förhand.
 

mouqvist

Rolex
Vore intressant att veta vad flödet i %/min betyder. Jag antar att det har att göra med hur fort vatten skulle sippra in genom packningarna, eller?
Att en klocka tål 2 atm är en sak, men hur länge den gör det är väl viktigare
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är 10 atm standard? Testas klockor med 200m för 20 atm eller klarar inte utrustningen detta?
10ATM är vad "moderna maskiner" fixar med hjälp av kompressor. Vill man testa till 20ATM så behövs en trycktestare som testar trycket med hjälp av vatten vilket är klart ovanligare.

Men klarar en klocka 10ATM i luft så brukar den klara även ett trycltest på 20ATM.
 
Topp